Reply To: LaPalma December 2022
Jag knyter nu ihop tråden med årets LaPalma resa med lite ekonomi på en så här turne.
Men först.
-Har ni inga andra öar ni vill resa till försök ta en direktresa oavsett vilken ö, det spar så mycket tid och onödig cirkus !
Men om ekonomin, det hela beror ju på flera aspekter som om man tar man med eget teleskop eller egna okular, om man åker buss eller hyr bil och hur många är man som reser eller reser man ensam, äter man hemmma eller ute.
Sedan bor ju jag ca 20 mil från Arlanda och går flyget tidigt brukar jag sova över där nere och ihop med parkering kan det bli 1-2 tusen men hem får man bita ihop..
1 vecka är ju brukligt för astro men ofta blir det nån extra dag före och efter.
Jag reser gärna själv men har inget emot obsa ihop.
Reser man själv gör man ju som man vill.
Denna resa blev ju var man för sig men ändå delade vi på Athos vistelsen samt bil och mat under den tiden.
Athos 7 nätter med 2 hus och 20” Dobson teleskop utan okular mm är drygt 2.000 €, och bil var ca 350 € och mat ca 350 € så totalt 2.800 € så det blir drygt 900 € per person alltså drygt 10 tusen SEK per person.
Resan kostade typ 3 tusen och ca 1.500 kr för extra väska ( med okular ) Det går givetvis att hyra lika okular mm på Athos men då ca 3 tusen på 1 vecka.
Säg i mitt fall blev det totalt en bit över 20 tusen för 2 veckor men då var det hotel före och efter astron, extra bil för 3 dagar och de extra dagarna åt jag mest ute samt resan till Arlanda.
Igår var jag på rekommenderad resturang i Mazo en bit ner söderut på ön så det blev taxi, men mycket god mat ( grillad fisk ) och trevlig atomsfär.
Ok, over and out ( för denna gång )
Senaste inläggen
-
Herschel 2500 Torbjörn
svar av
timokarhula
-
Kvarnen i Folkeslunda
tråd av
Tanner
-
Eta Carinae-nebulosan