• Hem
  • SAAF
  • Bildgalleriet
  • Kalendariet
  • Registrera användare
  • Logga in
Skip to content
  • Hem
  • SAAF
  • Bildgalleriet
  • Kalendariet
  • Registrera användare
  • Logga in

• Hem
  • SAAF
  • Bildgalleriet
  • Kalendariet
  • Registrera användare
  • Logga in

Studie av flarestjärnor

Hem › Observationer › Variabla stjärnor › Studie av flarestjärnor

• Detta ämne har 34 svar, 3 deltagare, och uppdaterades senast 25-11-09 11:46 av davhei.
Visar 34 svarstrådar
  • Författare
      davhei
      Deltagare

Under fjärrteleskopsektionens möte i söndags dök ämnet flarestjärnor upp som hastigast och eftersom det verkade finnas ett visst intresse bifogar jag här lite information om det projekt som löper fram till åtminstone december 2026 och som uppmärksammats i AAVSO Observing Campaign #880.

Projektet drivs framför allt som ett amatörprojekt men med kontakter bland professionella forskare som kan komma att bidra i viss mån. Den intresserade uppmuntras att kontakta koordinatorn (kontaktuppgifter bland foruminläggen i länken nedan) och ansöka om att gå med i projektets groups.io-lista för att där ta del av det senaste som händer. Där finns även ett omfattande arkiv med vägledning kring datainsamling, analys, analysverktyg, inspelningar av tidigare möten med mera. Utöver inlägg som går ut till mailinglistan hålls möten två gånger per månad där information utbyts, deltagare ges möjlighet att visa vad de åstadkommit och frågor kan besvaras.

Jag själv försöker bidra med data som insamlats med hjälp av MWT och hoppas även kunna bidra till analysarbetet som sker med hjälp av bland annat Pythonkod som framtagits för syftet.

https://forums.aavso.org/t/observing-campaign-880-flare-star-campaign-high-cadence-photometric-and-spectroscopic-observations/1664

/David
        SVO: DHE
        AAVSO: HDAE

• 11 mars, 2025 kl. 11:27 #11339
        Hans Bengtsson
        Deltagare

Kul och intressant projekt!

Hittills har det aldrig hänt att en svensk observatör fångat en flare på säkerställt vis. Men det kommer du att göra förr eller senare om du fortsätter följa AD Leo eller EV Lac.

På 60-talet rapporterade Gunnar Darsenius att Eric Alexandersson hade observerat en flare hos AD Leo. Jag ställer mig dock frågande till den rapporten. Stjärnan skulle ha ljusnat några få tiondelar under några minuter. Men jag har vid ett tillfälle för många år sedan övervakat AD Leo under en timme eller så, och vågar påstå att en så liten flare inte går att uppfatta visuellt eftersom stjärnan är röd. Den påstådda variationen föll tveklöst inom felmarginalen. Fotometri behövs.

Alexandersson bodde i Bohus norr om Göteborg, och om jag inte missminner mig så hade Ylva Hagman honom som lärare i skolan, eller i varje fall kände till honom.

Darsenius diagram som visar Alexanderssons obsar bifogas.

• Det här svaret redigerades för 10 månader av Hans Bengtsson.
          Attachments:
          1. IMG_4572.jpeg

• 11 mars, 2025 kl. 13:33 #11340
          davhei
          Deltagare

Jaså är det ingen som har det, det var ju kul!

Jag tror jag fångade minst en flare i B-bandet från AD Leo natten mellan 19:e och 20:e februari 2025 med hjälp av MWT. Det tog mig ganska många timmar och flera tidsserier av inaktivitet innan det dök upp något, men åtminstone den tydligaste av dem fick jag medhåll av projektledaren att det var en mindre flare.

I efteranalysen beräknade jag luminositeten i B vid maximum till 9×10^29 erg/s och energin under hela flaren i B, som varade omkring 20 minuter, till 10^31 erg. Ska gå igenom det igen senare, men siffrorna verkar inte orimliga när man tittar runt bland litteraturen tycker jag.

Obsarna finns även uppladdade till SVO.

/David

• Det här svaret redigerades för 10 månader av davhei.
            • Det här svaret redigerades för 10 månader av davhei.
            Attachments:
            1. AD-Leo_HDAE_2460726.png

• 11 mars, 2025 kl. 15:01 #11345
            Hans Bengtsson
            Deltagare

Grattis!

Det måste man utan tvekan tolka som en liten flare hos AD Leo, med B-amplitud 0.05 magnituder. Utseendet på kurvan är precis det karakteristiska.

• 11 mars, 2025 kl. 15:29 #11347
              davhei
              Deltagare

Tack Hans! Jag har sett att AD Leo har haft många betydligt större flares senaste veckorna som vackert fångats av andra. En aktiv stjärna minst sagt.

/David

• 11 mars, 2025 kl. 16:20 #11348
                Magnus Larsson
                Deltagare

Hej!

Jättekul!!

AD Leo är ju också mycket väl inom räckhåll för spektroskopi, både med MWT och med våra olika saker på hemmaplan! Du har inte funderat på att ta spektra med MWT på den? Jag skulle kunna tänka mig att ca 10-20 min exponering skulle kunna vara rimligt, och då kunde man ju få en serie där en flare kunde fångas.

Magnus

C11, C8, Skywatcher ED100 Pro
                  Celestron CGE-Pro, Losmandy G11, Celestron AVX
                  QHY268m, QHY183, ASI183, ASI294

• 11 mars, 2025 kl. 18:05 #11352
                  Hans Bengtsson
                  Deltagare

Upptäckten av variabiliteten hos AD Leo:

https://iopscience.iop.org/article/10.1086/126179/pdf

• 13 mars, 2025 kl. 16:18 #11357
                    Magnus Larsson
                    Deltagare

Hej!

Hur kommer det sig att du fångar en flare i B-bandet? Det är ju en röd stjärna, och borde en flare inte vara Ha-intensiv…? (det är nu helt uppenbart att jag inte vet vad en flare är…)

Det funkar jättebra att ta lågupplösta spektran av AD Leo, se här från igårkväll:

Jag körde med 5 min exponering, det här är 5 exponeringar. Det skulle inte vara några som helst problem att köra en lång sån serie och kanske fånga en flare. Tror du, David, att det skulle vara av intresse för projektet?

Magnus

• 13 mars, 2025 kl. 16:30 #11358
                      davhei
                      Deltagare

Magnus,

Som jag förstår det brukar man modellera flares som en svartkropp vid 10000K ungefär, dess strålningstopp är alltså åt det blå hållet (men givetvis strålar den även i längre våglängder). B-filter gör att flaren sticker ut mer mot kontinuumstrålningen från stjärnan eftersom den som du säger är så röd. Flaren har en betydligt större amplitud i B än i t.ex. V vilket man tydligt ser om man kollar tidsserierna på AAVSO. Samma flare kan ge ett väldigt utslag i B men ett betydligt beskedligare i V.

Jag tror absolut att såna serier är jätteintressanta! Jag har inte satt mig in i spektroskopiska sidan av projektet än så länge men min gissning baserat på vad jag sett på presentationer är att upplösningen borde vara fullt tillräcklig.

/David

/David

• 13 mars, 2025 kl. 16:34 #11359
                        Hans Bengtsson
                        Deltagare

Amplituden hos en flarestjärna är större i blåa våglängder, på liknande sätt som miror och andra röda variabler har större amplitud i blått än i rött. Så jag tror det är helt rätt att i första hand satsa på B-filter för AD Leo och EV Lac.

Citat från en gammal AAVSO-artikel om flarestjärnor:

”If you are using a CCD or photomultiplier, U, B, or V filters or their equivalent are recommended, since the flare amplitudes are larger at bluer wavelengths.”

• 13 mars, 2025 kl. 16:43 #11360
                          davhei
                          Deltagare

Magnus,

Nedan är en länk till inspelningen av ett av de senaste mötena. Från 2:00:00 ungefär presenterar en deltagare, CB, resultat från fotometriska observationer som gjorts parallellt med spektroskopiska. Han har visserligen inte fångat någon flare, men du kanske ändå tycker det är intressant att se hans spektroskopiska resultat och analysen av dem.

/David

/David

• 13 mars, 2025 kl. 18:27 #11361
                            Hans Bengtsson
                            Deltagare

Lite off-topic men … när det gäller flarestjärnor kommer jag att tänka på DG CVn som fick ett utbrott 23 april 2014.

Stjärnan saknar helt obsar i AAVSO, och det finns heller ingen färdig magnitudsekvens därifrån (vid behov skulle det förstås gå att beställa en sådan).

I varje fall känns det som om stjärnan borde få mera uppmärksamhet bland observatörer.

https://www.space.com/27319-red-dwarf-megaflares-nasa-swift.html

• 18 mars, 2025 kl. 17:38 #11395
                              Hans Bengtsson
                              Deltagare

Även på färgindexdiagram B-V kan man se den flare hos AD Leo som David fångade. Jag plottade ett sådant diagram från alla mätningarna, med 1 dygn som period, se nedan.

I viloläge har AD Leo färgindex B-V 1.49. Vid den flare som hade B-amplitud 0.05 magnituder minskade detta till B-V 1.45, dvs stjärnan blev inte lika röd som vid minimum.

Attachments:
                                1. IMG_4638.jpeg

• 18 mars, 2025 kl. 18:05 #11397
                                davhei
                                Deltagare

Intressant! Tack Hans!

/David

• 18 mars, 2025 kl. 19:36 #11398
                                  Hans Bengtsson
                                  Deltagare

Den primära metoden för att avslöja en flare hos AD Leo är förstås att kolla B-kurvan i hög upplösning. Men som sekundär metod fungerar också färgindexplottning (finns under ”Ljuskurvor & Resultat” på SVO:s startsida), vilket man kanske inte spontant tänker på.

Det vore intressant att se vad B-V landar på om du fångar en större flare.

• 19 mars, 2025 kl. 08:17 #11399
                                    davhei
                                    Deltagare

Magnus,

Det spektrum du visade tidigare i tråden, var det taget med MWT? I så fall var det alltså stackade 5 min-exponeringar för totalt ca 25 minuter? Intressant att veta ungefärliga exponeringstiderna.

Igår kväll förevisades resultatet av spektrum tagna med SA200-gitter och ett 50mm-teleskop under en liten flare och man kunde se tydliga förändringar mot tillståndet utan aktivitet, framför allt hur blå delen av spektrumet blev mer framträdande under flaren.

Idealt hade jag velat köra en fotometrisk tidsserie i B med  byte till SA200-gittret med jämna mellanrum, säg var 10:e minut, men med så långa exponeringstider kanske man måste välja. Antingen en högupplöst tidsserie i B eller att passet läggs på spektroskopi.

Hade ju även varit kul att kunna få in spektrumförändringen i olika delar av flareförloppet men 20 minuter är ju ofta så långt hela förloppet varar, så någon större tidsupplösning är det kanske inte tal om.

/David

• 19 mars, 2025 kl. 19:00 #11404
                                      Magnus Larsson
                                      Deltagare

Hej!

Det spektrum jag visade var taget här hemma, Lowspec på en C8, R ca 1000. Det var väl 5 set 5 min, som d säger.

Igårnatt körde jag 10 min istället och fångade nånting intressant nån gång efter midnatt. Här är en serie med hela spektrat, det som händer är ca mitt i:

Inzoomat på H-beta, där mest händer, och med tidsstämplar blir det så här:

Jag har inte lyckats kolla mot fotometri från AAVSO om det verkligen är en flare…

David: jag skulle tro att 3-5 minuter är bra exponering med MWT. Värt att testa.

Mvh

Magnus

• 19 mars, 2025 kl. 21:22 #11405
                                        Hans Bengtsson
                                        Deltagare

AD Leo hade en kraftig flare natten 17-18 mars som Hambsch fångade:

2025 Mar 17.98518 UT: B = 10.254

2025 Mar 17.98774 UT: B = 8.831

Det måste ju vara samma händelse som Magnus obsade spektralt! Verkligen bra.

Attachments:
                                          1. IMG_4649.jpeg

• 19 mars, 2025 kl. 21:26 #11408
                                          Magnus Larsson
                                          Deltagare

Hej!

Ja det måste vara den som jag fångade då… Eller?

Magnus

• 19 mars, 2025 kl. 21:36 #11410
                                            Hans Bengtsson
                                            Deltagare

Ja det måste det vara såvitt jag kan förstå. Klockslagen verkar ju stämma.

Det är verkligen inte ofta som en så kraftig flare obsas både fotometriskt och spektralt. Viktigt att gruppen som analyserar AD Leo får tillgång till den spektrala studien! En jättefin framgång för dig och David och för SAAF.

PS:

Eftersom det handlar om så snabba förlopp är det viktigt att det blir en samstämmighet mellan fotometri och spektroskopi när det gäller HJD och JD, dvs heliocentriskt och ”vanligt” JD.

Som redan sagts, är det H-beta som påverkas mest under en flare, mer än H-alfa. Se bifogat klipp från denna studie:

https://www.aanda.org/articles/aa/full_html/2020/05/aa36904-19/aa36904-19.html

• Det här svaret redigerades för 10 månader sedan av Hans Bengtsson.
                                              Attachments:
                                              1. IMG_4651.jpeg

• 20 mars, 2025 kl. 13:22 #11417
                                              Hans Bengtsson
                                              Deltagare

Kvällen den 25 februari 2025 inträffade två rejäla utbrott hos AD Leo. Det första kom 19:52 UTC, det andra 21:22 UTC. I båda fallen nåddes V-magnitud ca 9.0 och B-magnitud ca 10.1, dvs färgindexet B-V var ca 1.1.

Dessa båda flares hade dock rätt olika karaktär vad gäller ljuskurvans utseende. Första utbrottet var relativt segdraget (för att vara en flare!) medan det andra förlöpte med väldig snabbhet. Se AAVSO-diagrammet nedan.

Attachments:
                                                1. IMG_4652.jpeg

• 24 april, 2025 kl. 15:42 #11836
                                                Hans Bengtsson
                                                Deltagare

Magnus:

Jag funderar lite på din mätserie av AD Leo den 23 april. Värdena är mycket ljussvagare än förväntat.

• 24 april, 2025 kl. 15:48 #11837
                                                  Magnus Larsson
                                                  Deltagare

Hej!

Ja jag såg det när jag laddade upp till AAVSO. Suck. Har hållit på och trixa med det där tillsammans med Tonny V. Han och jag får olika värden. Med de inställningar (aperturer) som jag har nu, får jag värden som är mer lika vad han får. Men tydligen inte mer lika vad andra får… håller precis på att köra om hela serien.

Magnus

• 24 april, 2025 kl. 16:46 #11838
                                                    Hans Bengtsson
                                                    Deltagare

Aha, tänkte väl att du nog redan upptäckt detta.

Jag har nu kollat en del moderna källor och obs-serier, och kommit fram till att AD Leo i viloläge har B-magnitud ca 10.8 och V-magnitud ca 9.4. Variationen i dessa värden är nog inte mer än plus minus 0.1 magnitud (när det inte är någon flare).

• 24 april, 2025 kl. 17:33 #11839
                                                      Magnus Larsson
                                                      Deltagare

Hej!

Nu är en ny B-serie där. Märkligt nog varierar mina V-mätningar (med kadensen 1 V, 10 B), så jag vet inte vad jag ska tänka om dem. Många som finns hos AAVSO har rätt mycket spridning, ca 0.1 mag, Men mina svänger på:

Rak och fin B-linje, men lite berg-o-dalbana i V. Samma jämförelsestjärnor. Jämförelsestjärnorna i diagrammet är bara för V-mätningen, dock. Svänger lite (väder, troligen) men inte så mkt som V-magnituden. Jag väntar med att rapportera in dem.

Magnus

• 24 april, 2025 kl. 19:06 #11840
                                                        Hans Bengtsson
                                                        Deltagare

Den B-serien ser ju ut att vara väldigt välkalibrerad och fin. Och B-mätningarna är egentligen det viktigaste när det gäller flarestjärnor eftersom utbrotten syns bäst där.

Svårt att veta varför V-magnituderna blivit så spretiga. Kan närheten till Gamma Leo spela roll?

• 27 juni, 2025 kl. 16:06 #12365
                                                          Hans Bengtsson
                                                          Deltagare

Natten den 25-26 juni klockan 23:53 UTC fångade Magnus Larsson en flare hos EV Lac. B-amplituden var 0.3 magnituder.

Detta är säkerligen första gången inom svensk amatörastronomi som en flare hos stjärnan har dokumenterats.

Se bifogat klipp (B-magnituder).

Attachments:
                                                            1. IMG_5394.jpeg

• 27 juni, 2025 kl. 18:20 #12367
                                                            davhei
                                                            Deltagare

Fångade med hjälp av MWT i Oria en mindre flare från EV Lac tidig morgon den 27 juni. Tydligast i B men gav även utslag i V. Samma flare fångades samtidigt från Bulgarien av N Antonov.

/David

• Det här svaret redigerades för 6 månader av davhei.
                                                              Attachments:
                                                              1. B-band.jpg

2. V.jpg

• 27 juni, 2025 kl. 19:31 #12371
                                                              Hans Bengtsson
                                                              Deltagare

En sak som jag funderade på när jag såg B-mätningarna natten 25-26 juni:

Skulle det gå att göra en liten filmsnutt av dessa? I likhet med nästan alla andra människor i världen så har jag aldrig sett en flare hos en flarestjärna genom ett teleskop. Och jag tror inte ens på film?

Bara en tanke, i händelse av tid och om det inte är alltför besvärligt.

• 27 juni, 2025 kl. 20:09 #12372
                                                                Magnus Larsson
                                                                Deltagare

Hej!

Hans: borde väl gå att göra nån gif-animation eller så. Men jag är lite osäker på vilken mjukvara som fixar det….?

David: najs! Men det är lite scatter där i B-bandet – hur lång exp-tid har du? Jag kör med 28 sek med min C11.

Magnus

• 27 juni, 2025 kl. 20:35 #12373
                                                                  davhei
                                                                  Deltagare

Magnus,

Kör 30 sek i B vilket ger SNR 85-100 under passet för EV Lac. Tycker det borde vara ok, med längre exponeringstid försämras ju tidsupplösningen och det vill man ju inte heller.

Kör 10 sek i V och får SNR 120, men som det diskuterats på RDG-mötena kanske nyttan av en V-bild var 5-7:e minut är begränsad. Fortsätter ändå köra VBBBBBBBB ett tag till tror jag.

Edit: Magnus, kalibreringen verkar fungera fint nu hur som helst. Något spökade ju tidigare, men alla bilder från det senaste passet såg ok ut.

/David

• 27 juni, 2025 kl. 22:10 #12376
                                                                    Magnus Larsson
                                                                    Deltagare

Hej!

Well, kalibrerings-issues var mitt fel….  korrigerat nu.

Jag kan se att Nicola har mycket större scatter än du .. så inget att klaga  på där 🙂

Jag har däremot noterat att V-magnituden svävar lite. Har du nån tanke om det? Det handlar varken om låg SNR eller saturering, såväl för  dig som för mig.

Magnus

• 27 juni, 2025 kl. 22:15 #12377
                                                                      davhei
                                                                      Deltagare

Ja MWT ger verkligen betydligt lägre scatter än de flesta. Ofta väldigt fina ljuskurvor. Kul!

Ang V så har jag också undrat över det. Kanske scintillation pga korta exponeringstider spelar in?

/David

• 6 juli, 2025 kl. 12:25 #12455
                                                                        davhei
                                                                        Deltagare

Hej,

Mellan kl 2310 – 0304 UT natten mellan 4-5 juli 2025 fångade jag flareaktivitet på EV Lac i B-bandet med MWT från Oria.

Det ser ut som åtminstone tre stycken flares där den första (1) avtar ned till baslinjen under en dryg timme.

Därefter följer en kraftigare flare (2a) och under avtagandet inträffar ännu en mindre flare (2b). De två senares avtagande ned till baslinjen kunde tyvärr inte följas helt då solen var på väg upp och passet fick avbrytas.

Jag gjorde en preliminär analys och konstaterar att den första flaren (1) hade en amplitud över baslinjen omkring 0,12 magnituder och den andra (2a) 0,15 magnituder. En approximation av arean under ljuskurvan med hjälp av numerisk integration visar att de två senare (2ab) tillsammans frigjorde mer än dubbelt så mycket energi i B-bandet som den första (1).

Edit: Obsarna är uppladdade till SVO.

/David

Attachments:
                                                                          1. EV-Lac-B-20250705-2.jpg

2. EV-Lac-B-20250705-3.jpg

avatar
                                                                        • 9 november, 2025 kl. 11:46 #13515
                                                                          davhei
                                                                          Deltagare

Hej,

Jag fick in några timmar på EV Lac i B-filter med MWT igår kväll den 8 november 2025 1900-0030 UT och fångade flera flares i magnitudspannet 0,5-0,6 över vilonivån.

De första bilderna visade slutet av vad som verkar varit en betydande flare följt en timme senare av en snabb ljusning som når en topp på nära 0,6 mag över vilonivån. Under avtagandet kan ytterligare ett par mindre flares ses.

Innan EV Lac hinner återgå till vilonivån kommer ett komplext utbrott med en tidig liten topp tätt följt av den primära toppen, ett snabbt avklingande och sedan ytterligare en topp inom en kort tidsperiod. Jag tyckte det flarekomplexet var särskilt intressant.

En meridianvändning ägde rum 0,32 vilket kan ses som ett avbrott i obsarna.

Alla obsvervationer har laddats upp till SVO.

/David

• Det här svaret redigerades för 2 månader av davhei.
                                                                            Attachments:
                                                                            1. EV-LAC-2460988-1-1.jpg

2. EV-LAC-2460988-2-1.jpg

avataravatar
                                                                        • Författare
                                                                          Inlägg
                                                                        Visar 34 svarstrådar
                                                                        • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
                                                                        Logga in

Log in / Register

Senaste diskussionerna

• SH2-229 Flaming Star Nebula
                                                                          tråd av Mårten Frosth
                                                                        • NGC 3147
                                                                          tråd av Gabriel Wiklund
                                                                        • En timme på Messier 33
                                                                          svar av Bergquist Christian
                                                                        • Vidvinkelfoto med ZWO ASI 585MC
                                                                          svar av Björn Claremar
                                                                        • Messier 33
                                                                          tråd av robin
                                                                        • MU Cam
                                                                          svar av Magnus Larsson
                                                                        • Konstigt fenomen
                                                                          svar av Dennis Akbari
                                                                        • 240 P/NEAT och fragment 240P-B
                                                                          tråd av Hans H
                                                                        • Fråga om internationella fraktbolag
                                                                          svar av Hans H
                                                                        • Tvillinghopen i Perseus
                                                                          svar av filip.gloria87@gmail.com
                                                                        • Månadens bild
                                                                          svar av Fredrik Silow
                                                                        • Sh2-132
                                                                          tråd av Christian Kardach
                                                                        • 50 Bortglömda Miror
                                                                          svar av Thomas Karlsson
                                                                        • Jupiter natten mellan julafton och juldagen 2025
                                                                          svar av Petter Öhman
                                                                        • 3I/ATLAS, 28 december
                                                                          tråd av Johan Warell
                                                                        • IC 1396 – Elephant’s Trunk Nebula
                                                                          svar av Gabriel Wiklund
                                                                        • Test efter “service” – NGC 3359
                                                                          tråd av Gabriel Wiklund
                                                                        • 3I/Atlas 20 minuter mono
                                                                          svar av Johan Warell
                                                                        • 24P/Schaumasse
                                                                          tråd av Johan Warell
                                                                        • 3I/ATLAS
                                                                          svar av Johan Warell

Månadens bild i galleriet

NGC 889 och NGC 869, tvillinghopen i Perseus (Filip Gloria)

Årets bild i galleriet

C/2023 A3 (Tsuchinshan- ATLAS) (Andreas Holmström)

Senaste bilderna i forumet

SH2-229 Flaming Star Nebula (Mårten Frosth)

NGC 3147 (Gabriel Wiklund)
                                                                        M33 (Robin Nilsson)
                                                                        Komet 240P/NEAT (Hans H)

Sh2-132 (Christian Kardach)

3I/ATLAS (Johan Warell)
                                                                        M 33 (Johan Warell)

RSS Senaste nytt från SAAF-webben

• Årets första variabelmöte 12 mars – välkommen alla SAAF-medlemmar
                                                                        • Värmland Star Party 2026
                                                                        • Apertur blir SAAF:s nya medlemstidskrift!
                                                                        • Telescopium nummer 4 2025 snart ute – 93:e och sista numret!
                                                                        • Observationsbeställningar – nytt sätt att ta bilder med fjärrteleskopet
                                                                        • Telescopium nr 3 2025 ute snart!
                                                                        • Årsmöte 2025
                                                                        • Telescopium nr 2 2025 ute snart!
                                                                        • Telescopium nr 1 2025 ute snart!
                                                                        • Telescopium nr 4 2024 ute snart!

Kalendariet

Värmland Star Party 2026
                                                                        Värmland Star Party 2026
                                                                        20 feb 26
                                                                        Variabelsektionen: Årets första möte – välkommen alla SAAF-medlemmar
                                                                        Variabelsektionen: Årets första möte – välkommen alla SAAF-medlemmar
                                                                        12 mar 26

Antal unika dagsbesökare (unika IP)

Idag: 3 st 

Senaste 7 dagarna: 246 st 

Senaste 30 dagarna: 10593 st 

Logga in

Copyright Nattmolnet 2026 | Theme by ThemeinProgress | Proudly powered by WordPress