Sirius egenrörelse 2011-2023
- Detta ämne har 5 svar, 4 deltagare, och uppdaterades senast 24-03-11 21:58 av Hans Bengtsson.
-
FörfattareInlägg
-
10 mars, 2024 kl. 19:13 #7799
Objekt: Sirius A
Objekttyp: Stjärna
Fotograf: Peter R
Datum (UT): 2011-04-02_2024-03-07
Tid (UT): 00:00
Autoguidning: NejSom en del kanske minns så försökte jag fotografera Sirius A lilla följeslagare, Sirius B under ett antal år. Jag började mina försök 2011 och la ner många timmar varje vinter och 2018 lyckades jag till slut mot alla odds. Sedan dess har jag fortsatt för att förhoppningsvis någon gång få till en 2-bilds animation som visar på Sirius Bs rörelse runt Sirius A. Hittills har jag inte lyckats då det krävs fantastiska förhållanden.
Jag gjorde ett försök den 7:e mars i år och när jag blinkade bilden mot en av mina tidigare så fick jag det inte att funka. Alla stjärnor låg stilla förutom Sirius som gjorde ett jättehopp snett ner mot höger och den enda rimliga förklaringen jag kom på var att det måste vara att Sirius har en väldigt stor egenrörelse. När jag googlade på det så visade det sig stämma då Sirius rör sig med 1,33 bågsekunder/år så det blir 17,3 mellan mina bilder.
/*Peter R
Attachments:
-
11 mars, 2024 kl. 05:44 #7801
Väldigt imponerande! Jag har aldrig sett något liknande.
/Timo K
-
11 mars, 2024 kl. 17:08 #7807
Tjusigt Peter, att egenrörelsen för Sirius är så stor var lite överraskande!
Johan
-
11 mars, 2024 kl. 18:16 #7808
Väldigt rolig animation, jag har inte sett någon sådan för Sirius tidigare.
Jag får samma resultat som Peter vad gäller egenrörelsen. Enligt Bailer-Jones (2015) är den 1.33941 bågsekunder per år. Mellan din första och sista bild är tidsintervallet 12.9308 år. Multiplikation ger 17.32 bågsekunder.
- Det här svaret redigerades för 8 månader av Hans Bengtsson.
-
11 mars, 2024 kl. 20:37 #7810
Javisst är det märkligt att detta inte är mera allmänt känt när Sirius egenrörelse är så pass påtaglig. Under alla år som jag har blinkat bilder är detta det mest iögonfallande stjärnrörelse med tanke på den korta perioden på bara 13 år. Ett annat exempel är en stjärna i närheten till Krabbnebulosan M1 men där spände bilderna över mer än 120 år! Dessa bilder hade dock inte jag tagit 🤣
Enligt simuleringar jag har gjort i StarryNightPro+ 8 så kommer Sirius att passera under under Stockholms horisont för gott den 29 maj 6294. Jag antar att programmet inte har tagit hänsyn till atmosfärens refraktion vilket i teorin borde ge ytterligare några år av synlighet. Jag vet inte om programmet är tillförlitligt så långt in i framtiden så man kanske ska ta detta årtal med en nypa salt
Den kommer så småningom att lämna Canis Major och istället bli α Columbae (Duvan)
Sedan bär det av söderut och enligt Wikipedia kommer Sirius att så småningom bli sydpolsstjärna: “Sirius will take its turn as the southern Pole Star, around the year 66,270 AD. In that year, Sirius will come to within 1.6 degrees of the south celestial pole”.
/*Peter R
-
11 mars, 2024 kl. 21:58 #7811
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
Senaste inläggen
-
Titanpassager
svar av Johan Warell
-
Messier 17
tråd av zmannen
-
Utbrott hos V0632 Her?
svar av Magnus Larsson
-
Skywatcher EQ6-R-Pro