Kometen C/2023 A3 (Tsuchinshan-ATLAS)
- Detta ämne har 38 svar, 8 deltagare, och uppdaterades senast 24-11-07 21:42 av Hans Bengtsson.
-
FörfattareInlägg
-
11 oktober, 2024 kl. 20:40 #9955
I morse skattades kometen till -2,5 mag.
Såg ingenting heller ikväll med 7×50 och 6D med 100 mm f/5,6, men visste exakt var den skulle vara tack vare Arcturus. Ett avlägset och tunt cirruskikt vid horisonten gav nog några extra magnituders extinktion.
-
11 oktober, 2024 kl. 21:29 #9956
Jag testade också med 10×50 och 12×80 men såg ingen komet. Det fanns en lucka mellan de låga molnen på rätt ställe, men himlen var väldigt ljus och det hade nog behövts något i stil med Venus.
-
13 oktober, 2024 kl. 20:17 #9985
Vi hade tur med vädret i Göteborg ikväll 13 oktober. Helt klart västerut.
Mellan 19:10 och 19:25 SST såg jag kometen först med fältkikare 10×50, sedan med refraktor 8 cm f/5, sedan för blotta ögat, sedan med sökare 9×50, sedan med Newton 20 cm f/5, sedan med fältkikare 12×80.
Jag bedömde magnituden till 2.0, kometen var mycket enkel att se för blotta ögat när jag hade pejlat in positionen med 10×50.
Kometen har en fin svans som syntes bra i alla instrumenten och även kunde skymtas för blotta ögat.
- Det här svaret redigerades för 1 månad av Hans Bengtsson.
-
14 oktober, 2024 kl. 01:49 #9991
Hej Hans,
Intressant observation. Borde inte kometens magnitud ligga en bra bit över 2 för det låg den på redan den 01 oktober enligt prognosdiagramet från BAA på förgående sida och ska väl ha ökat sedan dess på grund av framåtspridningen. Kan det vara så att ljusökningen har stannat upp eller att det är svårt att göra en korrekt magnitudskattning mot en ljus skymningshimmel?
/*Peter R
-
14 oktober, 2024 kl. 10:38 #9992
Effekten av framåtspridning har nog tonat bort nu, det var mest under ett par dygn kring 9 oktober den var tydlig.
Kometen var definitivt svagare än noll men ljusare än 3. Tyckte den låg något närmare 2 än 1. Decimalerna av magnitud är väldigt svåra att ge när det gäller kometer i skymningen.
Jag märkte tydligt av något man kan kalla ”Merkurius-syndromet”. Man tittar för blotta ögat och ser inte Merkurius. En snabbtitt i fältkikare, och några sekunder senare ser man Merkurius jättelätt även utan kikare. Det var samma sak med kometen. Jag såg den omedelbart med 10×50, kollade med 8 cm refraktor, och såg direkt därefter utan några problem kometen för blotta ögat. Det handlar väldigt mycket om att titta på rätt sätt, och för att göra det är det viktigt att veta kometens exakta läge.
Från Hönö utanför Göteborg togs en bild som finns i dagens GP:
-
14 oktober, 2024 kl. 13:15 #9994
Kul att du fick den Hans! Jag tror din magnitudskattning är högst rimlig, ljusstyrkan är snabbt på väg nedåt igen med kometen så långt från solen.
Igår var jag ute på en wild goose chase och hade otur med vädret. Det gick en spricka i molntäcket diagonalt över västra Skåne vid rätt tidpunkt, från 1830 framåt, som rörde sig österut. Jag satte mig i bilen för att komma till sprickans östra kant och få en låg höjd på molntäcket mot väster, men kometen låg hela tiden 1-2 grader under molnskärmens övre kant. Ingen svans synlig heller.
-
14 oktober, 2024 kl. 16:43 #9995
Liten observation från Nice.
Försökte se kometen inifrån Nice i Frankrike 13 okt. Halvklart väder med en hel del dismoln och fukt i atmosfären. Hade inte riktigt rätt grejer med mig, och trodde den skulle ligga lägre mot horisonten, så den var svår att hitta först. Men till min förvåning låg den väldigt högt. Tydlig kärna och några grader svans. Försökte jämföra magnituder med några enstaka referensstjärnor på fotot, men det är riktigt svårt att göra det på en skymningsbild, så jag backar på det. Litar på Hans. De som har tur med riktigt klart väder får en fin vy! Såg förresten norrskenet även här nere i Nice häromdagen när Kp var uppe i 8. Kul att se det här nere i söder på latitud 43.7N. Lite exotiskt!
Ivar Hamberg
Attachments:
-
14 oktober, 2024 kl. 16:49 #9997
Jo, det stämmer säkert, Michael Jaeger som just nu ligger på SpaceWeathers förstasida skattade den igår till 1,5.
Jag liksom flera andra hade nog hoppats på åtminstone runt nollan men med kometer finns det alltid mycket utrymme för önsketänkande.
/*Peter R
-
14 oktober, 2024 kl. 19:30 #10000
Ikväll den 14 oktober klockan 19:15 SST bedömde jag magnituden till 2.5, för blotta ögat. Kollade också i 10×50. Men sedan kom molnbankar framför. Svansen fortfarande fin i 10×50. Längd ca 5 grader, men skulle mot mörkare himmel säkert synts som längre. Ingen svans för blotta ögat (inte lika bra himmel som igår).
-
14 oktober, 2024 kl. 22:57 #10013
Ikväll fick jag också syn på kometen och skattade den till mag 1,5 vid 1730 UT. Det var en imponerande syn redan för blotta ögat med en 4 grader lång svans, trots ljus skymningshimmel. I 20×100 var koman och inre svansen gulaktig med en mycket ljus och välmarkerad rund pseudokärna. På foton med 100 mm tele var svansen minst 11 grader lång.
-
15 oktober, 2024 kl. 11:34 #10019
-
15 oktober, 2024 kl. 13:23 #10020
Det blir ett fint fototillfälle ikväll. Klockan 20 befinner sig Komet Tsuchinshan-ATLAS 1°.8 under klothopen M5 samtidigt som den ca 9 mag kometen 13P/Olbers ligger 1°.1 under Tsuchinshan-ATLAS. Visserligen ligger de då på bara ca 5° höjd men det råder astronomiskt mörker.
/Timo K
- Det här svaret redigerades för 1 månad sedan av timokarhula.
-
15 oktober, 2024 kl. 20:02 #10022
Jag skattade C/2023 A3 (Tsuchinshan-ATLAS) till magnitud 2.3 och kondenserad koma (DC=7) med 6×30 fältkikare klockan 17.25 UT den 15 oktober. En tydlig svans syntes, men eftersom jag obsade från väldigt ljusförorenad himmel – ett kvarter från Götaplatsen i Göteborg – vågade jag mig inte på någon uppskattning av svansens längd. Bra transparens. Lättfunnen: det räckte att lokalisera Arcturus och därefter svepa en bit därifrån.
Hur kul som helst att ha obsat den här kometen, även om jag helst hade stått ute i skogen i Småland för en bättre himmel.
/Gustav
- Det här svaret redigerades för 1 månad sedan av Gustav Holmberg.
-
15 oktober, 2024 kl. 21:00 #10023
För tredje kvällen i sträck kunde jag obsa kometen från balkong i Göteborg.
15 oktober 19:20 SST, med 10×50, bedömde jag magnituden till 2.4. Den här gången gjorde jag magnitudobsen i fältkikaren med Sidgwick-metoden, flera separata skattningar med Alfa Serpentis (mag 2.6) som perfekt jfr-stjärna. För blotta ögat var det mycket svårare, eftersom extinktion och varierande molnförhållanden påverkade.
Så denna obs känns avsevärt mycket mera pålitlig än mina tidigare två (2.0 resp 2.5).
Med 10×50 var svansen även ikväll ungefär 5 grader lång. Detta ser ut som en komet ska se ut, en riktigt klassisk komet … om än i relativt blygsam skala jämfört med verkligt ”stora” kometer.
Komethuvudet syntes utan problem även för blotta ögat, men jag kan inte säkert säga att någon svans gick att skönja för obeväpnat öga.
- Det här svaret redigerades för 1 månad sedan av Hans Bengtsson.
-
15 oktober, 2024 kl. 21:25 #10028
Äntligen fick jag syn på komet C/2023 A3 (Tsuchinshan-ATLAS) på kvällstid (jag hade sett kometen med teleskop den 7 mars då den var av mag 12.3). Hittade den ikväll klockan 18:44 först med 10×50 (komethöjd 14°, solhöjd -8°) sedan med 19x och 75x med min 12cm refraktor. Komans kärna såg ut som en suddig, gulaktig stjärna, ca 20″ bred (DC=8) och därifrån stack det ut en kort, ljusstark, parabelformad svans. När det mörknade på blev svansen mycket tydlig och den försvann utanför kikarens synfält (6°.5).
18 minuter senare ser jag med blotta ögat den raka svansen innan jag ser komethuvudet! En halvtimme senare såg jag svansen som längst, 9° mot PA 70° (komethöjd 7°.7, solhöjd -14°). Detta trots att den 95% upplysta månen störde. Skattade kometens magnitud till 2.0 med hänsyn tagen till extinktionen. Det är den sjunde ljusaste kometen av de 273 kometapparitionerna som jag sett. Den var ju förstås betydligt ljusare för några kvällar sedan. Med kikaren och refraktorn syntes klothopen M5 i samma synfält ovanför Tsuchinshan-ATLAS. Jag kunde följa kometen fram till klockan 20:16 (komethöjd 2°.4).
/Timo K
- Det här svaret redigerades för 1 månad sedan av timokarhula.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
Senaste inläggen
-
Titanpassager
svar av Johan Warell
-
Messier 17
tråd av zmannen
-
Utbrott hos V0632 Her?
svar av Magnus Larsson
-
Skywatcher EQ6-R-Pro