Kollimeringsförvirring
- Detta ämne har 9 svar, 3 deltagare, och uppdaterades senast 23-05-12 14:40 av Petter Åström.
-
FörfattareInlägg
-
8 maj, 2023 kl. 18:13 #4691
Rakt på sak. Jag hör alltid att kollimering utgår från att sekundärspegeln i ett spegelteleskop ska vara centrerat i fukuserarröret.
Jag vill utmana detta med mina kollimeringsproblem som mynnat ut i att jag vill frångå den principen.
Jag vill ha min fokuserar helt rak mot tuben (90° runt om). Jag vill också ha min sekundärspegel exakt 45° vinkel. Först med dessa utgångspunkter kan jag kontrollera min optik utan att bekymra mig över rotation eller lutning av någon av de ingående delarna.
Jag bifogar en bild som bygger på exakta vinklar (den är ju bara teoretisk). Jag har kontrollerat den exakta positionen av sekundärspegelns offset, den är korrekt för att återge hela primärspegelns reflektion.
De gröna linjerna är på bild utanför fokuserarröret, men det är oväsentligt. De ska visa på symmetrin när allt är i exakta vinklar.
Notera följande.
1) Sekundärspegeln kommer inte vara centrerad i fokuserarröret.
2) Sekundärspegeln kommer vara förskjuten (offset) bort från fokuseraren och ger därför en “skugga” på primärspegeln som inte är centrerad i primärspegelns reflektion.
3) Detta är det ända vis vi kan få en helt plan belysning av kamerasensorn om vi inte vill introducera lutning i både sekundärspegeln och primärspegeln.Min fråga då är. Det är inte möjligt att kombinera 45° och 180° vinklar med en sekundärspegel som är centrerad i fokuseraren. Så varför utgår alla instruktioner från att centrera sekundären? Det leder ofelbart till att den behöver vinklar och därefter kompenseras av primören i motsatt grad.
Och OM man ändå vill centrera primärspegeln i fokuserarröret – hur i hela friden ska jag kunna veta när jag har min sekundärspegel lagom långt in i teleskopet?
Utrustning
TS ONTC808 20 cm (8 tum) newtonian
HEQ5 Pro (Rowan belt mod)
Risingcam 26 mp (IMX 571), kyld färgkamera.
Komakorrektor
Filter: Baader neodymium, Optolong L-Extreme, Noname Sii, Noname IR-pass, Noname IR-cut.
SVbony 60mm guidescope
ZWO ASI 224MC guide-/planetkameraAttachments:
-
9 maj, 2023 kl. 06:54 #4696
Jag har förstått det så här,
Det behövs en viss offset av sekundären från tubens kanter och primärens optiska axel för att illumineringen ska bli bra. Anledningen att man säger att sekundären ska vara centrerad är nog för att metoden för att få rätt offset är genom att centrera sekundären, motsägelsefullt nog.
Om du kollimerar med ett cheshire/sikttubsverktyg och centrerar den skenbart cirkelrunda sekundären relativt fokuserartuben (eller kanten på cheshiretuben) så får du automatiskt den offset av sekundären som behövs.
Det beror på att sekundären inte är cirkelrund utan elliptisk. När du roterar den och skapar synvillan att spegeln är cirkelrund är sekundärens närmre och bortre kant olika långt bort från dig, så när du centrerar sekundären ger du den samtidigt en liten offset.
Man bör eftersträva att fokuserarens (eller cheshiretubens) kant, sekundärens riktiga kant och primärens reflekterade kant alla är koncentriska. Då är sekundärplaceringen bra.
Har du läst den här artikeln i Sky & Telescope av Nils-Olof Carlin?
https://skyandtelescope.org/astronomy-equipment/offsetting-your-secondary-mirror/
Många verkar för övrigt mena att man inte behöver övertänka det hela. Citat från CN:
”Pretend you never heard the words “secondary offset” is my advice. That, and quality tools along with knowing what to look for is the best way to collimate your scope.”
/David
SVO: DHE
AAVSO: HDAE- Det här svaret redigerades för 1 år av davhei.
- Det här svaret redigerades för 1 år av davhei.
- Det här svaret redigerades för 1 år av davhei.
-
9 maj, 2023 kl. 23:53 #4704
Stort tack för ditt ambitiösa och grundliga svar!!!
Jag har efter kontakt med tillverkaren fått bekräftat att offset (i bemärkelsen förskjutning av spegeln för full belysning) är gjort och inte behöver göras om om man inte lossar spegeln från sin limmade bas. Så långt är jag med.
Mitt problem är att när jag följer de vanliga rutinerna för kollimering till punkt och pricka så blir det ändå inte riktigt bra vilket är makalöst frustrerande eftersom efterarbetet med bilderna blir lidande.Jag har hittills haft bäst resultat när jag struntat i att lägga sekundärspegeln helt centrerad och istället bara utgått ifrån att vinkeln på spegeln ska vara 45 grader och därefter justera var lasern landar på primärspegeln genom att flytta sekundärspegeln in-ut i teleskopet samt rotera den.
Jag har aldrig hört någon annan göra så vilket får mig att tro att det finns ett bättre sätt. Och man vill ju ha ut maximalt av teleskopet.
Min slutsats hittills har varit att min sekundärspegel inte har haft rätt position i just in-ut.
Jag ska titta på Carlins artikel igen, för den är lite för avancerad för mig – elöler var för ett år sedan när jag läste den sist 🙂
Utrustning
TS ONTC808 20 cm (8 tum) newtonian
HEQ5 Pro (Rowan belt mod)
Risingcam 26 mp (IMX 571), kyld färgkamera.
Komakorrektor
Filter: Baader neodymium, Optolong L-Extreme, Noname Sii, Noname IR-pass, Noname IR-cut.
SVbony 60mm guidescope
ZWO ASI 224MC guide-/planetkamera
-
10 maj, 2023 kl. 05:50 #4706
När jag kollar hos TS verkar det som ditt teleskop levereras utan fabriksmonterad fokuserare? När du beskriver det som att du får bäst resultat när sekundären inte är centrerad i fokuseraren kanske du behöver justera hur fokuseraren är riktad först. Men du har antagligen testat allt sånt här, eftersom det låter som du klurat ett tag.
Du kan ju också pröva att gå in i någon av kollimeringstrådarna på Cloudy Nights och tagga in Vic Menard. Han är hjälpsam och duktig på kollimering.
Beskriv ditt teleskop, kollimeringverktygen, problemen du har och lägg upp ett foto genom fokuseraren när du ställt in kollimeringen så bra du kan så brukar det komma tips.
/David
SVO: DHE
AAVSO: HDAE- Det här svaret redigerades för 1 år av davhei.
-
11 maj, 2023 kl. 13:16 #4713
Tack! Och du har rätt, jag har testat allt flera gånger och har många gånger misstänkt fokuseraren. Det är en ganska kraftig historia (3 tums från starlight och med en rotator i basen). Den känns väldigt stadig och rigid men jag har – trots att jag försökt att skifta positionen (utifrån att monteringshålen är lite större än nödvändigt) för att om möjligt hitta en bättre position. Ingen framgång. Jag har letat tilt och försökt justera för tilt utan framgång. Igår plockade jag bort den och tog isär den del för del och hittade en justeringsskruv som var dold innanför rotationsringen i basen. Den var lite lös så nu är det åtgärdat.
Jag monterade sedan tillbaka allt efter att ha testat i bänk med laserkollimeraren för att säkra att den var rät mot basen. Därefter monterat tillbaka på teleskopet och nu kan jag inte se någon rörelse på laserpunkten när jag roterar fokuseraren längre vilket jag gjorde innan.
Men gällande kollimeringen så hag jag efter era tips lyckats få det mycket bättre. Jag tror dock att jag fortfarande inte är optimalt i centrum eftersom jag alltjämt har en inverterad asymmetri innanför fokus jämfört med utanför.
Jag har dock en jämn illumination över bilden nu, även om jag kan se att komafelet inte är helt symmetriskt. Det är dock inte katastrof eftersom jag inte har någon komakorrektor installerad samt enbart en 2x barlow framför kameran. Med tanke på detta så är jag väldigt nöjd även om det kunde bli lite bättre.
Tanken är att nästa säsong skruva ihop detaljerna för att slippa klämringar – adaptrar är på väg.
Utrustning
TS ONTC808 20 cm (8 tum) newtonian
HEQ5 Pro (Rowan belt mod)
Risingcam 26 mp (IMX 571), kyld färgkamera.
Komakorrektor
Filter: Baader neodymium, Optolong L-Extreme, Noname Sii, Noname IR-pass, Noname IR-cut.
SVbony 60mm guidescope
ZWO ASI 224MC guide-/planetkamera- Det här svaret redigerades för 1 år av Petter Åström.
Attachments:
-
11 maj, 2023 kl. 01:20 #4712
Om jag förstår det korrekt.
-Problem med komlimering ?Ett bra tips om du har en Newton/Dobson är det mycket enkelt. Jag har kollimerat med en hel del personer worldwide och med olika verktyg, och det här med old school och läst om själva principerna om kollimering. Det blir rätt onödigt rörigt speciellt när Carlin kommer på tapetenen och äldre lösningar och ideer som varierar. Jag träffade Glatter när han var i livet och vi kollimerade och snackade toleranser/design om hans nya verktyg som tyvärr aldrig kom i bruk men det var mest menat att centrera okular – och jag går inte in på det här men allt det här som säljs är mest rappel och inga toleranser som branschen har enats om. Men hursom ang olika tillväga gångssätt och ex Bartels kör ju snabba speglar sub 3 och han använder mycket enkla verktyg och som vanlig anser ju folk olika att det inte funkar osv. Men tar du Lockwood rekommenderar han den lösningen som jag anser är den enklaste och bästa, och mina verktyg har många lånat både i Sverige och utomlands. Knappast dyrt men ändå få har dom (?) men teorier som leder till öndligheten finns ju alltid. Jag köpte först 2” Tublug och 2” laser från Howie. Men på mina resor tyckte jag dom var för stora så jag köpre 1.25” istället ( de funkar lika bra, men betydligt mindre och ev bättre tom ) och jag har Glatters 2 till 1.25 tums adaptern som centerar bättre än 2” Tubluggen/lasern. Jag har även Cats Eye verktygen och kollat den mot de här verktygen. Cats Eye, tja, ger inget vad jag nånsin sett men ett intressant system.
-Så min kontenta, köp från Starlight ( Howie Glatter ) laser och Tublug. Det tar max minut att kollinera om nu justeringar funkar, och på många Newton instrument brukar ju det ju vara lite si å så med ibland. På 30 tummarn gör jag detta på 1 minut. Inga funderingar eller tankar behövs.
-
11 maj, 2023 kl. 15:58 #4719
Tack för ytterligare ett gediget och genomtänkt svar!
Du har så rätt. Jag har sedan jag fick hem teleskopet kämpat med att få en bra kollimering. Jag håller med om att det borde vara ganska enkelt och att mycket man läser gör saker och ting mer komplicerat än de borde vara. Jag har därför jagat efter en enkel “gör så här så blir det bra”-metod utan att hitta den.
Och jag förstår inte att det bland intressenter inte gått att enas om en best practise. Jag tittade på de saker du rekommenderar och tycker det låter jätte intressant. De har tänkt på sådant som många andra ignorerar. Parallellismens betydelse till exempel!
Får jag fråga dig om du har några erfarenheter om orsak till att en ofokuserad stjärna är spegelvänd innanför och utanför fokus? Nu får jag kollidera så att jag har lika mycket förskjuten diffraktionsring både innanför och utanför fokus. Jag förstår optiken i det hela men det säger mig samtidigt att jag har asymmetri i instrumentet. Jag betraktar ljuspelaren lite från sidan. Var den assymmetrin finns kan jag dock inte förstå.
/Petter
Utrustning
TS ONTC808 20 cm (8 tum) newtonian
HEQ5 Pro (Rowan belt mod)
Risingcam 26 mp (IMX 571), kyld färgkamera.
Komakorrektor
Filter: Baader neodymium, Optolong L-Extreme, Noname Sii, Noname IR-pass, Noname IR-cut.
SVbony 60mm guidescope
ZWO ASI 224MC guide-/planetkamera
-
-
11 maj, 2023 kl. 14:20 #4718
-
11 maj, 2023 kl. 22:05 #4723
Jag skrev det här för du ska slippa gå ner i kanihålet..
Jag tror man inte ska säga att nån metod är rätt eller fel och det borde vara ISO med kollimering. Det är bara den att det snabbt blir för onödigt komplext och inget man har nytta av. Skippa billiga lasrar om du frågar mig ( det finns dock enkla sätt fixa ojusterade ) men Glatters är plug & play.
Sen är det inte så väldans nog allt det här för det är matte som kan visa vad ögat kan se. Sen är det så att många dobbar ändå inte kan hålla toleransen i vridningar ( för rappligt helt enkelt ) Sen kommer vi in på Cat Eye, men om man rör den minsta lilla och allt fladdrar iväg. Detta är så glappt allt så det var det det Howie ville lösa men han gjorde Parallizern men hade en 2” på G. Jag ringde honom under den hösten ( han hade CNC maskiner i lägenheten ) i New York city (?) men han sa han var sjuk, och vi skulle höras senare men sen dog han kort därefter.
Min kontenta är den jag beskrev, och då gör du det enkelt för dig, men om du frågar du nån annan kanske det jag säger är helt fel eller kan lösas enklare och läs = billigare. Men det var min vy i alla fall
Var bor du ?
UAA köpte mina 2 tums grejjer ( Uppsala ) och dom hjälper dig, men jag bor i Falun. Jag kan åka till dig och visa dig om det är max 10 mil bort ( gratis )
Bild när Howie kollimerar ( Legend ) och sen Al Nagler inspekterar och rengör min Paracorr på Stellafane.
jag fick pris för long distance och fick gå upp å tala på scen till typ +500 pers oförberett vad jag tyckte om USA astro på Stellafane… :- )
- Det här svaret redigerades för 1 år av Hakann.
- Det här svaret redigerades för 1 år av Hakann.
- Det här svaret redigerades för 1 år av Hakann.
Attachments:
-
12 maj, 2023 kl. 14:40 #4729
Vilket fantastiskt generöst erbjudande! Det kan hända att jag återkommer om jag av någon anledning befinner mig i närheten av Falun, just ju är det lite väl långt :-). Själv befinner jag mig i Lidköping.
Lycka till på scenen 🙂 Jag tyckte det var långt att åka tio mil av ren generositet och hjälpsamhet, men du är uppenbarligen van vid betydligt större avstånd 🙂
/Petter
Utrustning
TS ONTC808 20 cm (8 tum) newtonian
HEQ5 Pro (Rowan belt mod)
Risingcam 26 mp (IMX 571), kyld färgkamera.
Komakorrektor
Filter: Baader neodymium, Optolong L-Extreme, Noname Sii, Noname IR-pass, Noname IR-cut.
SVbony 60mm guidescope
ZWO ASI 224MC guide-/planetkamera
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
Senaste inläggen
-
Titanpassager
svar av Johan Warell
-
Messier 17
tråd av zmannen
-
Utbrott hos V0632 Her?
svar av Magnus Larsson
-
Skywatcher EQ6-R-Pro
tråd av Jan Clasenius
-
V1144 Ori
svar av Gustav Holmberg
-
AT2024wqf
svar av Hans Bengtsson
-
Flying Bat Nebulosa
svar av PeterR
-
Leoniderna 2024
tråd av Hans Bengtsson
-
Ovanligt Norrsken ?
tråd av Jan-Olof Sjöberg
-
Orion
svar av Gustav Holmberg
-
Jupiter IR-RGB
tråd av Johan Warell
-
Kometmagnituder i SVO?
svar av Johan Warell
Månadens bild i galleriet
Senaste nytt från SAAF-webben
Kalendariet
Antal unika dagsbesökare (unika IP)
Idag: 238 st
Senaste 7 dagarna: 2295 st
Senaste 30 dagarna: 6762 st