Kometmagnituder i SVO?
- Detta ämne har 3 svar, 2 deltagare, och uppdaterades senast 24-11-11 10:44 av Johan Warell.
-
FörfattareInlägg
-
8 november, 2024 kl. 12:13 #10270
I tråden ”Uppdateringar av SVO” (se sidorna 1 och 2) har jag framfört tankar om att SVO kanske också kunde innehålla obsar av kometmagnituder. Det vore roligt att veta vad ni andra tänker om detta, inte minst ni som gör sådana observationer.
Möjligen kan gamla svenska obsar smidigt extraheras från COBS?
Ifall saken blir aktuell, kan jag ta på mig uppgiften att i SVO lägga in kometbeteckningarna (som t ex C/2023 A3) som giltiga namn.
Jag vet att Uppsala-katalogen innehåller en del svenska magnitudobservationer av kometer (troligen också några som jag har gjort), och skulle kanske också kunna komma till användning.
- Detta ämne redigerades för 4 dagar av Hans Bengtsson.
- Detta ämne redigerades för 4 dagar av Hans Bengtsson.
Attachments:
-
9 november, 2024 kl. 11:16 #10282
Rent spontant ser jag ingen anledning att göra detta när vi redan har COBS, världens mest kompletta och välutvecklade databas för just kometobservationer. Sedan 2013 har jag arbetat med Jure för att göra den optimal bland annat för nationell arkivering av observationer, en funktionalitet vilket ett 15-tal organisationer utnyttjar. Att försöka göra om detta så att det blir motiverat att lägga in kometobservationer även i SVO är en mycket omfattande uppgift.
- Det här svaret redigerades för 3 dagar av Johan Warell.
-
9 november, 2024 kl. 13:47 #10284
Jag menar inte att något skulle behöva göras om, bara att SVO skulle kunna tillåta att magnituder för kometer kan läggas in, precis som magnituder för variabla stjärnor och kvasarer. Som Thomas K påpekat, behövs ingen extra programmering för detta.
Steget från att vara nybörjare på kometer till att börja rapportera till COBS känns nog för många avskräckande stort. En rapport till SVO mycket mindre ”allvarlig”, och sådana kan ju internt diskuteras på Nattmolnet, goda råd kan ges, osv. Det behöver inte vara så märkvärdigt.
Min övergripande tanke är att det inte räcker med möjligheten att kunna rapportera till ett internationellt organ, det krävs också en möjlighet att göra det på nationell nivå om man vill få nya observatörer. Jag vet inte hur många svenska observatörer som levererat data till COBS, men jag gissar att de inte är särskilt många?
Visuella obsar av kometer är fortsatt viktiga, men det gäller främst magnituden. Den exakta utbredningen av kometsvansar framträder ju mycket bättre på fotografier, och sådana tas ju i väldiga mängder av kometer numera. Därför tycker jag att SVO vore en god plats dit kometmagnituder kan rapporteras. Åtminstone skulle jag göra det, tidsåtgången vore minimal. En obs skulle ta ett par minuter eller något sådant att rapportera.
Jag tror alltså det är avgörande för en observationsverksamhet att man inte hoppar över steget med lokal/nationell rapportering.
-
11 november, 2024 kl. 10:44 #10305
Jag förstår absolut intentionen, och den är god, men värdet av en sådan observation är i normalfallet liten.
Att observera kometer är ju lite mer komplicerat än att observera variabler eftersom de är diffusa och påverkas kraftigt av dålig transparens och ljusföroreningar. Fördelen med variabler är att de är punktkällor, vilket innebär att instrument och förhållanden inte spelar så stor roll och därför normalt inte rapporteras.
För kometer är det tvärtom mycket värdefullt att kunna ange detta plus himlens ljusstyrka, jämförelsestjärnor, koder som beskriver extinktionskorrektioner mm. Vi såg i fallet med Tsuchinshan-ATLAS (vilket både Timo och jag uppmärksammade) att dess magnitud underskattades när den stod lågt, främst pga bristen på lämpliga jämförelsestjärnor. Sådana korrektioner är möjliga att göra vid en analys vid en korrekt rapporterad observation enligt ICQ-formatet, men inte annars.
Om bara kometmagnituder rapporteras utan medföljande information som gör att observationen uppfyller ICQ-kraven blir den därför knappast meningsfull att rapportera. “Rapportering” av kometobservationer pss som för variabler ger alltså en falsk förebild om att observationen är “rapporterad” och därmed användbar.
Om man gör sig besväret att utföra en kometobservation så som en kometobservation ska göras, är steget kort till att också rapportera den på korrekt sätt. Om rapporteringen görs för enkel förlorar man helt enkelt värdet i den.
Här är den svenska sidan på COBS: https://cobs.si/statistic/country/215/
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
Senaste inläggen
-
Kometmagnituder i SVO?
svar av Johan Warell
-
Nebulosor i Svanen
tråd av Datarolf
-
Orion
svar av Magnus Larsson
-
Uppdateringar av SVO