Uppdateringar av SVO
- This topic has 28 replies, 4 voices, and was last updated 25-03-03 16:59 by
Thomas Karlsson.
-
AuthorPosts
-
8 november, 2024 at 11:41 #10269
Tekniskt ser jag inga problem med att använda SVO även för kometobservationer så som du föreslår. Det blir ju i så fall i första hand ljusstyrkan som kan läggas in. Övriga kometegenskaper som kondensationsgrad, svans och annat får i så fall skrivas i kommentarsfältet.
Sen är det väl en fråga om kometobservatörerna vill ha ytterligare ett ställe att rapportera till. Men annars är det inget som hindrar detta.
-
20 december, 2024 at 15:51 #10577
Projektet DASCH, där man digitalt skannar alla gamla glasplåtar i Harvardobservatoriets digra arkiv, har nu kommit till en slutpunkt i och med att man släppte data för den halva av stjärnhimmeln som saknades tidigare i år. Jag har ägnat hösten åt att uppdatera min databas med mirors maxima med den nya datan från DASCH.
Äntligen är arbetet nu klart och uppdaterade O-C- och perioddiagram är tillgängliga på SVO under menyvalet “Ljuskurvor & Resultat -> O-C diagram för miror”. Totalt blev det drygt 3500 nya äldre maxima och databasen innehåller nu drygt 74800 maxima för 510 miror.
Några extra intressanta stjärnor som fick ny data är LX Cyg och DO Her. LX Cyg är en mira välkänd för sin stora periodökning 1970-2010. Dessförinnan antogs den ha haft en stabil period. Med den nya datan framkommer det att stjärnan även hade en tidigare periodökning och vad jag kan se har perioden varierat ungefär så här:
1890-1910; Platå på 425 dagar
1910-1925: Ökning från 425 till 460 dagar.
1925-1970: Långsam ökning från 460-470 dagar.
1970-2005: Snabb ökning från 470 till 585 dagar.
2005-2024: Något avtagande från 585 till 580 dagar.DO Her framstår mer och mer som ytterligare en mira med kontinuerligt avtagande period. Från år 1897 till nu har perioden sjunkit från 222 till 210 dagar. I sitt beteende är den väldigt lik WX Her som jag tidigare skrivit om och som ingår i de 50 bortglömda mirorna. Båda är kortperiodiska miror med samma minskningstakt, 0.045 dygn/cykel. För DO Her är dock dataserien 26 år längre.
-
This reply was modified 3 months ago by
Thomas Karlsson.
-
-
21 december, 2024 at 12:50 #10582
Det är helt enastående arbete du utför, till stor glädje för alla som är intresserade av Mira-stjärnor. Då och då plockar jag upp något av dina resultat och skriver ett kort inlägg i Facebook-gruppen Long Period Variables, se klipp nedan angående LX Cyg.
Attachments:
-
21 december, 2024 at 14:28 #10591
Kul att du sprider information om miradatabasen! Tack för det. Sedan några år tillbaks har AAVSO slutat att publicera maxima för miror. Jag tror AFOEV och kanske några organisationer till publicerar nya maxima, men jag tror inte det finns en så komplett samling av historiska maxima någonstans som den jag sammanställt.
-
Thomas Karlsson.
-
-
21 december, 2024 at 18:17 #10600
Hej!
Lite off topic här (förutom att jag också vill applådera ditt arbete, Thomas): jag har ett bra tag tänkt att baserat på det långa arbete med Miror som gjorts här, vore det inte kul med ett Mira-orienterat webinarium? Jag har dock inte lyckats identifiera någon lämplig webinar-hållare, dvs forskare – några förslag på namn som jag kan fiska hos?
Magnus
-
23 december, 2024 at 13:14 #10628
Bra idé!
Ett tips är John Percy som förvisso är emeritus, men verkar fortfarande vara aktiv.
/Gustav
-
7 januari, 2025 at 17:11 #10799
Jag har idag lagt till möjlighten att rita färgindexdiagram med indexet V-I. Tidagare har endast indexen B-V och V-R funnits. Men det kommer in fler och fler observationer i infrarött till SVO så jag tyckte det kunde vara intressant att även kunna plotta V-I.
-
7 januari, 2025 at 17:47 #10800
Helt enkelt jättebra! Jag har faktiskt saknat den funktionen ibland.
Edit:
Men det står fel när man ska markera, det står I-R istället för V-I.
-
This reply was modified 2 months ago by
Hans Bengtsson.
-
7 januari, 2025 at 19:57 #10802
Du är uppmärksam Hans. Det var ett skrivfel där som jag missade, jag har ändrat texten till V-I nu.
-
This reply was modified 2 months ago by
-
31 januari, 2025 at 12:04 #11065
Jag har nu uppdaterat variabeltabellen i SVO med GCVS namnlistor 84, 85 och 86. Totalt har 3484 nya variabler tillkommet. Majoriteten är variabler i klotformiga stjärnhopar, men också andra variabler över hela stjärnhimmeln och novor från de senaste åren har tillkommit. En allmän revision för variablerna i stjärnbilderna Kameleonten och Cirkelpassaren har också gjorts.
Jag uppdaterade variabeltabellen senast 2020 med namnlista 83, så jag har legat lite efter, men nu har SVO alla uppdateringar som kommit från GCVS.
Som sagts i andra sammanhang jobbar inte GCVS-teamet i Ryssland särskilt snabbt och ligger långt bakom AAVSO:s variabeldatabas VSX som nu innehåller uppgifter om 9 miljoner variabler och är mycket aktuellare.
Variabeltabellen i SVO har inte ambitionen att vara heltäckande utan är mer ett stöd för de variabler som kan tänkas observeras i Sverige.
-
10 februari, 2025 at 09:19 #11134
Suveränt bra!
-
1 mars, 2025 at 22:08 #11251
Thomas:
Det tycks ha hänt något med möjligheten att lägga in nya variabelnamn i SVO, åtminstone kan jag inte göra det längre (se tråd om transienten i Camelopardalis).
-
2 mars, 2025 at 00:07 #11253
Jag får samma problem när jag försöker lägga in den. Får kolla på detta.
-
3 mars, 2025 at 16:59 #11266
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.
Senaste inläggen
-
Projekt Bear Paw Galaxy
svar av
Fredrik Silow
-
50 Bortglömda Miror
svar av
Thomas Karlsson
-
Aktuell solaktivitet
svar av