Uppdateringar av SVO
- Detta ämne har 18 svar, 3 deltagare, och uppdaterades senast 24-12-21 14:28 av Thomas Karlsson.
-
FörfattareInlägg
-
8 november, 2024 kl. 11:41 #10269
Tekniskt ser jag inga problem med att använda SVO även för kometobservationer så som du föreslår. Det blir ju i så fall i första hand ljusstyrkan som kan läggas in. Övriga kometegenskaper som kondensationsgrad, svans och annat får i så fall skrivas i kommentarsfältet.
Sen är det väl en fråga om kometobservatörerna vill ha ytterligare ett ställe att rapportera till. Men annars är det inget som hindrar detta.
-
20 december, 2024 kl. 15:51 #10577
Projektet DASCH, där man digitalt skannar alla gamla glasplåtar i Harvardobservatoriets digra arkiv, har nu kommit till en slutpunkt i och med att man släppte data för den halva av stjärnhimmeln som saknades tidigare i år. Jag har ägnat hösten åt att uppdatera min databas med mirors maxima med den nya datan från DASCH.
Äntligen är arbetet nu klart och uppdaterade O-C- och perioddiagram är tillgängliga på SVO under menyvalet “Ljuskurvor & Resultat -> O-C diagram för miror”. Totalt blev det drygt 3500 nya äldre maxima och databasen innehåller nu drygt 74800 maxima för 510 miror.
Några extra intressanta stjärnor som fick ny data är LX Cyg och DO Her. LX Cyg är en mira välkänd för sin stora periodökning 1970-2010. Dessförinnan antogs den ha haft en stabil period. Med den nya datan framkommer det att stjärnan även hade en tidigare periodökning och vad jag kan se har perioden varierat ungefär så här:
1890-1910; Platå på 425 dagar
1910-1925: Ökning från 425 till 460 dagar.
1925-1970: Långsam ökning från 460-470 dagar.
1970-2005: Snabb ökning från 470 till 585 dagar.
2005-2024: Något avtagande från 585 till 580 dagar.DO Her framstår mer och mer som ytterligare en mira med kontinuerligt avtagande period. Från år 1897 till nu har perioden sjunkit från 222 till 210 dagar. I sitt beteende är den väldigt lik WX Her som jag tidigare skrivit om och som ingår i de 50 bortglömda mirorna. Båda är kortperiodiska miror med samma minskningstakt, 0.045 dygn/cykel. För DO Her är dock dataserien 26 år längre.
- Det här svaret redigerades för 3 timmar av Thomas Karlsson.
-
21 december, 2024 kl. 12:50 #10582
Det är helt enastående arbete du utför, till stor glädje för alla som är intresserade av Mira-stjärnor. Då och då plockar jag upp något av dina resultat och skriver ett kort inlägg i Facebook-gruppen Long Period Variables, se klipp nedan angående LX Cyg.
Attachments:
-
21 december, 2024 kl. 14:28 #10591
Kul att du sprider information om miradatabasen! Tack för det. Sedan några år tillbaks har AAVSO slutat att publicera maxima för miror. AFOEV och kanske några organisationer till tror jag publicerar nya maxmima, men jag tror inte det finns en så komplett samling av historiska maxima någonstans som den jag sammanställt.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
Senaste inläggen
-
Uppdateringar av SVO
svar av Thomas Karlsson
-
NGC2174 i Orion
svar av Ivar Hamberg
-
SH2-155 Cave Nebula
svar av zmannen
-
EQ6 [Såld]