Spektroheliogram i CaK
- This topic has 6 replies, 3 voices, and was last updated 25-03-07 21:38 by
Hans H.
-
AuthorPosts
-
6 mars, 2025 at 17:34 #11273
Solen idag 2025-03-06 avbildad vid CaK-våglängden 3934Å.
Objekt: Solen
Objekttyp: Övrigt
Teleskop/objektiv: TEC 110 FL
Montering: AP Mach2 GTO
Kamera: ASI 678MM
Ytterligare utrustning: MLAstro SHG700
Plats: Malmö
Mjukvara: SharpCap Pro
Filter: Altair Triband ERF
Fotograf: Hans H
Lokalförening: Astronomiska Sällskapet Tycho Brahe (ASTB)
Datum (UT): 2025-03-06
Tid (UT): 11:10
Exponeringstid: 5,5 ms
Bildbehandling: JSolex
Bin: 1×1
Kameratemperatur: 10
Autoguidning: NejAttachments:
-
7 mars, 2025 at 11:30 #11278
Otroligt roligt att se resultaten du kan åstadkomma med din MLAstro SHG 700. Vet du hur den står sig jämfört med Sunscan? Har du och @magnus-larsson jämfört era resultat? Är det skanningens svepningshastighet i förhållande till exponeringstid samt spaltens kvalitet och hur smal den är, som främst bestämmer upplösning (framför diametern på optiken och dess övriga kvaliteter i det optiska systemet), eller hur funkar detta? Jag förstår ju så klart att seeing och sensorstorlek och och pixeldimension avgör också, om man förutsätter att dessa är likvärdiga.
-
7 mars, 2025 at 13:24 #11282
Hej!
Alltså, vi har inte gjort nån mer detaljerad jämförelse. Men: Sunscan har ett litet “teleskop” inbyggt, med 100 mm brännvidd. Hans använder en TEC-refraktor..
Sunscan bygger på passiv drift, dvs att inte följa och låta solens “egen” hastighet skapa en scanning. Hans scannar i mycket högre hastighet med sin montering (AP). Det ger lite mindre känslighet för turbulens.
Sunscan är manuell på manuell. Hans har motoriserat både fokus på teleskopet och fokus och kollimering på SHG700.
Det är lite Mercedes kontra Kronans cykel 🙂 Gissa vem som är vem då.
Det jag kan göra som Hans INTE kan göra med sin setup (yes!!), är att ta den på ett fotostativ och köra var som helst. Batteridrivet och oerhört bärbart 🙂 Väldigt kul för att dela med folk i olika sammanhang (där det är sol, funkar alltså inte på puben).
Magnus
-
This reply was modified 1 day ago by
Magnus Larsson.
-
-
7 mars, 2025 at 13:33 #11284
Fattar. Älskar ”Mercedes kontra Kronans cykel”. Blir ännu mer nyfiken! Gillar portabiliteten i ditt system. Du får visa någon gång — kanske kan vi ha en solobsdag hemma hos @hans-hilderforstelia-com … 😉 Jag kan ta med min lilla trehjuling.
-
Fredrik Silow.
-
-
7 mars, 2025 at 15:50 #11290
En stor fördel med SHG-tekniken är den relativt låga prisnivån på att använda en spektrograf som filter jämfört med traditionellt filter av etalon-typ (Lunt, Coronado etc). Dessutom kan man med en SHG fritt välja våglängd inom hela det visuella området och lite till. Man kan till och med via lite finlir få fram bilder på solkoronan genom att använda Fe XIV, en emissionslinje som finns i den superheta solkoronan.
SHG lämpar sig bäst för helbilder på solen, upplösningen blir på grund av den relativt långsamma bildskanningen starkt begränsad av seeing som ju sällan är bra när solen är uppe och värmer. Apertur på den avbildande optiken över 100 mm lönar sig knappast
Jag skannar med 300 bilder/s och 10 x siderisk hastighet så det tar ändå 12 sekunder för hela solskivan att passera spalten. Det blir 3600 smala avbildningar av solskivan som sedan ska sättas samman av mjukvaran. Det är således inte frågan om någon klassisk “lucky imaging”. Man anpassar spaltens vidd och sensorns pixelstorlek så att de matchar den interna optiken i SHG. I mitt fall är pixelstorlek på kamera 2um och bredd på spalten 7um.
Jag håller inte riktigt med om att SHG700 är “Mercedes”, kanske en liten Fiat. Däremot tror jag att denna teknik kommer att växa i popularitet bland oss amatörer och att det på vägen framöver nog kommer att utvecklas kommersiella “Mercedesmodeller”.
//Hans
-
7 mars, 2025 at 16:10 #11291
-
7 mars, 2025 at 21:38 #11294
Eftersom vi pratar lite om prestanda bör det påpekas att en SHG har en fördelaktigt liten bandbredd på filterfunktionen. Den ligger ner mot 0,2Å att jämföra med en vanlig etalon i ett solteleskop som ligger runt 0,7Å enkelstack och 0,5Å dubbelstack. Liten bandbredd ger bättre kontrast i bilden som vid t ex Ha där det störande kontinuumljuset från fotosfären dämpas bättre så att strukturerna i kromosfären framträder tydligare.
Man ser denna förbättrade kontrast även i min CaK bild ovan där det så kallade “chromospheric network” framträder tydligt (de ljusa linjerna). Detta “nätverk” omger de så kallade “supergranulation cells”, en form av konvektionsceller som hålls ihop av lokala magnetiska fält.
Till sist: En SHG behöver ingen superfärgkorrigerad APO för att fungera bra. Man använder ju trots allt bara en våglängd åt gången så en hyfsat bra akromat fungerar alldeles utmärkt. Man kan använda vad man råkar ha tillgängligt hemma 🙂.
//Hans
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.
Senaste inläggen
-
V1012 Her
svar av
Hans Bengtsson
-
Spektroheliogram i CaK
svar av
Hans H
-
Celestron nexstar 5se
tråd av