NSV01161
- Detta ämne har 75 svar, 6 deltagare, och uppdaterades senast 24-09-08 12:26 av Petter Åström.
-
FörfattareInlägg
-
29 februari, 2024 kl. 17:43 #7668
Den sekvens som finns är nog avsedd för någon annan och ljusstarkare variabel i området. Tror att Thomas beställning resulterar i en utvidgad sekvens som blir mera anpassad till Åströms stjärna.
Magnus data visar en mycket snabb ökning av ljusstyrkan:
B-mag ljusnade med 0.23 mag/h
V-mag ljusnade med 0.25 mag/h
I-mag ljusnade med 0.29 mag/h
Flerfärgfotometri har nog aldrig tidigare gjorts för stjärnan, och är förstås synnerligen intressant.
- Det här svaret redigerades för 8 månader av Hans Bengtsson.
-
29 februari, 2024 kl. 21:30 #7673
Lite fler jämförstjärnor finns nu inlagda, se följande meddelande.
Hi Thomas,
Especially pleasing to do this one, as I run the YSO section!
Unfortunately, as with many of these stars, there is strong reddening from the ISM – so even though the B-Vs of some of the comp stars look high, most of that figure is due to the ISM and not intrinsically to the star itself. In such conditions, one has to pick ‘the best of the worst’!
The large amount of dark nebulosity in the area also means that some comp stars are farther from the target than I normally like. Comp stars are within a 30′ diameter field.
Michael Poxon, Norwich, UK
sequence team -
29 februari, 2024 kl. 21:52 #7676
Så bra!
Nedan hittar man två kartor med de nya sekvenserna.
Det vore intressant om man kunde hitta någon känd variabel med liknande egenskaper. Men jag känner inte till någon. Mycket stora och bestående cykliska variationer med tydlig och kort period … det har jag aldrig stött på tidigare.
Attachments:
-
4 mars, 2024 kl. 20:42 #7693
Senaste nytt om Åströms stjärna:
Jag tog nu Taurus vid Beta och Zeta (har bott för länge i Göteborg!) och frågade Vladimir Grinin (huvudförfattare till MNRAS-artikeln) angående detta intressanta fall. Om inte han har några bra förklaringar till ljuskurvans utseende så finns det nog ingen som har det.
Återkommer när jag fått svar!
PS:
Bara för att ni inte ska fundera er sömnlösa över det där med att ta Taurus vid Beta och Zeta, så handlar det alltså om att ta tjuren vid hornen … jag stötte på denna astronomiska ordvits omkring år 1970 i tidskriften The Astronomer (funkar också på engelska) men har inte använt mig av den förrän nu …
Edit:
Svaret kom omedelbums. Grinin tycker att stjärnan verkar mycket intressant, och att det troligen handlar om ett extremt exempel på en AA Tau-stjärna (som är en undertyp till T Tau-stjärnorna). Han ger denna länk:
https://www.aanda.org/articles/aa/pdf/2010/11/aa14184-10.pdf
Attachments:
-
5 mars, 2024 kl. 23:10 #7721
Hahaha! Jag vet inte vad som roar mig mest, ordvitsen (jag uppskattar förklaringen) eller det faktum att du väntat på rätt tillfälle i över ett halvt sekel 🙂
Utrustning
TS ONTC808 20 cm (8 tum) newtonian
HEQ5 Pro (Rowan belt mod)
Risingcam 26 mp (IMX 571), kyld färgkamera.
Komakorrektor
Filter: Baader neodymium, Optolong L-Extreme, Noname Sii, Noname IR-pass, Noname IR-cut.
SVbony 60mm guidescope
ZWO ASI 224MC guide-/planetkamera
-
5 mars, 2024 kl. 08:49 #7700
Vår nya utgångspunkt är att Åströms stjärna är en klassisk T Tau-stjärna av undertypen AA Tau. Detta efter uttalande från Vladimir Grinin, han menar också att det handlar om ett extremt exempel. Jag tror då att det främst är den mycket stora amplituden av de cykliska variationerna han syftar på när han skriver att stjärnan är extrem.
Synnerligen intressant är den plötsliga episod av väldigt ljussvag nivå hos Åströms stjärna som Thomas hittade. Jag har ännu inte nämnt detta för Grinin eftersom Thomas tänkte att det kanske kunde handla om brister i TESS-materialet. Men just en sådan episod hos AA Tau finns beskriven i länken nedan!
Thomas:
Har du möjlighet att fixa en ljuskurva med den mycket ljussvaga episoden plus ett litet stycke före och ett litet stycke efter den episoden? När jag tar klipp i mobilen av den mycket smala och långsträckta kurvan som du gett så får jag för dålig upplösning i bilden. Kan vi säga hyggligt exakt mellan vilka datum den ljussvaga episoden inträffade?
https://www.aanda.org/articles/aa/pdf/2013/09/aa21389-13.pdf
PS:
De olika variabeltyper som används i VSX hittar man i länken nedan. Dock omnämnes AA Tau inte där.
https://www.aavso.org/vsx/index.php?view=about.vartypes
Attachments:
-
5 mars, 2024 kl. 11:17 #7709
Ha, ha, vilken astrohumor! Förklaringen i artikeln tycker jag verkar vara den bästa hittills. Om jag fattat det rätt är det frågan om gas och stoft i en skiva eller klumpar runt stjärnan som påverkas av stjärnans magnetfält och en interaktion i den inre delen av skivan där skivans omloppstid sammanfaller med stjärnans rotationstid.
Hans jag har mailat dig nya diagram.
-
5 mars, 2024 kl. 22:49 #7717
Jag fick lite ny data igår och har lagt in den i SVO. Nu när jag tittar på datan ser jag några problem med perioden på 2.1 som vi talat om. Problemet är att jag i min data kan se ökande/minskande tendens i mina serier och med den föreslagna perioden har jag ibland en tendens som är i motsatt riktning mot vad perioden stipulerar (bild 1)
Jag ser att när jag istället lägger in perioden 0.677 dagar så stämmer min data överens med perioden. Jag kan också lägga till ASAS-SNs mätningar och får en fin kurva vid den perioden (bild2)
Dessutom faller nu min data mitt i kurvan vilket den inte gör med den långa perioden.
Nu famlar jag ju i mörkret, men vill ändå ställa frågan om vi möjligen kan ha en så extremt snabb period som 0.677 d?
Edit:
Nu får jag nog korrigera mig själv, de längre tidsserierna som Thomas hittat är väl obrutna så där finns väl ingen tvekan om periodens längd? Jag får nog istället ställa frågan varför mina serier stämmer så väl med kurvan i en kort period men inte i en lång?
Utrustning
Komakorrektor
Filter: Baader neodymium, Optolong L-Extreme, Noname Sii, Noname IR-pass, Noname IR-cut.
SVbony 60mm guidescope
ZWO ASI 224MC guide-/planetkamera- Det här svaret redigerades för 8 månader av Petter Åström.
Attachments:
-
6 mars, 2024 kl. 13:48 #7725
Att du får bra värden med perioden 0.677 beror på att det är ungefär en tredjedel av av den riktiga perioden och att perioden är relativt kort och nästan lika med två dygn. Det är vanligt att man får falska perioder som är bråkdelar eller mutipler av den rätta perioden, särskilt om perioden är kort och i sig själv är en bråkdel eller multipel av ett dygn.
Du har gjort obsar 2024-01-05, 2024-01-10, 2024-01-15, 2024-01-18, 2024-02-17 och 2024-03-04. Om du hade gjort obsen på exakt samma tid varje dag och man sätter den första till dag 0 blir det obsar på dag 0, 5, 10, 13, 43 och 59. Om den rätta perioden skulle vara exakt 2 skulle man få observationer på cykel 0, 2.5, 5, 6.5, 21.5 och 29.5. Om perioden är en tredjedel, 0.667, skulle det istället bli observationer på cykel 0, 7.5, 15, 19.5, 64.5 och 88.5. Om man jämför de två serierna ser man att det är samma decimal (lika med fas) i båda serierna av cykler.
I detta fall hade det inte gått att avgöra vilken period som är den rätta. Nu är perioden för NSV 1161 lite längre än 2 hela dygn, så med tiden förskjuts fasen. Och om man gör observationer på olika tidpunkter under dygnet får man också in punkter med olika fas i kurvan. Å andra sidan har NSV 1161 också ett oregelbundet beteende som lätt förvillar i periodberäkningen.
-
7 mars, 2024 kl. 09:59 #7741
Tack för den utförliga förklaringen! 🙂
Utrustning
Komakorrektor
SVbony 60mm guidescope
ZWO ASI 224MC guide-/planetkamera
-
6 mars, 2024 kl. 00:17 #7722
-
6 mars, 2024 kl. 13:54 #7726
Jag har beräknat medelperioden från ASAS-SN och ZTF där jag har delat upp materialet i ungefär ett år långa serier för att se om perioden skiftar eller har någon tendens. Den hoppar lite upp och ner, men jag tycker inte att man ser något mönster. Variationen beror nog på att ljuskurvans form och amplitud är lite oregelbunden.
Attachments:
-
6 mars, 2024 kl. 17:14 #7728
Mycket spännande! Det var faktiskt en sak jag hade tänkt be dig om: att kolla om perioden har genomgått någon långsiktig förändring. Men den har alltså varit i princip oförändrad.
Vi vet nu mycket mer om stjärnan än vi visste för några veckor sedan. Allt medan det skrivits en hel del om AA Tau så har NSV 1161 gått under radarn trots att den är minst lika intressant. Större amplitud och kortare period än AA Tau.
Två saker som vi kan fundera på:
– Flerfärgfotometri skulle visa hur färgindexen förändras med fasen. Det vore viktigt att veta.
– Thomas har från TESS-data hittat ett antal cykler i september 2021 då minima tycks ha varit mycket djupa. Som Thomas (och även Vladimir) påpekat finns det problem med låga fluxvärden i TESS. Är händelsen i september 2021 resultatet av dåliga TESS-data under den tiden, eller ändrades stjärnans beteende så plötsligt och dramatiskt? Vad som kan tala för en reell episod är att AA Tau har haft en likartad (och väldokumenterad) händelse, se länk i inlägg jag tidigare gjort.
Här är en av ganska många artiklar som behandlar AA Tau-stjärnor:
-
7 mars, 2024 kl. 10:02 #7742
Hans, flerfärgsfotometri, jag har ju även blå och röd data, dock inte IR. Vad jag förstått så är inte den datan så intressant när den hämtats från en färgkamera?
Har jag missförstått detta kan jag givetvis mäta dessa kanaler också.
Edit:
Ett diagram för de olika kanalerna R, G, B från 240306 som jämförelse bifogat.G är ju en “renare” data eftersom det är dubbelt så många pixlar. “SNR Var” för röd och blå kanal är ungefär hälften mot grön, dvs c:a 50-60.
Är det lönt att göra på övriga mättillfällen?
Utrustning
Komakorrektor
SVbony 60mm guidescope
ZWO ASI 224MC guide-/planetkamera- Det här svaret redigerades för 8 månader av Petter Åström.
Attachments:
-
-
6 mars, 2024 kl. 19:46 #7731
Det projekt inom TESS där jag hittade data för NSV 1161 heter CDIPS. På https://archive.stsci.edu/hlsp/cdips kan man läsa mer. Detta är ett projekt där man undersöker medlemmar i öppna stjärnohopar ljusare än Gaia RP magnitud 16 och där vår stjärna var med. På länken finns en dokumentation över hur magnituderna tas fram från TESS-bilderna och det var mycket mer avancerat än jag trodde. Det görs en massa kalibreringar och felkontroller innan data släpps. Det jag inte rikigt hittade är hur djupt man mäter och felmarginaler på svaga magnituder. Men jag tror vi kan lita på att stjärnans extra djupa dippar i september 2021 troligen är äkta, kanske neråt magnitud 18.
Det Vladimir Grinin menade var nog i första hand att då TESS kameror har stora pixlar (27″) är det risk att målstjärnans ljus blandas med andra stjärnor i närheten. Men NSV 1161 ligger i ett rätt stjärnfattigt område. Enligt VizieR finns det en stjärna på mag 19 på 20″ avstånd, i övrigt inga ljusare än mag 20 inom 60″.
-
7 mars, 2024 kl. 11:09 #7745
Thomas (Norr ungefär upp, NSV 1161 i centrum)
Utrustning
Komakorrektor
SVbony 60mm guidescope
ZWO ASI 224MC guide-/planetkameraAttachments:
-
-
6 mars, 2024 kl. 21:14 #7733
Mäter så länge det går ikväll. Vi närmar oss max med rask takt. Ökningen är c:a 0.1 mag/timme.
Utrustning
Komakorrektor
SVbony 60mm guidescope
Attachments:
-
7 mars, 2024 kl. 12:08 #7748
Ifall vi nu kollar fasdiagrammet för Åströms stjärna så finner vi direkt att det ser mer eller mindre kaotiskt ut. En kurva som ritas med V-data (inte TG-data) som grund får exempelvis dubbla minima och dubbla maxima under en och samma cykel, se bifogat klipp.
Det är inte obsarna det är fel på! Det är stjärnan som tycks vara inne i ett stadium då oregelbundenheterna försöker sabba fasdiagrammet. När det kommer fler och fler obsar kan vi förvänta oss ett mera städat fasdiagram … förutsatt att stjärnan inte fortsätter vara lika irreguljär förstås.
Thomas:
Vet du om det finns något i data från ASASSN och/eller ZTF som stöder alternativt talar emot TESS-data under september 2021?
Attachments:
-
7 mars, 2024 kl. 15:42 #7754
Det var en bra idé att kombinera TESS med ASAS-SN och ZTF. Här är ett diagram för perioden då stjärnan hade sina stora svängningar. Tyvärr kunde inte ASAS-SN och ZTF bekräfta den stora amplituden, snarare tvärtom. För alla tre månaderna TESS observerade stjärna ligger obsarna från ASAS-SN och ZTF med ungefär samma amplitud och nivå.
Attachments:
-
7 mars, 2024 kl. 16:14 #7756
Ok. Det är inte så att det finns en massa negativa obsar i ASASSN och ZTF vid tiderna för djupa TESS-minima? Jag tänker att sådana negativa obsar kanske per automatik trillat bort i ditt analysmaterial eftersom de inte går att använda på vanligt sätt vid periodanalys.
Man ser ju i detta diagram en systematisk skillnad på minst en magnitud mellan TESS och ASASSN. Kan detta ha att göra med våglängdsområde? Eller kanske något som uppstått vid konvertering från flux till mag?
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
Senaste inläggen
-
Titanpassager
svar av Torbjörn Holmqvist
-
Messier 17
tråd av zmannen
-
Utbrott hos V0632 Her?
svar av Magnus Larsson
-
Skywatcher EQ6-R-Pro