Svar till: Ljusföroreningar på SR P4
På SR P1 idag Söndag den 21/1 finns på Godmorgon Världen ett inslag från UAA ( 1.09 in via Play ) om caset.
Det kommer bli mer folk på Jorden och folk vill ha ljus vs bekvämligheter och redan nu är det säkert 50% som vill eller behöver öka ljuset för bli moderna. Ingen kan ju då här sas slänga sten i glashuset att dom inte ska få sitt ljus.
Så detta är fakta och den utveckling vi ser.
I vår digitaliserade värld, och vi vill ju detta ( eller ? ) men då blir det mer satelliter för de skjuts upp av ekonomiska skäl.
Elon Musk kommer inom nåt år ha 50 tusen ute och han är bara början i detta = mer kommer.
Så att kämpa emot detta blir en omöjlighet, så det vi gör nå är bereda en upplyst himmel till kommande generationer. Men å andra sidan är vi är på väg åt fel håll på flera sätt, så vi får väl se. En utveckling går sällan bakåt utan då har det ‘hänt’ grejjer som gör detta ofrivilligt. Så det är bara att ‘enjoy’.
Ljust är det uppe där nu och som jag inledde med på veckans SR program som farbrorn sa, var är stjärnorna.
Men visst, än kan man åka nån mil att se en mörkare himmel. Det jag främst irriterar mig på är inte att jag ’inte’ kan nå typ SQM 21, utan ljuset från städer en bit bort och det eviga dystra vädret.
Jag har i princip lagt ner min verksamhet ( i Sverige nu ) men mer kan komma längre fram i tiden på LaPalma, så Sverige är över för min del. Den här mjölk gråa himlen intresserar mig inte ihop med snö och kyla och i det jag vill obsa. Det bli sällan bra ‘sting’ i eye candy och mycket svårt se faint stuff.
- Det här svaret redigerades för 11 månader sedan av Hakann.
Senaste inläggen
-
Uppdateringar av SVO
svar av Thomas Karlsson
-
NGC2174 i Orion
svar av Ivar Hamberg
-
SH2-155 Cave Nebula
svar av zmannen
-
EQ6 [Såld]