Svar till: Herschel 2500 Torbjörn
Det låter som du har haft ett par fina nätter Timo! Själv åkte jag ut till Orust i onsdags kväll med 12-tums Dobben så vi obsade tydligen samtidigt. Jag hade egentligen tänkt åka till Rossö för att obsa men avskräcktes av fuktprognoserna där (99-100 %) så jag stack ut till Hälleviksstrand på Orust istället. Där var det spått 94 %, rätt illa det med men inte lika illa. Det visade sig trevligt nog vara helt fel och fukten skulle inte vara något problem alls den här natten.
Jag inledde kvällen med att titta på M13, M57 och M31, och Saturnus. Jag satt länge och fascinerades av hur vacker Saturnus är. Periodvis var bilden rätt skarp och ett bälte syntes tydligt och det gick att se att ringarna lutade lite.
Efter midnatt började jag värma upp lite med det jag egentligen kommit för att göra: Obsa klart H2500-objekten i Cetus. Jag var tvungen att vänta på att Cetus skulle segla förbi den stora ljusdomen över Göteborg och glida ut över havet där horisonten är väldigt mycket mörkare. Jag tog en kopp kaffe och avvaktade lite.
När klockan blev 01 lokal tid satte jag igång på allvar och obsade klart de objekt som jag inte hade lyckats se tidigare, förmodligen på grund av att jag dels inte hade obsat vid helt optimala förhållanden och dessutom inte haft tillräckligt detaljerade stjärnkartor med mig.
Jag lyckade obsa NGC 244, NGC 255, NGC 259, NGC 702, NGC 731, NGC 790, NGC 850, NGC 864, NGC 873, NGC 867/875 (känd under två beteckningar), NGC 941, NGC 977, NGC 1044 och NGC 1094.
Jag lyckades inte se NGC 154 och inte heller NGC 1046. NGC 1044 och NGC 1046 ligger nära varandra och jag lyckades se en svag ljusfläck där men kunde inte avgöra vad det var så jag anser att jag såg den större och ljusstarkare NGC 1044 men inte NGC 1046.
Alla galaxer som jag nämnt här anses i Interstellarum Deep Sky Atlas kunna ses med 8″ teleskop, utom NGC 154, NGC 259 och NGC 977 vilka inte är med i Interstellarum. De är däremot med i Uranometria. NGC 154 såg jag inte röken av, NGC 259 var ganska ljussvag men inte jättesvår och NGC 977 var extremt ljussvag och syntes bara svagt intermittent.
Kloclan 03.20 obsade jag NGC 1094 och sedan fick det verkligen räcka! Jag packade ihop snabbt och effektivt och åkte hem, jättenöjd med kvällen.
Jag hann bara köra några hundra meter innan jag fick bromsa för en stor älgtjur! Vi tittade lite på varandra innan jag försiktigt körde vidare. Sedan såg jag flera rådjur, en räv och en hare så det vara rena safarin på hemvägen.
Jag kom i säng strax före 04.30 och skulle upp 06.30 men det funkade rätt bra, bland annat tack vare en tupplur på lunchen 😀
/Torbjörn
Senaste inläggen
-
Plejaderna
tråd av Håkan Paulsson
-
Månadens bild
svar av AndreasH VBG
-
Rymdvarelser
tråd av Rikard Österman
-