Sagittarius och SAAF:s jubileumsträff 2022
- Detta ämne har 11 svar, 7 deltagare, och uppdaterades senast 22-09-08 23:06 av Hakann.
-
FörfattareInlägg
-
1 september, 2022 kl. 22:33 #1303
Här kan alla lägga upp bilder och diskutera träffen, händelser och observationer under Sagittarius och jubileumsträffen på Öland 2022.
-
2 september, 2022 kl. 09:28 #1304
Kommer svaren på tipspromenaden?
-
2 september, 2022 kl. 10:43 #1305
Absolut, de kommer inom kort som en nyhet på saaf.se, kommer synas under ”Senaste nytt från SAAF-weben” här till höger i RSS-flödet.
-
2 september, 2022 kl. 11:24 #1306
Såsom “nubi” i dessa kretsar vill jag ändå dra mitt strå till “stacken” genom att
visa den, med mobilkamera, bästa bild ifrån öland. Nästa steg i min utveckling
är att fixa trackingen på teleskopet samt att börja använda en Sony systemkamera.
Ska bli kul!Attachments:
-
2 september, 2022 kl. 11:34 #1308
Härligt! Mer av sånt! Eller så fixar du följningen och blir fanbärare för mobilkameraastrofotorevolutionen — det finns mycket man kan göra.
-
2 september, 2022 kl. 12:19 #1313
Lite från min kamera…
Attachments:
-
2 september, 2022 kl. 14:02 #1330
Mitt mål med resan var att få en bild på Örnnebulosan. Tyvärr hade jag ovanligt många tekniska problem, vilket inte underlättades av att jag glömt pannlampan hemma. Fick urdålig guidning, så jag sänkte exponeringen till 180 sek. När jag kom hem och gick igenom bilderna var stjärnorna så pass konstiga att Pixinsight inte kunde platesolva…
Så det blev som det blev…
När jag sedan gick igenom utrustningen visade det sig att det satt en spacer för mycket på kameran… Hade helt enkelt haft 16,5 mm fel backfokus…Explore Scientific 127 – ASI533MC Pro – Celestron AVX – Celestron OAG+ASI174MM + Optolong L-Extreme
29 x 180 sek
Processad i Pixinsight
Montering: Zwo AM3, Zwo AM5N
Kameror: Zwo ASI2600MC Duo, Zwo 2600MC Pro, Canon EOS R7, Zwo , ZWO ASI174MM Mini, Zwo ASI220MM Mini
Dator: Zwo Asiair Plus
Teleskop: Redcat51 – Explore Scientific 127/952 Carbon Fiber – Zwo FF65- Det här svaret redigerades för 2 år av Rikard Österman.
- Det här svaret redigerades för 2 år av Rikard Österman.
- Det här svaret redigerades för 2 år av Rikard Österman.
Attachments:
-
2 september, 2022 kl. 17:10 #1350
Snabbredigering av vintergatan från Ölandsträffen. Fujifilm X-T2 med 7.5mm fisheye, F2, 20s, ISO3200.
Attachments:
-
3 september, 2022 kl. 08:53 #1366
Nu är vinnarna till tipspromenaden lottade. Fyra personer hade 12 rätt:
Anders Lindquist, Mats Johansson, Olle Bjernulf och Sven Bernesson. Grattis!
Rätt svar på tipsraden finns här.
-
4 september, 2022 kl. 19:49 #1417
Det var en trevlig träff med bra väder, bra föredrag och gemenskap även om inte obs vädret blev riktigt som vi ville.
Det var kul att få lufta 30 tums teleskopet även om det medför en hel del arbete och ‘kompromisser’ även om jag vill gärna vill ta ut det mera, men vi är flera som äger teleskopet så det kan nog bara bli Öland som resmål – men jag tror tyvärr till nästa år kommer det bli svårare få till den resan.
Ett sånt här teleskop är ju rätt stort och bökigt men i det stora hela monterar man trussar och UTA lika fort som på ex en 12 tummare, och jag har monterat det på ca 10 minuter, men man behöver vinsch givetvis från vagn/flak, och det är så de transporterar dessa på SP i USA. Teleskopet är ju i pulverlackat aluminium så väta gör inget och man transporterar med spegeln i cellen ( man har visst mottryck ovan och motstöd från kantstödet ) men vi har sagt det att allt ska monteras ner och i vagn och då blir det givetvis nära omöjligt ta ut det mer än 1 gång per år samt ta den ner den till bil från det stationära stället är ingen lek i sig.
Jag har dock ett 36″ projekt på G i Zerodur på f/4 men pandemin kom i vägen och andra projekt in, så det får beror lite och min Carl Zambuto 18″ f/4 i Quartz som SDM i Australien byggde chassit på blev sålt till SDM, då själva iden men den var observera i vildmarken i Australien ( blev ju sas till en nära omöjlighet pga världsläget )
En notis och ankedot, han som nu äger det teleskopet ( finns i Melbourne ) och har samtliga teleskop i Quartz glas från Zambuto som SDM byggt chassin på så han har 8″, 12″, 16″, 18″, 24″ och ny bygger han en 24″ f/4.5 bino Dobson – så han har en skaplig asenal.
-Jag åker nog ner till Öland igen nästa år oavsett då det alltid är trevligt där nere.
-
7 september, 2022 kl. 22:39 #1530
Superkul att ni tog er tiden och gör jobbet som det innebär att flytta på en sådan pjäs som det är. Det går ju inte säga något annat att än att en teleskop av denna storlek sätter lite guldkant på hela träffen.
Personligen är jag väldigt tacksam för er givmildhet och möjligheten ni gav oss andra att titta i det. Att lyckas se åtminstone tre månar runt Uranus var inget jag hade förväntat mig innan helgen (den 4e var lite för svag för mitt otränade öga).
Alltid lika kul att träffas och snacka lite och hoppas vi ses till sommaren igen om inte innan dess 😀
-
-
8 september, 2022 kl. 23:06 #1551
Jag är ingen ’planet gubbe’ men tittade lite snabbt på Uranus och såg direkt 2 månar och det var intressant, och jag har inte sett Jupiter eller Mars så bra innan för ofta är det seeing bekymmer eller blir för ’ljust’ och stora teleskop blir krävande så vi har testat minska ner spegeln utan bra resultat innan.
En bild bifogad som som ger mig minnen av Öland -22.
Attachments:
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
Senaste inläggen
-
Titanpassager
svar av Torbjörn Holmqvist
-
Messier 17
tråd av zmannen
-
Utbrott hos V0632 Her?
svar av Magnus Larsson
-
Skywatcher EQ6-R-Pro