V0615 Vul (Nova Vulpeculae 2024)
Etiketter: Nova Vulpecula 2024, V0615 Vul
- Detta ämne har 41 svar, 8 deltagare, och uppdaterades senast 24-08-31 09:02 av Magnus Larsson.
-
FörfattareInlägg
-
6 augusti, 2024 kl. 08:55 #9084
Då kunde jag äntligen observera Nova Vul 2024. Klockan 23:59 den 5 augusti skattade jag novan till magnitud 11.6 med 12-tums Dobson. Solhöjden var -12°. Rapporterat till SVO. Gick ut efter att ha obsat Mondo vinna OS-guld och slå världsrekord, igen!
/Timo K
- Det här svaret redigerades för 3 månader av timokarhula.
-
6 augusti, 2024 kl. 10:00 #9086
Ett nytt ATel nämner att vi nog kan få en ”exceptionellt detaljerad” optisk ljuskurva för novan när TESS-bilder blivit tillgängliga.
Alla goda observationer är förstås värdefulla!
https://www.astronomerstelegram.org/?read=16751
-
6 augusti, 2024 kl. 11:47 #9090
Hej!
Ett spektrum från igår kväll. Tyvärr ville inte molnen som jag så det blev bara 15 min exponering. Dock ses utvecklingen fortsätta:
Enligt min mätning var då V-mag 11,9, och R-mag 10,1. Det är rätt häftigt, tycker jag, att man kan få ett så pass klart spektrum på bara 15 min exponering på ett objekt vid den magnituden med ganska ordinär utrustning (C8, Lowspec 300 l/mm, ASI183mm).
Magnus
-
7 augusti, 2024 kl. 09:27 #9094
Hej!
Nattens utveckling av V0615 Vul. Ha har nu blivit “avtrubbad”, något som kunde ses redan igår. Intressant nog är Ha-toppen alltså lägre igårkväll jämfört med i förrgår. Gårkvällens spektrum är det som är orange, förrgår är grönt. Den gröna toppen är klart högre än den från igår. Nånting händer alltså här, vad det nu kan vara. Samtidigt är H-beta betydligt mer framträdande nu. Vid det här tillfället var V-mag 12 enligt min mätning och R-mag ca 10,2.
Magnus
Attachments:
-
7 augusti, 2024 kl. 10:04 #9096
Så novan har blivit progressivt ljusstarkare i Ha (djupt rött) fram till i förrgår och har nu börjat klinga av.
Jag observerade novan visuellt i förrgår. Trots det låga (alltså numeriskt höga) visuella magnituden (12.3, för mig) och himlen som inte var helt mörkt kunde jag se hur röd den var. Jag tror den kombinationen (ljussvag, mycket röd stjärna) sätter grunden för svåra i visuella skattningar och därmed stor spridning i rapporterade visuella värden. I vårt fall i norden har vi dessutom än så länge himlen inte helt mörk. Inte konstigt att min observation och Timos skiljer sig med 0,7 magnituder, trots att de gjordes med bara någon timme skillnad.
För övrigt ser jag stor spridning i data även för fotometriska observationer i V band. Kanske något att vänta i denna sorts processer, plus all galaktisk extinktion på vägen mellan novan och oss, plus alla skillnader i instrumentens kalibrering.
-
7 augusti, 2024 kl. 12:52 #9097
I natt skattade jag novan till 12,0 med 40×100 prismakikare. En ganska säker obs med jfr 11,7/12,5 och mörk himmel med vacker Vintergata. Ligger väl i linje med Magnus V-fotometri ett par timmar innan 12,05-12,08).
Johan
-
7 augusti, 2024 kl. 13:14 #9098
-
7 augusti, 2024 kl. 17:17 #9104
Ja det är stor skillnad på himmelsmörker under sommaren mellan Malmö och Stockholm. Även mitt i sommaren kan man se de ljusaste delarna av Vintergatan härifrån. Visuell gränsmagnitud för blotta ögat cirka 5,0 i zenit.
- Det här svaret redigerades för 3 månader av Johan Warell.
-
-
7 augusti, 2024 kl. 14:18 #9100
Just novor är beryktade för att kunna ge stor spridning i obsarna. Inte bara när det gäller visuella skattningar utan även när olika typer av V-filter har använts. Minns särskilt diskussioner om detta avseende KT Eri (Nova Eridani 2009). Har nog att göra med att vissa smala våglängdsområden blir dominanta och att ögonens eller filtrets exakta egenskaper får stor betydelse.
Förresten (fast det inte har direkt med saken att göra) så vet jag helt säkert att jag obsade KT Eri, men tyvärr har jag uppenbarligen inte rapporterat detta och har inte kvar några anteckningar om saken.
-
7 augusti, 2024 kl. 17:23 #9106
Det har nog betydelse exakt hur transmissionskurvan för V-filtret ser ut. H-alfa på 656 nm ligger på röda flanken, där vissa filter har betydligt högre transmission än andra. Det kan eventuellt påverka intensiteten i V vid fotometri.
Frågan är hur mycket av ljuset från stjärnan som bidras av H-alfaemissionen jämfört med kontinuet inom V-bandet. Kan du uppskatta det Magnus?
Baader-filter:
Andover-filter:
-
-
7 augusti, 2024 kl. 19:25 #9110
Hej!
Intressant!
Ja well, att försöka uppskatta hur mkt av total flux som ligger inom en emissionstopp är än så länge över min nivå. Hans H kanske vet hur man gör…? 🙂 Jag kan säga: det är mycket….
Tittar man på V- kontra R-bandet så är magnitudskillnaden i min senaste mätning ca 0,8. I stort sett hela den skillnaden torde komma från Ha-emissionen.
(intressant nog är I-bandet ännu starkare, men vad som gömmer sig där kan jag inte riktigt se med min nuvarande setup)
Magnus
-
8 augusti, 2024 kl. 08:58 #9112
För den djuprymdsintresserade vill jag påpeka att det finns flera spännande men utmanande stjärnhopar alldeles i närheten av Nova Vul 2024.
Den första är Czernik 40, endast 11′ NW om novan! Dess ljusstarkaste stjärnor lyser bara med 15 magnituden. Jag kunde inte se någonting här (än).
Den andra är NGC6827, 1°.4 E om novan. På foton ser den ut som en liten, 2′ bred, klotformig stjärnhop. Här kunde jag skymta tre enskilda stjärnor. Det ska bli spännande att se hur de ser ut när det blivit helt mörkt.
En tredje grupp är French 3, en pilformad asterism 4′ NE om Czernik 40.
Som grädde på moset finns en annan asterism Dias 7, endast 7′ SE om NGC6827!
/Timo K
- Det här svaret redigerades för 3 månader av timokarhula.
-
8 augusti, 2024 kl. 10:24 #9114
Novan fortsätter nedåt. Kanske inte lika snabbt i R och I som i B och V.
-
8 augusti, 2024 kl. 10:36 #9115
Novan blir alltså allt mer rödare?
/Timo K
-
8 augusti, 2024 kl. 10:40 #9116
Det verkar vara lite så. Se Magnus inlägg ovan #9094 (https://nattmolnet.saaf.se/forums/topic/trolig-nova-mag-9-8-i-vulpecula/#post-9094)
-
-
8 augusti, 2024 kl. 10:43 #9117
Är det inte att vänta i ett “klassiskt” binärt system som får ett utbrott, att efter utbrottet strålar den röda jätten tillbaka en del av energin den fick av själva utbrottet i den närliggande ackretionsskivan? kanske på grund av det håller den på att bli rödare? Tänker högt bara.
-
8 augusti, 2024 kl. 11:03 #9118
Alltså, klassiskt är det väl. Men min bild är att utbrottet handlar om en “run-away” termonukleär reaktion PÅ den vita dvärgen (det kan väl inte vara i själva ackreationsskivan, den är väl för tunn för det?). Här kastas material ut, vilket torde leda till den där kortvariga P Cyg-profilen som David kommenterade tidigare. Sen varför emissionen övergår till att vara så massiv just i Ha har jag svårt att förstå – en termonukleär reaktion leder väl till ett kontinuum, strålning över hela spektrat….? En hypotes kanske kan vara att det nu faktiskt är ackreationsskivan som blivit upphettad av själva utbrottet och som nu sekundärt skickar ut monokrom strålning (och kanske rätt mycket kontinuerlig i IR). Som ett slags SU Uma-stjärn-utbrott på steroider?
Jag tänker också bara högt 🙂
Magnus
-
8 augusti, 2024 kl. 11:44 #9119
Håller med dig att ackretionsskivan bör vara mycket tunt i detta fall. Vilken roll spelar stoff och damm som kastas ut runt novan? Kanske är det just det som blir varmt och strålar i det röda och infrarröda? Fortsätter tänka högt, men jag ska faktiskt sluta med det och läsa mer om detta istället. 🙂
-
8 augusti, 2024 kl. 12:47 #9120
Den här artikeln innehåller en hel del intressant om ljuskurvans utveckling och förändringar i spektrum. Berör även det du nämner Hernán om stoft och IR.
https://www.aavso.org/sites/default/files/jaavso/v40n1/582.pdf
/David
SVO: DHE
AAVSO: HDAE- Det här svaret redigerades för 3 månader av davhei.
-
8 augusti, 2024 kl. 13:30 #9124
Mycket bra artikel med en intressant och lite roligt prognos:
When SS Cyg undergoes such a TNR and the consequent resulting nova
outburst (maybe tomorrow, maybe a thousand years from now), it will rise in
brightness so much that it will probably become, for days/weeks, the brightest
star of the whole sky, rivalling or surpassing Vega and Sirius. But do not worry:
a few months later SS Cyg will be back to quiescence and in a few decades
more, it will resume its CV-type, ~60-day cycle outbursts, for the fun of future
enthusiastic observers!
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
Senaste inläggen
-
Titanpassager
svar av Johan Warell
-
Messier 17
tråd av zmannen
-
Utbrott hos V0632 Her?
svar av Magnus Larsson
-
Skywatcher EQ6-R-Pro