M8+M20+M21 med flera från kvällen innan Sagittarius-träffen
Hem › Astrofotografering › Djuprymdsfoto › M8+M20+M21 med flera från kvällen innan Sagittarius-träffen
- Detta ämne har 1 svar, 2 deltagare, och uppdaterades senast 25-09-12 19:02 av
Mats Yderstig.
-
FörfattareInlägg
-
-
12 september, 2025 kl. 17:53 #13060
Kvöllen innan årets Sagittariusträff på Öland åkte jag till Eketorps borg och tog denna bild. Det blev endast 54 användbara bilder då trädtoppar kom med i de senare bilderna och gick inte att använda. Min plan var att fota mer av detta låga objekt under träffen men vädret tillät ju tyvärr inte det. Med 54 minuters total tid filterlöst tycker jag det blev det en ganska bra bild ändå med den förutsättningen som jag vill dela med Er alla :-).Objekt: M8, M20, M21, IC4685 med flera
Objekttyp: Emissionsnebulosa
Teleskop/objektiv: TS80
Montering: AM5
Kamera: ZWO ASI 2600MC Duo
Ytterligare utrustning: ASIAIR
Plats: Eketorps borg, Öland
Mjukvara: Pixinsight
Filter: Inget filter användes
Fotograf: Lars Sundqvist
Lokalförening: Göteborgs Astronomiska Klubb (GAK)
Datum (UT): 2025-08-26
Tid (UT): 21:38-22:38
Exponeringstid: 60
Kalibrering: bias, dark, flat
Bildbehandling: Pixinsight
Bin: 1×1
Kameratemperatur: -10
Autoguidning: Ja
Väder: Lite dis vid horisonten.
Måne: Nej -
12 september, 2025 kl. 19:02 #13062
Fantastisk bild med tanke på den låga altituden!
-
Det här svaret redigerades för 9 månader sedan av
Mats Yderstig.
-
Det här svaret redigerades för 9 månader sedan av
-
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
Senaste diskussionerna
-
M33
svar av
Hans Bengtsson
-
Solen i Ha
svar av
PeterR
-
Månadens bild
svar av
Fredrik Silow
-
Alan Hale har avlidit.
svar av
timokarhula
-
Aktuell solaktivitet
svar av
Hans Bengtsson
-
Köpes: RedCat 51
tråd av
Vittra
-
Röntgenobjekt i Coma
tråd av
Hans Bengtsson
-
Sagittarius 2026
svar av
Fredrik Silow
-
Astroöl i Malmö!
svar av
Magnus Larsson
-
50 Bortglömda Miror
svar av
Hans Bengtsson
Månadens bild i galleriet
Årets bild i galleriet
Senaste nytt från SAAF-webben
- Gymnasieprojekt med fjärrteleskopet
- Nystart för SAAF:s fjärrteleskop!
- Årets bild på Nattmolnet 2025!
- Sagittariusträffen, 20–22 augusti på Öland
- Apertur nummer 1 2026!
- Variabelmöte 12/5 – öppet för alla, speciellt nyfikna astrofotografer
- Introduktionsmöte om bildbehandling i Siril, 26 mars
- Årsmöte i SAAF – 16 april 2026
- Vårhimlens pärlor – observationskafé med SAAF, 25 februari
- Leoträffen — ny observationsträff med SAAF, 10–11 april på Öland
Kalendariet
Antal unika dagsbesökare (unika IP)
Idag: 169 st
Senaste 7 dagarna: 735 st
Senaste 30 dagarna: 1621 st















