Reply To: LaPalma December 2022
Del 2.
Efter 2019 har det knappast gått att resa, och efter min LaPalma resa då i December tog det sas stopp.
Flera resor har för min del blivit avbokade med ändå ett hopp om nya regler och några av oss i UAA har ju 2 gnr varit på väg dit igen, men det har helt enkelt inte gått att åka. Sedan blev det ju dessutom ett vulkan utbrott.
Men i somras bestämdes det att 3 av oss i UAA åker i December och vi bokade in oss på Athos.
Jag kommer att åka nån dag innan de andra och bli kvar nån dag till efter nymånen, då slipper man ju julstöket och få vara i perfekt sommarväder i 2 veckor.
Jag har innestående rum/pengar hos Hosinsky’s kvar och det strax söder om Tijarafe, så jag blir där nån natt innan Athos och efter tänker jag mig Hotel Sol på västsidan fast längre söderut.
Hosinskys har ett hus och 1 lägenhet och de har flera teleskop att hyra på gården, men Hotel Sol är mest god frukost och solig terrass med pool.
På Athos är läget fint och hyffsat mörkt och man bor bara några meter från teleskopet.
Rummen är enkla men man har egen dusch och trevligt med ett orangeri för matlagning mm.
Man kan nog få SQM 21.6 där men det kan vara lampor man ser och berget skymmer viss sikt österut, och min erfarenhet är extremt dålig seeing över havet och seeingen i December kan vara rätt dålig tyvärr, men det gäller att ha tur, för det kan bli calima med osv och då blir det inget obs av.
Jag har varit där 15/16/17/18/19 i December så det har nog varit astro de allra flesta nätter så utgången är ändå god.
På Athos är prisbilden ca 75E/natten och det är 2 bäddar och ett teleskop är väl säg 45-85E/natten.
Vi har hyrt 25″ i 3 nätter och 20″ de övriga nätterna och vi kommer nog vara mobila nån natt.
Vi har 2 hus och vi delar på 3 st med teleskop och bil, så 1 vecka blir inte speciellt dyrt.
Jag tar med mig egna okular, filter, kollimeringsdelar mm ( Athos har allt men det kostar ju )
Bussar finns att ta från flygplatsen och i år tänkte jag testa det ( men vi har ju hyrt bil den veckan vi är på Athos )
Resan ner har jag åkt med olika aktörer och jag har åkt Ryan Air från Nyköping ( men jobbig resa ner i bilen från Falun ) och man kommer till Teneriffa, och sedan flyg igen över ( det går båtar med )
Men jag har åkt flygstol med Solresor, och de har inte LaPalma med på sommaren med vintertid brukade de köra dit utan stopp för bra priser, men flygstolar är nu borta från dom tyvärr.
Sen har jag åkt med Norweigian direkt också.
Ang boende har jag hyrt olika hus samt på Athos.
I år tog jag en direktresa ner ( SAS ) till Gran Canaria och lite väntan där innan Binter flyg över ( lite jobbigt ) Binter bokas separat.
Priset var väl Ok men inte superbilligt, dessutom kommer jag till ön sent på kvällen. Och sedan blir det lika igen hem.
Jag tog extra väska då okular, kikare/tripod mm som ska vara med.
Jag ser nu de släppt resor med direktflyg ( charter med hotell ) men rätt dyrt utan sista minuten och det ska passa in på en nymåne med.
Jag är faktiskt lite sugen signa in på charter ut 1 vecka innan med Hotell på östsidan ( varit där innan ) och det kostade 6 tusen med extra väska ( då direktflyg per ‘sista minuten’ )
Då blir det sol 1 vecka så totalt 3 veckors semester ( men vi får se )
Del 3 blir om resan ner när den är gjord.
Senaste inläggen
-
Zwo Asiar Plus
tråd av Rikard Österman
-
887 Alinda
svar av Hans Bengtsson
-
Venus genom UV och IR filter
tråd av Hans H
-
Algol-stjärnan MP Cam