Tankar kring SAAF/V och nästa utbrott av T Coronae Borealis
Etiketter: T CrB
- Detta ämne har 40 svar, 8 deltagare, och uppdaterades senast 25-08-08 12:00 av
Hans Bengtsson.
-
FörfattareInlägg
-
27 augusti, 2024 kl. 11:04 #9399
Omloppstiden i systemet T CrB är 227.75 dygn. När jag testar den perioden i SVO och använder de visuella skattningarna åren 1970-2024, då indikerar fasdiagrammet att halva perioden skulle stämma bättre när det gäller ljusväxlingarna. Vilket också visar sig vara fallet när jag testar halva omloppstiden.
Har inte funderat närmare på saken, men bifogar nedan de två varianterna.
Attachments:
-
27 augusti, 2024 kl. 12:53 #9403
Detta är en intressant fråga som jag har funderat på men inte kommit på mycket. Hur kommer det sig att perioden är ca. 228 dagar, men kurvornas cykel är ca. 114?
En del av svaret har jag hittat spridd i olika artiklar, exempelvis:
The year-to-year light curve is dominated by ellipsoidal modulations at half of the orbital period with typical full-amplitude of 0.3 mag, although rapid flickering at the 0.3 mag level is ubiquitous
Från Schaefer 2023: https://academic.oup.com/mnras/article/524/2/3146/7077557
Tyvärr har jag inte hittat en vettig diagram om systemet som skulle förklara detta på ett bra sätt. Fredrik och jag har även pratat om detta inför den senaste artikel om T CrB i Telescopium men vi inte kom på nåt.
-
Det här svaret redigerades för 1 år sedan av
Hernán.
-
Det här svaret redigerades för 1 år sedan av
-
6 oktober, 2024 kl. 21:54 #9904
Obsade T CrB visuellt ikväll 6 okt 2024 och reagerade direkt på att jag upplevde den betydligt svagare jämfört med hur den brukar förhålla sig till närliggande 98. Får nästan alltid T CrB till 9.9-10.1 men skattade den alltså nu till 10.4.
Såg att Johan skattat den till mer normala 10.1 endast några minuter senare, vilket gör mig osäker så här i efterhand. Men i stunden kändes observationen ok så jag rapporterar den så som jag skattade den.
/David
SVO: DHE
AAVSO: HDAE-
7 oktober, 2024 kl. 09:26 #9905
-
-
7 oktober, 2024 kl. 09:43 #9906
-
2 augusti, 2025 kl. 10:33 #12669
Ny, mycket intressant artikel om T CrB av Munari och andra:
-
Det här svaret redigerades för 1 månad sedan av
Hernán.
-
Det här svaret redigerades för 1 månad sedan av
-
3 augusti, 2025 kl. 19:18 #12671
Trefärgfotometrin som produceras inom SAAF/V för T CrB visar att stjärnan nu befinner sig nära max i sin halvperiodiska cykel.
I diagrammet ges V-magnituden som heldragen linje. Ovanför linjen hittar vi R-obsarna och nedanför finns B-obsarna.
Även vid vanliga visuella skattningar kan man utan problem avgöra att T CrB nu är ljusare än när den befinner sig vid cykelns minimum.
Attachments:
-
8 augusti, 2025 kl. 00:19 #12699
T CrB fortsätter att öka i ljusstyrka. Jag fick precis bilder från PIRATE-teleskopet på Teneriffa där jag mätte ljusstyrkan i V till 9.568. Senaste veckornas ökning har varit störst i B och minst i R.
-
8 augusti, 2025 kl. 07:32 #12700
Ja den höga ljusstyrkan är intressant. Skattade till 9,7 på morgonen den 7:e sep.
Om magnituden fortsätter att öka kan det kanske vara en indikation på att utbrottet är på gång. Hög ljusstyrka kan indikera ökad massöverföringstakt till ansamlingsskivan och den vita dvärgen intressant läsning på arxiv här:
Is the Symbiotic Recurrent Nova T CrB Late? Recent Photometric Evolution and Comparison with Past Pre-Outburst Behaviour
”We find that the decline in brightness observed in 2023, interpreted by some as a “pre-eruption dip”, deviates from the deep minimum recorded prior to the 1946 event and does not reliably predict the eruption timing. Recent photometric and spectroscopic observations indicate that the system is returning to a high-accretion state. Given this, an eruption may be imminent, even without distinct precursors.”
Och här:
Modeling the high-brightness state of the recurrent nova T CrB as an enhanced mass-transfer event
/Johan
-
8 augusti, 2025 kl. 12:00 #12701
Det är uppenbart att T CrB nu är blåare, både vad gäller V-R och B-V, jämfört med hur det såg ut i juli. SVO-diagram bifogas.
Min prognos för utbrott har hela tiden varit att det finns en 50-procentig chans någon gång under de närmaste 5-10 åren. På så sätt vet jag att jag får rätt oavsett hur det blir. 😀
Rent generellt så menar jag att stjärnsystemet innehåller så många oförutsägbara faktorer, att det inte går att med rimlig skill göra prognos för tidpunkter för utbrott, fram till dess att något verkligt avvikande händer. Det bästa man kan göra, och det görs ju också, är att övervaka stjärnan så kontinuerligt som möjligt både fotometriskt och spektroskopiskt.
-
Det här svaret redigerades för 3 veckor av
Hans Bengtsson.
Attachments:
-
Det här svaret redigerades för 3 veckor av
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
Senaste diskussionerna
-
Solen SHG Ha 2025-09-01
tråd av
Hans H
-
Aktuell solaktivitet
svar av
Hans Bengtsson
-
Ellerman Bomb
svar av