UXORs
- Detta ämne har 9 svar, 4 deltagare, och uppdaterades senast 23-04-07 20:34 av davhei.
-
FörfattareInlägg
-
20 februari, 2023 kl. 19:19 #3283
Hej!
Jag försöker se hur mycket spektra man kan ta av UXORs, så här kommer några. Först ut är ett lågupplöst spetrum på CQ Tau, som är relativt ljus och därmed lättare objekt. Här är Ha emissionslinje, men Hb och H-gamma är absorptionslinjer. Nån som kan förklara varför?
Magnus
Attachments:
-
22 februari, 2023 kl. 10:09 #3319
Här är så ett spektrum av RR Tau, nu i bin 2×2 vilket ger sämre upplösning men ändå hyfsat bra tycker jag själv. Exponeringstid 10 x 900 sek = 2,5 timmar med en C8:a och Lowspec spektrograf.
Magnus
- Det här svaret redigerades för 1 år av Magnus Larsson.
Attachments:
-
6 mars, 2023 kl. 09:57 #3525
Hej!
Nu börjar jag få igång min StarEx (hemmabygget som jag visat bilder på här på Nattmolnet) på allvar efter inköp av ny kamera och ommöblering bland mina teleskop. Nu använder jag denna StarEx i högupplöst konfiguration med ett gitter med 2400 linjer/mm och på min C11 med reducerare, med en fokallängd på 2000 mm, dvs ca F=7. Detta ger R=18481 med en QHY183 mono-kamera.
Här är så ett försökt med H-alfa-linjen hos CQ Tau. Det är fortfarande test-stadium men man kan i alla fall se en lite komplicerad struktur här med både emission och absorption från olika delar av stjärnans atmosfär, samt en breddning på grund av doppler-effekt. Jag är själv lite undrande inför de dubbla absorptionslinjerna. Om de är data och inte brus så antyder det ju absorption i olika lager med olika hastighet. Men som sagt, det kan mycket väl vara brus och en tillfällighet. Arbetet fortgår!
Magnus
Attachments:
-
6 mars, 2023 kl. 13:51 #3529
Hej Magnus!
Vilka bra spektrum du får fram med ditt hemmabygge!
Ett upplösning R på dryga 18000 låter imponerande. Vad har du då för vidd på spalten? Vad blir din gränsmagnitud för rimlig exponeringstid ( < 1h)?
Shelyaks högupplösare Lhires III utlovar R 17000 vid Ha med gitter 2400 linjer/mm och spaltvidd 23 µm.
//Hans
-
6 mars, 2023 kl. 14:12 #3530
Hej!
Kul att du gillar!! 🙂
Ja, alltså, det är riktigt bra konstruktioner, både Lowspec (som är min lågupplösta) och StarEx. Om man tittar på vad Christina Buil, som har konstruerat StarEx, lyckats göra med den…. ja… wow räcker inte långt…. Så det här med hemmabyggda spektrografer är en mycket seriös väg in i den här delen av hobbyn, om man inte vill köpa en färdig (som Hans gjorde). Samtidigt är det ju pill och fix med att bygga, och vissa stannar i bygg-stadiet och så blir det inte så mkt obsat 🙂
Min spalt här är 23 um. Det är samma saker som i Lhires, dvs köpt av Shelyak. I det här fallet en skiva med 4 spalter, där jag valt 23 så här långt. Sen ska jag förstås kolla igen om mitt R-tal verkligen är rätt (finns många felkällor) – men att det är i den häraden – det är förväntat!
Tyvärr kommer man inte ner så långt med högupplöst som med lågupplöst. Fotonerna sprids ut mer. Här ville jag se vad som var möjligt. Och jag kan tänka mig att med lite mer optimering så kommer jag ner till 10-11 med den här, men inte längre. Jag hade väldigt gärna klarat att ta nåt på RR Tau, men det är nog förbi min kapacitet.
Med min lågupplösta Lowspec har jag nu spektra av Z Cam när den är svagare än mag 13 (!!). Det imponerar på mig. De dyker upp här så småningom.
Sen kommer vi ju längre ner med Star Analser 200 som vi har på Oria-teleskopet – men där är upplösningen mycket lägre också.
Magnus
-
21 mars, 2023 kl. 15:23 #3698
Hej!
RR Tau är svagare just nu, igår ca 12.9 visuellt, och jag lyckades få till ett lågupplöst spektrum, denna gång med min C11 och Lowspec, 300 l/mm, exponering 10×900 sek, bin 1×1. Här är det tillsammans med ett tidigare spektrum från februari när den var ca på magnitud 11,1. Emissionen i Ha är betydligt starkare nu, och Hbeta är både emission och absorption (den svaga “dalen” som toppen är inbäddad i). Jag vet inte om man vågar anta att Hbeta-absorptionen är doppler-breddad, dvs ett tecken på utkastad gas som rör sig snabbt och är kallare (och därmed absorberar)?
Magnus
Attachments:
-
22 mars, 2023 kl. 14:17 #3703
Häftigt att se!
Man kan undra varför H-beta ser så annorlunda ut beroende på stjärnans ljusstyrka. Men det är ju en komplicerad stjärna. Kanske skulle Amanda kunna ge ett kort svar när det gäller emission/absorption i H-beta? Även om hon egentligen inte i första hand är spektroskopist.
-
24 mars, 2023 kl. 08:23 #3711
Hej!
Nu har RR Tau vänt upp, i förrgår var den på 12.2 visuellt och igår tog jag ytterligare ett spektrum. Nedan alla tre jag tagit på senaste tiden. Nu är det mycket svagare emission i Hbeta men det finns fortfarande en viss emissionstopp där. Och Halfa är betydligt svagare.
Nästa steg är att kunna mäta flux här, men det är just nu över min horisont.
Magnus
Attachments:
-
7 april, 2023 kl. 19:16 #4264
-
7 april, 2023 kl. 20:34 #4265
Roligt, ser fram mot att läsa artikeln. Tack Hans!
/David
SVO: DHE
AAVSO: HDAE -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
Senaste inläggen
-
Titanpassager
svar av Torbjörn Holmqvist
-
Messier 17
tråd av zmannen
-
Utbrott hos V0632 Her?
svar av Magnus Larsson
-
Skywatcher EQ6-R-Pro