Miror vid max
- Detta ämne har 19 svar, 3 deltagare, och uppdaterades senast 24-03-18 20:01 av Magnus Larsson.
-
FörfattareInlägg
-
16 december, 2022 kl. 11:06 #2351
Hej!
Ett spektroskopiprojekt som jag försöker mig på, är att ta spektra av miror vid max. Här är mitt första lyckade försök från inatt, SW Cam. Mirornas spektra är lite speciella, med “taggiga” absorptions-segment. Vid max, som här, visar emellertid också Balmerserien emissionslinjer, som jag lyckades fånga: vid 4340, 4861, och 6562, som bör vara H-gamma, H-beta och H-alfa. Linjen vid 5686 vet jag däremot inte alls vad det är… nån annan som vet?
Magnus
Attachments:
-
16 december, 2022 kl. 14:12 #2353
Amatörastronomi på bästa nivå!
Kan det vara Na I som ligger vid 5686?
https://articles.adsabs.harvard.edu/full/1998A%26A…338..637B
Edit:
Det gick inte att göra länken ovan klickbar. Men man kan googla, se klipp nedan.
- Det här svaret redigerades för 1 år av Hans Bengtsson.
Attachments:
-
16 december, 2022 kl. 15:26 #2360
Hej!
Ja, kanske Na, vi får gräva på 🙂
Här är förresten ett papper från brittiska BAA om Miror. Vad som är värt att notera här är den utrustning som använts. Teleskopet har 28 cm öppning (ungefär som en C11) och spektrografen är en LISA, som på många sätt är jämförbart med en hem-printad Star’Ex. Med andra ord: helt inom räckhåll för vad många av oss kan göra med en ganska liten investering (byggandet av spektrografen)!
https://arxiv.org/pdf/2107.10061.pdf
Magnus
- Det här svaret redigerades för 1 år av Magnus Larsson.
-
16 december, 2022 kl. 18:07 #2362
Svala M-stjärnor brukar väl kunna visa absorption av TiO ungefär där din okända linje är. Nu är det dock emission och inte absorption så det gör den hypotesen skakigare.
Det verkar dock som man sett TiO-emission från post-AGB stjärnor där det kan tänkas komma från cirkumstellär materia men det verkar inte särskilt vanligt och är kanske inte aktuellt här?
/David
SVO: DHE
AAVSO: HDAE -
16 december, 2022 kl. 18:42 #2363
Det låter troligt med TiO.
Tycker det är svårt att veta hur exakt man kan gå på våglängder. Jag har inte riktigt någon känsla för det, saknar erfarenhet när det gäller tolkning av spektra.
SW Cam har spektrum M5, och sådana stjärnor utmärks just av natrium (sodium på engelska) och titanoxid. Och båda dessa finns kring 5700.
Attachments:
-
17 december, 2022 kl. 18:03 #2378
Hej!
Ett till av SW Cam, lite längre exponering. Det är samma mönster med emissionslinjer. Jag tänkte försöka följa den så långt jag kan och se när de ändrar sig.
Magnus
Attachments:
-
17 december, 2022 kl. 19:08 #2381
Hej igen!
Om det där med TiO: ja är ju en spännande tanke. Men våglängden stämmer väl inte riktigt? Peaken i mina spektra är vid 5687 båda den 15/12 och den 16/12. Att den är där båda kvällarna pekar också på att det är signal och inte nåt tillfälligt brus. När det gäller noggrannheten i våglängd så skulle jag säga att de här spektra är ganska välkalibrerade, så några Å kan det avvika, men inte mer. Ha och Hb är t ex där de ska vara.
Jag kan heller inte se denna peak i spektra från andra Miror som jag hittat. Kanske nåt speciellt underligt med den här…?
Magnus
-
17 december, 2022 kl. 19:44 #2382
Det vore jätteintressant att veta vad Robin Leadbeater skulle säga om emissionen vid 5686…
Både natrium och titanoxid är typiska för M5-stjärnor. Tror att detta är antingen det ena eller det andra, men kan man veta vilket av dem och i så fall hur kan man veta?
-
28 december, 2022 kl. 20:45 #2563
Hej!
Efter en tids strul har jag insett att den där mystiska spiken med stor sannolikhet är en artefakt. Den härrör troligen från min process, som förhoppningsvis härmed också utvecklats.
Fler spektra kommer när molnen lättar.
Magnus
-
12 februari, 2023 kl. 17:10 #3206
Hej!
Lite långsamt fortsätter jag att försöka fånga spektra av miror vid max. Igår lyckades jag med X Cas, som är väldigt nära max – dock har jag ingen aktuell mätning av den. Den är väldigt röd, dvs den blå sidan av spektrat blir inget alls, varför jag klippt av det ungefär där man kan börja prata om signal. Jag tror min spektrograf mår bra av att fokuseras lite bättre också, men så här blev det. På grund av den långa exponeringen (2 timmar) är noggrannheten i kalibreringen inte perfekt utan ska tolkas som +- ca 2 Å.
Magnus
Attachments:
-
12 februari, 2023 kl. 18:40 #3208
Hej igen!
Så lyckades jag mäta X Cas innan molnen kom. Den är ganska röd:
I: 6,315
R: 7,667
V: 9,417
B: 14,349
Det är alltså nästan 5 magnituders skillnad mellan V och B-bandet 🙂
Magnus
-
13 februari, 2023 kl. 13:00 #3215
Häftigt!
Fyrfärgfotometri (BVRI) av kolstjärnor är ett område där det finns massor att göra för amatörastronomer, och inte minst i kombination med spektroskopi.
Någon BVRI-fotometri av X Cas har jag inte sett tidigare. Stjärnan brukar saknas i listor över de allra rödaste stjärnorna men tillhör utan tvekan dessa, det visar ditt (B-V)-värde.
En sak man kan notera är att den traditionella metoden att ange spektralklasser ganska mycket håller på att tyna bort, det är något som moderna astrometriska och fotometriska studier inte omfattar. Det kan illustreras med X Cas. VSX ger som spektrum C5,4e(N1e). Dessa uppgifter härrör från år 1944 (C-klassen) och år 1935 (N-klassen)!
Attachments:
-
20 februari, 2023 kl. 19:31 #3285
Hej!
Här är ytterligare en Mira nära max: T Cas. Här är det tydliga TiO-band och i stort sett ingen identifierbar balmer-linje. Om vädret tillåter kan jag försöka följa denna genom sitt maximum – den var på ca mag 9 här så ljus nog att följa lite och se vad som händer.
Magnus
Attachments:
-
22 februari, 2023 kl. 09:47 #3313
Hej!
Så ett spektra av UV Aur, som inte bara är mira utan också ZAnd-variabel, dvs ett symbiotiskt system. Här är det tydliga balmer-emissionslinjer, till skillnad mot T Cas, och till skilland mot X Cas emission inte bara i Ha utan också “högre” linjer. Det är heller inte lika tydliga och framträdande TiO-band (de såg-tandade banden). UV Aur:s spektratyp anges i VSX som C6,2-C8,2Jep(Ne)+B9V, vilket är en rätt komplex kategorisering kan man väl säga. Som jämförelse är X Cas kategoriserad som C5,4e(N1e) (som Hans också påpekade) och T Cas som M6e-M9.0e. Enligt Castelaz & Luttermoser (1997) ser man Tio-band i miror av klass M3 och senare. Det stämmer ju väl med att T Cas visar tydligast TiO-band av dessa tre.
Bifogat en bild på de 4: SW Cam, X Cas, T Cas, och UV Aur i samma graf.
Det jag inte hittat så mycket info om är hur spektrat ändras över faserna – så det ska jag försöka gräva lite mer i. Nån som har några bra källor?
Magnus
Attachments:
-
6 mars, 2023 kl. 17:36 #3533
Hej!
Ytterligare en mira nära max, den här gången VX UMa. Jag misslyckades med att mäta den (saturerade stjärnorna) men detta är 4 dagar innan maximum. Också här är spektrat helt dominerat av TiO-band och Balmer-serien är inte direkt synlig.
Utrustningen är Lowspec, 300 l/mm gitter, C8 vid f/10, och en Atik 314, denna gång bin 2×2 så lite sämre upplösning.
Magnus
Attachments:
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
Senaste inläggen
-
Jupiter med Ganymedes
tråd av Hans H
-
Uranus och Neptunus
tråd av Hans H
-
Aktuell solaktivitet
svar av Hans Bengtsson
-
U Gem