Kometen C/2022 E3 (ZTF)
- Detta ämne har 15 svar, 10 deltagare, och uppdaterades senast 23-01-27 21:55 av Hans Bengtsson.
-
FörfattareInlägg
-
27 december, 2022 kl. 13:36 #2546
En liten påminnelse om C/2022 E3 (ZTF) som nu ljusnat till magnitud 8, och förväntas nå magnitud 5 eller 6 senare i vinter. Den ligger allt bättre till på himlen för varje dygn som går.
Nedan ges en efemerid för den närmaste tiden, klockan 00 UTC.
En standardsida för alla som är intresserade av kometer är COBS:
- Detta ämne redigerades för 1 år av Hans Bengtsson.
- Detta ämne redigerades för 1 år av Hans Bengtsson.
Attachments:
-
27 december, 2022 kl. 15:06 #2549
Här finns min bild av kometen. Den är nu synlig i sydost tidig morgon. Bilden är tagen ca 05:30 – 06:30 på julaftons morgon. Kometen kommer om den följer prognoserna att bli ett fint objekt i slutet av januari och början av februari.
Data:
Teleskop: Skywatcher 150 PDS
Kamera: RisingCam ATR3CMOS26000KPA
Filter. Astronomik UV/IR Cut
Montering: Celestron AVX
50 exponeringar om 1 minut. Preprocessning i APP och postprocessning i PI. Jag har processat kometen och stjärnorna separat och sen lagt tillbaka stjärnorna från 1 av de 50 exponeringarna.Attachments:
-
30 december, 2022 kl. 11:12 #2576
Snyggt Ulf! Ska bli kul att följa utvecklingen av denna och de andra vinterkometerna Timo skrev om i senaste Telescopium. Ser fram emot fler bilder längs resan. 🙂 Ni som tar bilder på kometerna får gärna lägga upp dem i bildarkivet också under ”solsystemet” så blir de katalogiserade på ett bra sätt och synliga för många fler.
-
30 december, 2022 kl. 13:44 #2578
Jag nämnde i Telescopium även 29P/Schwassmann-Wachmann som kan få utbrott och kan då ses med mindre teleskop. Som av en slump fick 29P ett nytt utbrott den 22 november. Kometen är fortfarande av 11-12 magnituden.
/Timo K
- Det här svaret redigerades för 1 år av timokarhula.
-
31 december, 2022 kl. 11:18 #2598
Jättefin bild Ulf med vackra välbalanserade färger! Lägg gärna in den väl dokumenterad i galleriet om du inte har gjort det.
Kometen är förstås imponerande även visuellt även om svansen inte är lika tydlig. På morgonen 27 dec skattade jag den till mag 8,0, diameter 3’ och dc 6, alltså tämligen välkondenserad. Mycket fin och lätt att hitta.
Den andra ljusa ZTF-kometen, C/2020 V2, skattade jag till mag 9,7, diam 1’ och dc 6. Den är perfekt placerad nära Polstjärnan i Cepheus.
Båda obsarna med 40×100 bino finns förstås i COBS. Läs gärna mer om kometerna i Timos artikel i senaste Telescopium!
Johan
- Det här svaret redigerades för 1 år av Johan Warell.
-
31 december, 2022 kl. 12:00 #2602
Hej Johan, tack för din kommentar. Jag har försökt lägga in bilden i bildgalleriet men inte riktigt lyckats fullt ut då inmatningsformuläret inte fungerade som förväntat. Den blev kategoriserad som en galax och det gick inte att ändra. Vet du vem jag kan kontakta angående hemsidans funktion? /Ulf
-
31 december, 2022 kl. 15:06 #2609
Hej Ulf, jag har taggat om din bild till Komet. Vi har för tillfället inget användargränssnitt för att ändra bildinformation på redan uppladdade bilder (men det går att radera sina bilder och ladda upp dem på nytt). Fin bild förresten!
/Peter
-
1 januari, 2023 kl. 01:04 #2613
Peter, jag har skickat ett privat meddelande till dig. Det är mycket som inte fungerar angående bildgalleriet.
//Ulf
-
31 december, 2022 kl. 11:30 #2600
Verkligen en fin bild av komet c/2022 E3 (ZTF). Jag uppskattar din bildbehandling som behåller en mjuk teckning utan att fräta ut kärnan.
Vi har varit lite svältfödda på fina ljusstarka kometer under senare år. Framför allt minns jag förväntningarna vi hade när komet ISON C/2012 S1 förutsågs bli en ljusstark komet runt julen 2013. På Wikipedia står det bl. a.: “Vid periheliepassagen den 28 november kunde C/2012 S1 ha blivit riktigt ljusstark och det fanns rent av en chans att den kunde bli ljusstarkare än fullmånen”. Men den överlevde tyvärr inte passagen runt solen utan förångades och löstes upp till allas stora besvikelse.
Så jag ser fram emot lite klara nätter framöver.
/*Peter R
-
17 januari, 2023 kl. 12:55 #2762
En liten uppdatering.
Kometen är nu av visuell magnitud ca 6.5 och kan ses i en liten fältkikare.
Det kan noteras att banans excentricitet är något över 1, och kometen är icke-periodisk. Tyvärr anges på många ställen på nätet fortfarande en period på ca 50000 år. Denna missuppfattning bygger på de allra första banelementen som antydde excentricitet en aning under 1, och således indikerade en (mycket lång) period. Men nu vet vi bättre.
-
19 januari, 2023 kl. 10:18 #2765
De första observationerna gjorda med blotta ögat har nu börjat dyka upp. I morse skattades magnitud 5.4, se klipp från COBS nedan.
Attachments:
-
20 januari, 2023 kl. 20:20 #2780
Imorgon (lördag) natt verkar det äntligen blir klart. Tänkte då prova att ge mig på kometen, men vilket teleskop ska man välja? Har sett lite olika bud, en del säger så lång brännvidd som möjligt, en del säger så snabbt teleskop som möjligt.
Sist, med kometen Leonard körde jag en 80ED med reducer så 510 mm brännvidd och systemkamera, nu har jag lite fler teleskop och man vill ju ta “rätt” teleskop då det kanske tar 50.000 år tills man får chansen igen.
Hade tänkt köra med Redcat51 då det är mitt snabbaste teleskop på f/4.9 men nu sa nån kompis att man ska ha så lång brännvidd som möjlig, så kanske min EdgeHD 8 då?
Montering: Zwo AM3, Zwo AM5N
Kameror: Zwo ASI2600MC Duo, Zwo 2600MC Pro, Canon EOS R7, Zwo , ZWO ASI174MM Mini, Zwo ASI220MM Mini
Dator: Zwo Asiair Plus
Teleskop: Redcat51 – Explore Scientific 127/952 Carbon Fiber – Zwo FF65 -
20 januari, 2023 kl. 21:22 #2783
Jag har inga synpunkter på val av instrument, men det kan vara bra om du får med den långa smala jonsvansen. Det händer intressanta saker där, med diskontinuiteter som kan tyda på att en del brutit sig loss.
Kometen är (i motsats till vad som hävdas på många ställen på nätet) icke-periodisk, banan har excentricitet tydligt över 1. Så den återvänder inte till våra trakter.
-
21 januari, 2023 kl. 23:11 #2807
Kom precis hem efter varit ute på komet jakt.
Tog flrst en prommenad i 7 tiden och det var rätt klart, men givetvis inte bra.
Dagen var soligt här i Falun men senare mot kvällen kom det klassiska ’mjölnar himmlen’ in men det fanns stjärnor så jag åkte ett par mil nordöst från stan men det var då sänre än 1 timme innan.
Det var omöjligt att se kometen med ögat men jag svingade min 2060 Zeiss i området och såg den direkt faktiskt och satte upp tripodden.
Rätt stor i 20X och tydlig så det var en fin vy.Man ska ju kunna se den med ögat, men sån här mjöln himmel blir ju det omöjligt. Men kul att ändå sett den !
- Det här svaret redigerades för 1 år av Hakann.
-
27 januari, 2023 kl. 20:46 #2914
C/2022 E3 (ZTF) kl 1924 UT, 27 januari 2023. Magnitud 5.1, DC 4. 15×70, jämförelsestjärnors magnituder hämtade från AAVSO variable star plotter.
Lättfunnen trots ljus himmel (centrala Lund).
/Gustav
-
27 januari, 2023 kl. 21:55 #2915
Igår kväll (26 januari) tog jag en kort promenad (Göteborg) med fältkikare 10×50 och kunde konstatera att kometen var lätt att se trots gatlyktor och trots att ögonen inte var mörkeranpassade. Gjorde ingen riktig observation men tyckte den påminde en del om M31. Magnitud någonstans mellan 5 och 6. Ungefär så.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
Senaste inläggen
-
Titanpassager
svar av Johan Warell
-
Messier 17
tråd av zmannen
-
Utbrott hos V0632 Her?
svar av Magnus Larsson
-
Skywatcher EQ6-R-Pro