NSV01161
- Detta ämne har 75 svar, 6 deltagare, och uppdaterades senast 24-09-08 12:26 av Petter Åström.
-
FörfattareInlägg
-
20 februari, 2024 kl. 17:51 #7602
Petter, jag brukar använda funktionen “Sök Obsar” och inte export när jag ska föra över data från SVO till Peranso. Sen tar jag mellanvägen över Excel där man vid behov kan sortera bort “ej sedda” och obsar med andra filter än de man vill ha med.
Vi kan börja ana ljuskurvans form från våra obsar nu. Men från ASAS-SN och ZTF vet vi ju att det verkar vara två olika variationer, den regelbundna på 2.11 dagar och en mer oregelbunden variation. Jag tror det är den oregelbundna variationen som gör att det är 2.18 som ser bäst ut för dig just nu med den data du har. Vi får se om det ändrar sig med fler observationer.
-
21 februari, 2024 kl. 12:13 #7608
Man kan redan nu se att SVO-data bekräftar en period kring 2.1 dygn. Se klipp nedan, där Petters TG-mätningar är gröna och Thomas V-mätningar är gula.
Vad som orsakar denna mycket stora och snabba och ganska regelbundna variation är än så länge oklart. Det är inget man skulle förvänta sig av ett ungt stellärt objekt.
Mer SVO-data behövs förstås för att ytterligare belysa fenomenet.
Attachments:
-
21 februari, 2024 kl. 15:42 #7611
Obsade NSV 01161 med MWT från Oria igår kväll, 20 feb 20:05 UT och fick V-magnituden 15,242. Har lagt in obsen i SVO och AAVSO-databasen.
Valde kontroll- och jämförelsestjärnor från APASS och tycker jag fick till det hyfsat men kanske kan det göras bättre.
/David
SVO: DHE
AAVSO: HDAE -
27 februari, 2024 kl. 17:28 #7620
Jag funderade på om man kunde hitta NSV 1161 i rymdteleskopet TESS data. Data från TESS finns via MAST, en inte helt lätt webbsida att navigera i. Jag fick fram att stjärnan har observerats av TESS flera gånger, men lyckades inte få fram någon data.
Därefter hittade jag några guider på Youtube från projektet Planet Hunters, som använder TESS-data, och hur man kan komma åt ljuskurvor från TESS via Python och Jupyter Notebook. Jag installerade dessa programvaror och följde deras guider och efter en hel del trixande har jag till slut fått fram en månads data med 30 minuters kadens för NSV 1161.
TESS mäter inte i magnitud utan i flux, men här har jag räknat om fluxvärdena till en magnitudskala, ungefärligt kalibrerad till de resultat vi mätt upp. Tidperioden är 2 – 27 november 2019. Bifogat är dels en vanlig ljuskurva och dels ett fasdiagram med perioden 2.12. Blir vi klokare på vad detta är för typ av variation?
- Det här svaret redigerades för 8 månader av Thomas Karlsson.
Attachments:
-
27 februari, 2024 kl. 18:44 #7625
Suveränt, vilket bra jobb! Precis den typ av diagram som behövdes, något som visar den löpande magnitudvariationen under ett antal sammanhängande dygn.
Man kan säga att kurvan bekräftar det vi trodde: en tydlig 2.1-dygns-variation med amplitud kring 2 mag, avbruten av till synes oregelbundet beteende.
Kurvan är verkligen ovanlig, jag har aldrig sett någon sådan tidigare. Känns som om stjärnan kan vara mogen för proffs-studier. I varje fall har jag redan hunnit skicka kurvan till Amanda, får se vad hon svarar.
Preliminärt skulle jag nog tolka minima som eklipser i en dubbelstjärna med omloppstid 2.1 dygn. Och sedan samverkan med stoftmoln som skapar oregelbundna variationer. Kanske.
- Det här svaret redigerades för 8 månader av Hans Bengtsson.
-
28 februari, 2024 kl. 19:29 #7648
Här är ytterligare tre månaders data på Åströms stjärna som jag lyckats få fram från TESS. Detta tror jag är allt som fanns från TESS just nu. Det är tre sammanhängande månader augusti till oktober 2021. Materialet består av flera filer som jag pusslat ihop och försökt kalibrera så de olika segmenten har ungefär samma max magnitud i topparna. Det är inte säkert att det är precis så det verkligen ser ut… Jag är också osäker på om den period i mitten där stjärnan blir riktigt svag är verklig. Det kan också vara en artefakt från teleskopet. Men man ser ändå tydligt den regelbundna variationen. För de här månaderna var medelperioden 2.106 som jag lagt in som lodräta streck i diagrammet.
Attachments:
-
28 februari, 2024 kl. 21:03 #7652
“Åströms stjärna”, jo ja tackar ja 🙂
Roligt att få vara med på ett hörn!
Det som slår mig är att när stjärnan är som mörkast verkar kurvan också vara som renast, om stjärnan skymdes så borde den väl vara mer oregelbunden när den är som mörkast. Det är som att den är ljusare när den “skyms” av vad det nu är som passerar framför.
Utrustning
TS ONTC808 20 cm (8 tum) newtonian
HEQ5 Pro (Rowan belt mod)
Risingcam 26 mp (IMX 571), kyld färgkamera.
Komakorrektor
Filter: Baader neodymium, Optolong L-Extreme, Noname Sii, Noname IR-pass, Noname IR-cut.
SVbony 60mm guidescope
ZWO ASI 224MC guide-/planetkamera
-
28 februari, 2024 kl. 21:15 #7653
Stjärnan blir allt konstigare för varje nytt diagram man ser …
Thomas:
En praktisk sak: Tror du att du skulle kunna ge en version av den senaste kurvan där den är uppdelad i några tidsavsnitt? Detta så att den inte blir lika långsmal utan lite mera kvadratisk? Vore lättare att läsa då.
-
28 februari, 2024 kl. 22:15 #7654
-
28 februari, 2024 kl. 22:56 #7655
-
29 februari, 2024 kl. 15:05 #7664
Petter, jag tycker stjärnan ska ha ett coolare egennamn.
Då kanske vi ska leta vidare 😉
Alien Megastructure är ju ett säkert kort! 😀
Utrustning
TS ONTC808 20 cm (8 tum) newtonian
HEQ5 Pro (Rowan belt mod)
Risingcam 26 mp (IMX 571), kyld färgkamera.
Komakorrektor
Filter: Baader neodymium, Optolong L-Extreme, Noname Sii, Noname IR-pass, Noname IR-cut.
SVbony 60mm guidescope
ZWO ASI 224MC guide-/planetkamera
-
-
29 februari, 2024 kl. 05:00 #7656
Thomas,
Du får mer än gärna maila sekvensen till mig med. Satte som sagt ihop min egen för obsar gjorda med MWT baserat på APASS-data men känner mig rätt färsk på det här. Kanske gjorde du bättre val än jag.
/David
AAVSO: HDAE -
29 februari, 2024 kl. 07:36 #7657
David,
Jag obsade också med MWT. Synfältet är så begränsat så det är svårt att få in AAVSOs jämförelsestjärnor och få starka stjärnor med data syns. Vilka använde du APASS-data för?
Magnus
-
29 februari, 2024 kl. 09:09 #7658
Magnus,
Har mailat dig sekvensen jag använde i textformat.
/David
/David
AAVSO: HDAE
-
-
29 februari, 2024 kl. 10:24 #7660
-
29 februari, 2024 kl. 10:48 #7661
En liten fråga:
Någon här som vill beställa en AAVSO-sekvens för stjärnan? Det skulle innebära att alla som mäter kommer att ha samma referensmaterial. Brukar bara ta några dagar att få expedierat.
Anledningen till att jag inte gör det själv är att jag för någon vecka sedan missade en deadline för ändring av login till AAVSO, och jag vet inte om jag just för ögonblicket kan beställa sekvens. (Givetvis ska jag se till att snart fixa AAVSO-login).
-
29 februari, 2024 kl. 11:23 #7662
Jag kan skicka in en begäran om ny sekvens till AAVSO. Gör det nu!
-
29 februari, 2024 kl. 16:38 #7665
Hej!
Som jag förstår det så finns en AAVSO-sekvens, men området runt stjärnan är ovanligt fattigt på lämpliga jämförelsestjärnor så de hamnar en bit bort. Och när det gäller MWT så är det utanför bild. Vilket gör det svårt att mäta…..
Jag lyckades till slut få till det genom att de-centrera objektet. Dock har de AAVSO-jämförelsestjärnor som då är i fältet ingen I-magnitud. Det slutade med att jag använder 1 st AAVSO och 2 st APASS-jämförelser, så får jag fram en BVI-sekvens. Sekvensen är bifogad, exporterad från LesvePhotometry.
Jag gjorde en ACP-plan, också bifogad om andra vill göra om samma övning (tog ett tag att bestämma vettiga koordinater).
Här är serien – inte så spännande men det är också data:
Attachments:
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
Senaste inläggen
-
Titanpassager
svar av Torbjörn Holmqvist
-
Messier 17
tråd av zmannen
-
Utbrott hos V0632 Her?
svar av Magnus Larsson
-
Skywatcher EQ6-R-Pro