Kometen C/2023 A3 (Tsuchinshan-ATLAS)
- Detta ämne har 38 svar, 8 deltagare, och uppdaterades senast 24-11-07 21:42 av Hans Bengtsson.
-
FörfattareInlägg
-
15 oktober, 2024 kl. 21:40 #10030
-
15 oktober, 2024 kl. 21:55 #10031
Väldigt härlig bild Sylvia! Vilka färger, man riktigt längtar till Bohuskusten när man ser den.
(Själv obsade jag och fotade lite med barnen under en sen picknick mitt i Lund i en park med höga kullar, det bästa som gick att få ihop med kort varsel. Får se imorgon vad det blev för resultat, men det var en fin upplevelse i det lilla.)
- Det här svaret redigerades för 1 månad sedan av Fredrik Silow.
-
16 oktober, 2024 kl. 20:02 #10076
Det börjar nu bli tradition att kolla C/2023 A3 från balkongen i Göteborg. Ikväll den 16 oktober var fjärde kvällen i rad.
Jag följde kometen från 19:10 SST till 19:40 SST, dels med 10×50, dels med refraktor 8 cm f/5.
Komethuvudet syntes som vanligt lätt redan för blotta ögat. Men för att se svansen behövde jag använda 10×50 eller refraktorn. Den tycktes även ikväll vara ca 5 grader lång.
Magnituden bedömde jag till 2.5, inte Sidgwick-metoden denna gång utan för blotta ögat (referensstjärna Alfa Serpentis).
Himlen var ganska ljus av stadsbelysning och månsken, men kometen är imponerande i fältkikare eller litet teleskop. Klassiskt kometutseende!
Därefter obsade jag R CrB.
-
17 oktober, 2024 kl. 19:18 #10091
Femte kvällen i rad (17 oktober) som jag kan obsa C/2023 A3.
Med 10×50 fältkikare syntes den nu tydligt svagare än igår. Mera jämförbar med Epsilon Serpentis än med Alfa Serpentis. Klockan 19:10 SST skattade jag magnituden till 3.5 med Sidgwick-metoden.
Svår att se för blotta ögat just nu. Finns en del molnflak där. Gör kanske ett nytt försök om en stund.
Edit:
Tyvärr tätnar molnen på åt det hållet. Ingen mer komettitt för mig ikväll.
Sedan obsade jag R CrB.
- Det här svaret redigerades för 1 månad sedan av Hans Bengtsson.
-
18 oktober, 2024 kl. 04:05 #10096
Mycket fin kometbild!
Jag och Johan W diskuterade igår om kometens ljusstyrka och vi var överens om att observatörernas skattningar är i underkant. Dels har man inte använt hela kometens ljusstyrka. Här är vi lite oöverens om man ska ta med svansen i ljusstyrkeskattningen eller inte. Jag anser inte det men då blir kometen svagare än den rena siffran.
Sedan ska man alltid ta hänsyn till atmosfärens extinktion. Igår kunde jag inte se Tsuchinshan-ATLAS med blotta ögat (disig himmel) men med kikaren tycktes den vara ungefär mellan Alfa och Epsilon Serpentis, dvs ca 3.1. Denna skattning är i underkant då kometen låg under dessa skattningsstjärnor i horisonthöjd.
/Timo K
- Det här svaret redigerades för 1 månad sedan av timokarhula.
-
18 oktober, 2024 kl. 10:00 #10122
Formellt borde väl svansens ljusstyrka ingå i totalmagnituden. Men rent praktiskt tror jag det är väldigt svårt att få med svansen i detta fall.
Vid en Sidgwick-obs blir det ju bara själva huvudet som inkluderas. Och när jag sett kometen för blotta ögat (fyra kvällar, inte igår) så har jag inte sett svansen utan instrument, bara ett stjärnliknande komethuvud som kunnat jämföras med stjärnorna.
De 13 obsar från igår kväll UT som hittills kommit till COBS ligger alla i intervallet 3.2 plus minus 0.6 magnituder. Det känns som en relativt liten spridning.
Jag känner mig säker på att kometen, som väntat, har blivit ljussvagare sedan 13 oktober då jag först såg den.
Attachments:
-
3 november, 2024 kl. 08:07 #10217
I går kväll 2 nov skattade jag kometen till mag 6,8 mellan molngluggarna. Forsfararande en liten fin svans i 7×50, 25 bågminuter lång.
Johan
-
3 november, 2024 kl. 10:24 #10218
Mina obsar av C/2023 A3 hittills:
13 okt: 2.0
14 okt: 2.5
15 okt: 2.4
16 okt: 2.5
17 okt: 3.5
27 okt: 6.0
1 nov: 6.6
7 nov: 7.0
Den 1 nov kunde jag se kometen svagt men otvetydigt från Göteborg som en suddig fläck med sökare 9×50 och fältkikare 10×50. Betydligt bättre med 12×80. Men det var bara med Newton 20 cm som den framträdde som en väldigt vacker komet, med svans ungefär 1 grad lång. Luften var fin och transparent, och trots att kometen nu hade blivit mycket ljussvagare så har jag inte tidigare sett den riktigt så imponerande som nu.
Edit:
Ikväll den 7 november är det återigen klar himmel i Göteborg. Klockan 17:30 UTC skattade jag den till 7.0 med Newton 20 cm, testade inte med annat instrument. Fortsatt ett vackert objekt men blir tydligt ljussvagare för varje gång.
- Det här svaret redigerades för 1 vecka av Hans Bengtsson.
-
7 november, 2024 kl. 21:42 #10263
Efemerid för C/2023 A3, se nedan. Gäller klockan 17:00 UTC (dvs 18:00 svensk normaltid) för longitud 15 grader ost, latitud 60 grader nord.
Magnitudprognosen stämmer bra just nu, jag skattade magnitud 7.0 ikväll den 7 november med Newton 20 cm.
Attachments:
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
Senaste inläggen
-
Titanpassager
svar av Johan Warell
-
Messier 17
tråd av zmannen
-
Utbrott hos V0632 Her?
svar av Magnus Larsson
-
Skywatcher EQ6-R-Pro