Spektroskopi av T CrB
- Detta ämne har 33 svar, 5 deltagare, och uppdaterades senast 23-11-06 09:50 av davhei.
-
FörfattareInlägg
-
29 december, 2022 kl. 09:48 #2564
Tänkte tipsa om ett spektroskopiprojekt för de som är aktiva inom den disciplinen på forumet.
T CrB är ju som många vet med stor sannolikhet på tröskeln till ett utbrott. Tydligen är det dålig täckning från professionella världen av spektroskopisk data i förstadierna och amatörer uppmuntras bidra med vad som kan komma att bli värdefullt för förståelsen av rekurrenta novor.
”Photometry will be likely well-handled by many people. But *spectroscopy* is not being well handled by the professionals, as far as I know. And only for the case of T CrB, independent spectroscopists can be perfect for recording a full record with high cadence while T CrB is still in quiescence. This is the one chance for spectroscopists to do great work on any RN.”
…
”For this task, needed are both low resolution with very wide wavelength coverage, plus very high resolution for selected lines. (Pick Halpha, Hbeta, the 5007Å oxygen line, the the 4686Å helium line.) If you can, get regular spectra going down to below 3800Å so as to record the critical Neon III lines. (An open and critical question from 1946 is whether T CrB is a neon nova.) ”
Citaten ovan är från punkt 6 i memot:
/David
SVO: DHE
AAVSO: HDAE -
29 december, 2022 kl. 11:19 #2567
Jättebra att du tar upp detta ämne!
Vi har en gammal Astronet-tråd om T CrB:
http://astronet.se/phpBB3/viewtopic.php?t=10336
När jag kollade på stjärnan den 14 augusti 2015 blev jag överraskad. Efter att vid 233 tidigare tillfällen ha sett den ljussvag och nästan konstant, kunde jag omedelbart notera att den var ljusare än normalt. Det blev dock inget utbrott den gången. Men inom de närmaste tio åren tror jag att ett sådant kommer, chansen är nog minst fifty-fifty.
Utbrott observerades 1866 och 1946, det är dock ett väldigt litet underlag för att förutsäga nästa utbrott. Om perioden är pålitlig kring 70-90 år borde i så fall ett utbrott inträffat kring 1780-talet men något sådant är inte känt, trots att William Herschel och många andra vid den tiden höll god koll på himlen.
- Det här svaret redigerades för 1 år av Hans Bengtsson.
-
1 mars, 2023 kl. 13:01 #3436
Snabba variationer (flickering) hos T CrB rapporteras i detta ATel:
https://www.astronomerstelegram.org/?read=15916
-
2 mars, 2023 kl. 10:28 #3459
Hej!
Här är så mitt första spektrum av T CrB – den kommer nu upp på observerbar höjd i någotsånär rimlig tid.
Magnus
Attachments:
-
11 mars, 2023 kl. 08:17 #3566
-
3 juni, 2023 kl. 14:35 #5014
Hej!
Jag försöker följa T CrB med ett spektrum per månad i alla fall. I maj och juni har det blivit högupplösta spektra med fokus på HA-linjen. Ingen märkvärdig aktivitet vad jag kan se. Det är en lite intressant dipp i emissionsprofilen – nån som har nån ide om vad det kan vara? Hade det varit på den röda sidan kunde det varit en överlagring av helium (He II) men nu är det på den blå sidan.
C8, StarEx med 2400 l/mm gitter, QHY183m kamera, R = 13929, 8 x 900 sek.
Magnus
- Det här svaret redigerades för 1 år av Magnus Larsson.
Attachments:
-
3 juni, 2023 kl. 15:00 #5017
Här är en relevant artikel:
https://www.aanda.org/articles/aa/pdf/2004/08/aa2956.pdf
Läs gärna Abstract, där det talas om ”the central dip” i H-alfa-linjen.
Attachments:
-
30 juni, 2023 kl. 10:21 #5372
Kanske kommer nästa utbrott för T CrB redan år 2024?
-
1 juli, 2023 kl. 19:25 #5383
Det finns en egendomlig passus i den nya artikeln som förutsäger utbrott för T CrB år 2024, nämligen att utbrott skulle ha observerats 1217 och 1787.
Jag har aldrig hört talas om detta tidigare, och kan inte se någon referens. Mystiskt.
Attachments:
-
5 juli, 2023 kl. 21:30 #5398
Objektet år 1217 måste vara det som listas i nedanstående artikel. Ligger i rätt del av himlen. Men någon säker identifikation av T CrB kan inte detta sägas vara.
Det påstådda utbrottet 1787 har jag inte hittat något spår av. Handlar det om några handskrivna papper som William Herschel efterlämnade och som inte publicerats?
Edit:
Ett nytt ATel med info om den spektrala statusen hos T CrB …
https://www.astronomerstelegram.org/?read=16120
Attachments:
-
30 juli, 2023 kl. 13:40 #5500
En spännande artikel om T CrB, där den betraktas som en dvärgnova av typ SU UMa! En infallsvinkel som jag inte stött på tidigare.
https://arxiv.org/pdf/2307.13838.pdf
-
4 augusti, 2023 kl. 09:54 #5529
T CrB börjar bli riktigt intressant nu och jag sätter upp den på obslistan. Denna episka rekurrenta nova har man ju läst om sen man var liten, och snart är det äntligen dags!?
-
4 augusti, 2023 kl. 13:42 #5530
Schaefer kommer att tala om T CrB på ett webinar i september, se nedan. Jag vet tyvärr fortfarande inte bakgrunden till hans uppgift om ett 1700-tals-utbrott för stjärnan.
Attachments:
-
20 augusti, 2023 kl. 15:01 #5689
Hej!
Lite spektra av T CrB. Emissionslinjerna, Ha och Hb, falnar bit för bit…. Det här är en samling av 4 st, från april till aug, den senaste den 14/8.
- Det här svaret redigerades för 1 år av Magnus Larsson.
Attachments:
-
21 augusti, 2023 kl. 08:56 #5693
Snyggt jobbat!
Redan utbrottet 1866 studerades spektroskopiskt, även om möjligheterna till sådana undersökningar förstås var begränsade på den tiden.
En läsvärd biografisk artikel om upptäckaren av det utbrottet, John Birmingham, publicerades 2004.
Jag bifogar också ett litet klipp där Birmingham kortfattat redogör för sin upptäckt. Av någon underlig anledning skiljer han på ”size” och ”brightness” när han jämför med Alfa Coronae Borealis.
Attachments:
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
Senaste inläggen
-
Titanpassager
svar av Torbjörn Holmqvist
-
Messier 17
tråd av zmannen
-
Utbrott hos V0632 Her?
svar av Magnus Larsson
-
Skywatcher EQ6-R-Pro