Reply To: Kollimeringsförvirring
Om jag förstår det korrekt.
-Problem med komlimering ?
Ett bra tips om du har en Newton/Dobson är det mycket enkelt. Jag har kollimerat med en hel del personer worldwide och med olika verktyg, och det här med old school och läst om själva principerna om kollimering. Det blir rätt onödigt rörigt speciellt när Carlin kommer på tapetenen och äldre lösningar och ideer som varierar. Jag träffade Glatter när han var i livet och vi kollimerade och snackade toleranser/design om hans nya verktyg som tyvärr aldrig kom i bruk men det var mest menat att centrera okular – och jag går inte in på det här men allt det här som säljs är mest rappel och inga toleranser som branschen har enats om. Men hursom ang olika tillväga gångssätt och ex Bartels kör ju snabba speglar sub 3 och han använder mycket enkla verktyg och som vanlig anser ju folk olika att det inte funkar osv. Men tar du Lockwood rekommenderar han den lösningen som jag anser är den enklaste och bästa, och mina verktyg har många lånat både i Sverige och utomlands. Knappast dyrt men ändå få har dom (?) men teorier som leder till öndligheten finns ju alltid. Jag köpte först 2” Tublug och 2” laser från Howie. Men på mina resor tyckte jag dom var för stora så jag köpre 1.25” istället ( de funkar lika bra, men betydligt mindre och ev bättre tom ) och jag har Glatters 2 till 1.25 tums adaptern som centerar bättre än 2” Tubluggen/lasern. Jag har även Cats Eye verktygen och kollat den mot de här verktygen. Cats Eye, tja, ger inget vad jag nånsin sett men ett intressant system.
-Så min kontenta, köp från Starlight ( Howie Glatter ) laser och Tublug. Det tar max minut att kollinera om nu justeringar funkar, och på många Newton instrument brukar ju det ju vara lite si å så med ibland. På 30 tummarn gör jag detta på 1 minut. Inga funderingar eller tankar behövs.
Senaste inläggen
-
Zwo Asiar Plus
tråd av Rikard Österman
-
887 Alinda
svar av Hans Bengtsson
-
Venus genom UV och IR filter
tråd av Hans H
-
Algol-stjärnan MP Cam