Svar till: Western Australia DS-expeditionen 2025
Det blev återigen en fin natt i Wicherina, trots blåst före midnatt. Månskäran hade närmat sig Plejaderna men en ockultation skulle inte synas härifrån. Johan hade letat upp Fornax dvärggalax med sin 5.5 tums Comet Catcher. Trevligt nog syntes den omedelbart som ett diffust sken kring en mag 8 stjärna.
Strax N om Stora Magellanska molnet fann jag några utspridda Shapley-Lindsay stjärnhopar och bakomliggande ESO-galaxer. Hittade även klothopen ESO 121-3 i Målaren som till LMC. Gegenschein hade tydligt rört sig mot höger den senaste dryga veckan. Skattade dess längd och bredd som ca 14×10 grader.
Kom på att Skytten hade två andra novor som exploderade i januari. Skattade V7991 Sgr och V7992 Sgr till mag 11.8 resp 11.6. De var lätta att hitta då de låg nära M28 resp M7.
E3 är en nästan okänd klotformig stjärnhop i Kameleonten. Johan och jag tyckte att himlen blev aningen ljusare på rätt ställe. Planetären NGC3195 i samma stjärnbild var intressant. Något oval, med ett diagonalt mörkare band och en förtätning vid båda långsidorna.
SagDig (Sagitarius Dwarf Irregular Galaxy) är en exotisk dvärggalax i den Lokala gruppen. Med hjälp av ett fotografi tyckte jag mig ana SagDig på rätt ställe några gånger med 10-tummaren.
Stjärnmolnet M24 innehåller ett flertal mörka nebulosor och stjärnhopar. Vilken stjärnrikedom! Planetären Minkowski 1-54 uppvisade en liten skiva. IC1283-4, NGC6595 och NGC6589-90 är en blandning av nebulosor och stjärnhopar som syntes utan problem.
Efter ett 10 timmars observationspass fick det vara nog vid gryningen och vi körde hem de fyra milen vid 5:30-tiden.
/Timo K
Senaste diskussionerna
-
C/2025 F2 (SWAN)
svar av
Petter Öhman
-
Försvunna inlägg
svar av
Hans Bengtsson
-
V405 Aur