Svar till: Två teleskop ska bli ett
Jag har inte för avsikt att fabricera allt själv i mitt projekt. De komponenter som jag kommer att inhandla till projektet är montering, stativ och observatorium.
Den grundkonstruktion jag skissa fram för teleskopet har gett mig ingångsvärden till en kravspecifikation för ovanstående komponenter. Utifrån mina ritningar och materialval har jag kunnat beräkna teleskopets ungefärliga maximala vikt samt vilken volym som kommer att behövas för att använda teleskopet.
De komponenter som har ingått i mina beräkningar är vikt för spegelhållare, spindel, dowtail, tubringar, primärspegel, sekundärspegel, okularhållare, tub, balansstång och balansvikt för tuben, refraktor, sökare, tyngsta okular, kamera och montagetillbehör. Mina beräkningar har visat att teleskopets maximala vikt blir cirka 130 kilo. Då har jag tagit hänsyn till alla komponenter som behövs för att få ett fungerande teleskop.
Teleskopets krav på volym och utrymme i höjd, utifrån den mest utrymmeskrävande positionen, blir cirka 3,9 meter. I beräkningen har jag tagit hänsyn till att teleskopet får en säker markfrigång utifrån den lägsta positionen teleskopet kommer ha över observatoriets golv.
Dessa parametrar, 130 kilo och 3,9 meter, fick utgöra ingångsvärdena i min kravspecifikation för montering och observatorium.
Efter att ha genomfört en marknadsundersökning, där jag beaktat ovanstående parametrar, så kommer följande komponenter att utgöra en del av mitt framtida observatorium.
- 10Micron GM 4000 HPS II ColdTemp upgrade
- 6 x 10 Micron Counterweight GM GM4000
- Baader Heavy Pillar modal steel pillar
- Baader Heavy Pillar Levelling Flange
- ScopeDome 55M – full automation
Tidplan för färdigställande? Det är alltid svårt att så här tidigt i ett projekt avgöra när allt kan tänkas vara klart. Initialt råder det för stora osäkerhetsfaktorer för att kunna gör en exakt bedömning. Men om inga större problem kommer att uppstå under projektets gång så bedömer jag att finns det en sannolikhet att jag har ett fungerande observatorium klart under tertial tre 2023. Om det faktiskt blir så eller inte, det får dock framtiden utvisa.
Senaste inläggen
-
Little Planet Stockholm
tråd av PeterR
-
NGC 7822
tråd av Petter Åström
-
Uppdateringar av SVO
svar av Gustav Holmberg
-
Messier 1