Studie av flarestjärnor
- This topic has 20 replies, 3 voices, and was last updated 25-03-20 13:22 by
Hans Bengtsson.
-
AuthorPosts
-
19 mars, 2025 at 08:17 #11399
Magnus,
Det spektrum du visade tidigare i tråden, var det taget med MWT? I så fall var det alltså stackade 5 min-exponeringar för totalt ca 25 minuter? Intressant att veta ungefärliga exponeringstiderna.
Igår kväll förevisades resultatet av spektrum tagna med SA200-gitter och ett 50mm-teleskop under en liten flare och man kunde se tydliga förändringar mot tillståndet utan aktivitet, framför allt hur blå delen av spektrumet blev mer framträdande under flaren.
Idealt hade jag velat köra en fotometrisk tidsserie i B med byte till SA200-gittret med jämna mellanrum, säg var 10:e minut, men med så långa exponeringstider kanske man måste välja. Antingen en högupplöst tidsserie i B eller att passet läggs på spektroskopi.
Hade ju även varit kul att kunna få in spektrumförändringen i olika delar av flareförloppet men 20 minuter är ju ofta så långt hela förloppet varar, så någon större tidsupplösning är det kanske inte tal om.
/David
SVO: DHE
AAVSO: HDAE -
19 mars, 2025 at 19:00 #11404
Hej!
Det spektrum jag visade var taget här hemma, Lowspec på en C8, R ca 1000. Det var väl 5 set 5 min, som d säger.
Igårnatt körde jag 10 min istället och fångade nånting intressant nån gång efter midnatt. Här är en serie med hela spektrat, det som händer är ca mitt i:
Inzoomat på H-beta, där mest händer, och med tidsstämplar blir det så här:
Jag har inte lyckats kolla mot fotometri från AAVSO om det verkligen är en flare…
David: jag skulle tro att 3-5 minuter är bra exponering med MWT. Värt att testa.
Mvh
Magnus
-
19 mars, 2025 at 21:22 #11405
AD Leo hade en kraftig flare natten 17-18 mars som Hambsch fångade:
2025 Mar 17.98518 UT: B = 10.254
2025 Mar 17.98774 UT: B = 8.831
Det måste ju vara samma händelse som Magnus obsade spektralt! Verkligen bra.
-
This reply was modified 2 weeks ago by
Hans Bengtsson.
-
Hans Bengtsson.
Attachments:
-
-
19 mars, 2025 at 21:26 #11408
Hej!
Ja det måste vara den som jag fångade då… Eller?
Magnus
-
19 mars, 2025 at 21:36 #11410
Ja det måste det vara såvitt jag kan förstå. Klockslagen verkar ju stämma.
Det är verkligen inte ofta som en så kraftig flare obsas både fotometriskt och spektralt. Viktigt att gruppen som analyserar AD Leo får tillgång till den spektrala studien! En jättefin framgång för dig och David och för SAAF.
PS:
Eftersom det handlar om så snabba förlopp är det viktigt att det blir en samstämmighet mellan fotometri och spektroskopi när det gäller HJD och JD, dvs heliocentriskt och ”vanligt” JD.
Som redan sagts, är det H-beta som påverkas mest under en flare, mer än H-alfa. Se bifogat klipp från denna studie:
https://www.aanda.org/articles/aa/full_html/2020/05/aa36904-19/aa36904-19.html
-
Hans Bengtsson.
-
Hans Bengtsson.
-
Hans Bengtsson.
Attachments:
-
-
20 mars, 2025 at 13:22 #11417
Kvällen den 25 februari 2025 inträffade två rejäla utbrott hos AD Leo. Det första kom 19:52 UTC, det andra 21:22 UTC. I båda fallen nåddes V-magnitud ca 9.0 och B-magnitud ca 10.1, dvs färgindexet B-V var ca 1.1.
Dessa båda flares hade dock rätt olika karaktär vad gäller ljuskurvans utseende. Första utbrottet var relativt segdraget (för att vara en flare!) medan det andra förlöpte med väldig snabbhet. Se AAVSO-diagrammet nedan.
Attachments:
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.
Senaste inläggen
-
Projekt Bear Paw Galaxy
svar av
Fredrik Silow
-
50 Bortglömda Miror
svar av
Thomas Karlsson
-
Aktuell solaktivitet
svar av