Svar till: Att välja Dobson-teleskop: Skyliner vs ES Ultralight Truss
Björn,
Om dina planer är om Herschels har du flera mycket bra observatörer i landet ex Torbjörn att rådfråga. Säg det han inte kan se men han är tålmodig och kunnig ( kan du komma dit, givetvis ) men det beror på engagemang och vilja. Läs om Torbjörns resor i Sverige, Kanarieöarna och nu ( Namibia ? ) men alla jobbar från sin egen nivå.
-Men han kör även fast ( notering ) och så gjorde jag på ett objekt i 20” på LaPalma med ca SQM 21.6 på det objektet. Nu ska jag på den i höst med 30” men enl Hans tror jag den ska vara synlig i ca 14”, men en sak vet jag, den kom fram ’lite’ i 25” på LaPalma.
I vår 30” ser man Herschel galaxer ofta rätt enkelt och det är en riktig killer på dessa objekt sas.
Med det sagt förutom ”eye candy” som givetvis blir nåt helt annorlunda än i mindre instrument med Kina kvalitet.
Så jag frågar mig, din uppdatering med div okular, vad är din budget ?
Tycker du ex 10 tusen är mycket dyrt tror jag dealet att hoppa in som ägare i ett halvmiljon projekt ( eller mer ) för sas ’kaffe pengar’ inte är nåt, men vill ändå påvisa iden att åka till ett observatorium plug & play och inget jobb, inget ryggskott bara ren obs i 76 cm med tracking och styrning ( Servo Cat samt Nexus ) en bra kväll med lite förberedelser kan man få fina erfarenheter i loggboken !
-Just my 2 cents.
Senaste inläggen
-
Little Planet Stockholm
tråd av PeterR
-
NGC 7822
tråd av Petter Åström
-
Uppdateringar av SVO
svar av Gustav Holmberg
-