Rapport från Teneriffa 2023
- Detta ämne har 17 svar, 4 deltagare, och uppdaterades senast 23-05-25 15:04 av Torbjörn Holmqvist.
-
FörfattareInlägg
-
15 maj, 2023 kl. 19:51 #4757
I förrgår landade jag på Teneriffa för att dels semestra “vanligt” och dels observera från Teide på över 2000 m höjd.
Första kvällen gick åt till att installera mig och ta det lugnt efter en lång resa men igår körde jag upp till Teide från Puerto de la Cruz där jag just nu bor. Väg TF 21 slingrar sig upp längs berget och när jag bröt igenom molnen och såg den klarblå himlen så kändes det riktigt lovande. Prognoserna tydde på bra förhållanden dessutom.
Jag stannade till vid den grusplan norr om Vilaflor där jag har observerat förut och förberedde kvällen i lugn och ro. Jag hade med mig min 200 mm Resedobson som jag har använt tidigare. Nytt för den här resan är att jag har lättat den på en del vikt så att den nu väger 10,8 kg inkl. sikten.
När det hade blivit mörkt satte jag igång att obsa Herschel 2500-objekt som ligger söder om -10 grader. Det blev objekt i Puppis (Akterskeppet), Hydra (Vattenormen), Crater (Bägaren), Corvus (Korpen), Libra (Vågen) och Sagittarius (Skytten) den här kvällen.
Objekten var svårare att se än vad jag hade trott och jag hittade 14 av de 28 objekt som jag letade efter, exakt hälften. Det här var objekt som av Interstellarum Deep Sky Atlas klassats som objekt för 4″ och 8″ teleskop. Jag har även en lista med objekt som de klassar som objekt för 12″ teleskop eller större.
Antingen har det blivit mer ljusföroreningar på Teneriffa eller så var inte kvällen optimal för min SQM-L visade 21.13. Jag har varit med om betydligt bättre här men då har det legat ett tjockt molntäcke över södra Teneriffa där flera semesterorter ligger.
Senare på natten försökte jag även hitta några objekt i Aquarius (Vattumannen) trots att Månen hade gått upp. Det var 5 dagar före nymåne, och det gick inte så bra… Dessutom så undrade jag vad det var för en stark stjärna i Aquarius, den borde inte vara där. Det visade sig att det var Saturnus som var superskarp och stabil. Jag fick en väldigt fin titt på planeten i 142 X förstoring. Synd att jag inte hade utrustning för högre förstoring.
Jag packade ihop strax innan det började ljusna och körde tillbaka till Puerto de la Cruz dit jag anlände i lagom tid för att hamna i rusningstrafiken vilket nästan var en upplevelse i sig…
Jag kommer att obsa mer från Teide, dock inte i kväll. Känner mig inte riktigt i form för det av någon anledning.
/Torbjörn 🙂
-
16 maj, 2023 kl. 11:39 #4758
Hej Torbjörn.
På senaste resan i December ( LaPalma ) till Kanarieöarna var det ju hyffsat mörk vid Athos och obs varje kväll då vid nymånen utom den sista då kom det regn.
Men det var nåt som gjorde det så det inte var riktigt bra men ändå helt Ok. Sen fick vi 20 tum istället gör det tänka 25’an och eftersom 30 tum hemma blev det lite i sig av en besvikelse men det hade ju inte med himlen at göra. Men astro varje natt kan man dock ej klaga mot Svedala.
Men på senaste resan 2019 var jag och Lasse på östra sidan en natt med kikaren och hade på Teneriffa framför oss och viljen enorm ljusbubbls den hade !
Jag såg lite Teneriffa som kört. Solfirare och nyinflyttade Tyskar svämmars över dessa öar. Skandal tycker jag med LaPalma som har ljusrestriktioner ingen bryr sig om idag. De sades att på sikt kommer det flyttas mer boende och ny väg upp på västsidan ovanför kratern pga jordbävningen på väst södra sida. Då blir det kört på LaPalma. Det var ju Hosinsky som rekade upp LaPalma från Sicilien innan det gick över där på 80-talet.
Du går köra lite astro för vad det är, hoppas på molntäcke ( lär hjälpa ) och ha en bra sol semester.
Ang Kanariöarna. Själv kommer jag nog åka till LaPalma igen i December men då blir det nog ta med kikaren och ev 1 natt hyra 16” för cisternen. Resten ren semester eller använda kikaren. Det som gäller för mig framledes är stora Dobbar ( + 30” ) på SP i USA, det är där mitt intresse ligger.
-
17 maj, 2023 kl. 11:23 #4759
Hej Håkan!
Ljusföroreningar är tyvärr ett växande problem på många håll. Skall man åka till en helt optimal plats för svåra obsar eller för att få se så bra som möjligt är nog inte Teneriffa den bästa platsen, men den är lättillgänglig och det finns mycket annat att göra här. Det var lite bättre igår kväll, SQM-L 21.18. Bra nog för Deep Sky men knappast i toppklass.
Å andra sidan så kan man ju prova vad man kan se från en hyfsad himmel med 8″, och man kommer ju åt många objekt som inte går att se hemifrån.
Här är dessutom väldigt trevligt på många sätt 🙂
/Torbjörn
-
17 maj, 2023 kl. 11:33 #4760
Prognoserna för natten var fina här på Teneriffa så jag lastade 8″ resedobben i bilen igår kväll, efter en skön simtur i poolen.
Jag kom upp till grusplanen norr om Vilaflor vid ungeför 21.30 lokal tid och satte upp utrustningen direkt. Vid 22 lokal tid satte jag igång.
SQM-L var lite bättre denna kväll, 21.18, och jag obsade 13 objekt som Interstellarum klassar som 4″ eller 8″ objekt. Av dessa såg jag 10 st och missade 3 st.
Dessutom obsade jag 9 objekt som Interstellarum anser kräver 12″ teleskop, och jag hittade 8 av dem, missade bara ett.
Ett av de objekt som jag obsade denna kväll var den lilla asterismen NGC 5998 i Skorpionen, kul objekt!
Jag gav mig vid 02-tiden lokal tid och åkte tillbaka till Puerto de la Cruz, nöjd med kvällen. Nästa kväll jag åker upp tänker jag obsa fler 12″-objekt, återstår att se hur många jag hittar. Den här gången hade jag valt ut de som jag trodde var lättast….
/Torbjörn 🙂
-
17 maj, 2023 kl. 18:08 #4765
Torbjörn,
Jo så är det ju, jag älskar Kanarieöarna och LaPalma och även om astron inte är kanon ( vad jag sett genom mina resor ) är det bra astro och det levererar samt så skönt obsa utan frysa. Men det har varit bra nätter givetvis. Men jag har bara erfarenhet av LaPalma i December å andra sidan, men jag vet att ön ‘ännu’ levererar. Men mina December resor handlar inte bara om astro även om fokus må vara där är det sol, värme i vintertid och semester och lite gott/äta och dricka. För mig har det passat perfekt. Ser redan fram mot nästa gång jag får se ön ‘Lost’.
Men det skulle varit perfekt ha en snabb Bartlels 13.2″ på plats framledes. Dessa är mycket behändiga ( bred FoV ) och redan vid 16″ börjar även Mel’s teleskop inta en storlek trots sub f/3. Nåt större lär man bara glömma. Ha vill man, men det ska fungera praktiskt med.
-Så du är norr om berget i Puerto DLC och åker alltså ner till södra delen upp till byn Vilaflor och lite uppåt. Du vill åt söder alltså. Fråga, vad tar det i tid ?
Sen är det ju som du säger, ta sig till GC eller Teneriffa är enkelt. LaPalma innebär alltid mycket mera krångel. Men jag har kommit att gilla västra solsidan vid Tijarafe på LaPalma ( tyvärr lots of Euros vs ett pensionärs tema )
-
17 maj, 2023 kl. 19:09 #4767
Hej igen Håkan.
Jo det är fint här på Kanarieöarna på många sätt.
Det stämmer att jag just nu bor i Puerto de la Cruz, tycker att det är en riktigt trevlig stad. Jag var ute och strosade runt på stan förut.
När jag obsar så kör jag väg TF 21 tvärs över calderaområdet vid Teide och stannar till vid en grusplan på sydsydvästsidan av calderan. Det är på ca 2000 m höjd. Puerto de la Cruz är alldeles för molnigt för att obsa i. Det tar en dryg timme att köra dit, säg 1h 15 min.
Västra sidan av La Palma är fint, jag var där och körde runt i mars/april 2019. Får jag fråga hur du flög till La Palma senaste gången?
/Torbjörn
-
17 maj, 2023 kl. 23:41 #4768
Jag flög till GC direkt från Arlanda sen över till LaPalma. Norweigian hade Ok pris men med extra väska och mat, hotell på Arlanda, mja det rullar på mot en USA biljett.
Då det var ingen bra rutt, och på tok för lång väntetid ( 6 tim ) men då hittade jag inget annat, och sen kom jag till ön väldigt sent ( riktig jobbig resa både ner och hem = aldrig mer så )
Iden med Kanarieöarna ska ju vara billigt och max 6 timmars direktflyg.
Jag har åkt olika ner och första resorna var ju med Ryan air men man ska ner till Nyköping och sedan kom man till Teneriffa/syd och sen Binter över från norr. Man kom in sent så övernattning, sen kom ju Solresor och då kunde man åka flygstol direkt LaPalma billigt, men dom gick ju KK och cowid åren låg ju nere. Så LaPalma ska man se över på direktflyg. Men ingen kör detta nu tyvärr. Så vi får se i jul. Byte flyg när man ska släpa en hockytrunk med okular osv är inte kul…
Blir det för mycket trubbel är Namibia att se över tror jag ( vs ren astro resa ) kontra LaPalma. Men hörde det blir bilresa från flygplatsen på flera timmar på usla vägar och vill man hyra 25’an där blir det nog ( €€€ ) Så här finns vitsen med Teneriffa, direkt resa med hotell och ofta då till Ok priser 1 vecka men ljusbubblan leker man inte med samt dåligt med hyra teleskop.
-Så du åker över berget, är det inte ställen på norr, öster ( måste ju vara rätt högt på den vägen, eller ) Så varför änds ner till Vilaflor. Men jag antar det finns anledning sas.
- Det här svaret redigerades för 1 år av Hakann.
-
18 maj, 2023 kl. 12:01 #4770
Det kan vara knöligt att resa med mellanlandningar… Frågan är om det kan vara en variant att flyga direkt till La Palma från någon stad i Tyskland där man kan ha en trevlig kväll på vägen? Det flygs en del dit från Tyskland.
Jag åker inte så långt som Vilaflor, det ligger på 1400 meter och är inte optimalt. Jag åker över calderan till den punkt där väg TF 21 möter TF 38 och vidare ca 4 km till ett bra ställe. Det är långt från huvudstaden (värst ljusföroreningar) och vägen är kurvig där så man får inte strålkastarljus på sig utan kan “ducka”
/Torbjörn 🙂
-
18 maj, 2023 kl. 13:48 #4771
Jag såg det kurviga partiet.
Resa ner till Tyskland först går ju, men priserna stiger till Europa nu. Så jag hoppas nu kommer med flygstol direkt/sol semester men då ska veckan passa med nymånen så inte enkelt. Solresor kommer nog inte ha flygstol mer men ’kan’ nog köra direkt delvis på året.
Utan eget teleskop blir ju Teneriffa då med kikare och Athos har ju portabla mycket enkla 16 och 20 tum man lyfter ut själv och sätter upp fort. En 16 tummare är inte ryggbrytare alls och den tar med lyft, mont/kollimering typ 5 min ur en vanlig mindre bil. Athos är ju ett fint ställe ( enkelt då teleskopet står nån meter bort från rummen ) men vill man skippa Tyska grannar och bo nån annan stans och åka till cisternen eller Roque går ju det. Jag har bott där 2 gnr men kanske helst vill ha eget boende/eget kök sas. Tyskar är lite jobbiga…dela space med sas.
Kanske en dag jag har stationär 36 tum där nere för ivriga Svenskar 😁 redo att betala. Bara skojjar givetvis.
Kai på Ahtos sa mig hans 4 visuella teleskop är bara trubbel att handskas med och ger inga pengar ( vs investering, jobbet ha dom i drift ) han vill ha Tyskar där som hyr rummen och sen hyra ut för astro foto.
-Ha en bra fortsatt vecka på Teneriffa !
-
19 maj, 2023 kl. 10:51 #4773
Solresor har direktflyg kastrup LaPalma under vintern (vet ej om det går att få flygstol). Från Stockholm/Göteborg så är det en mellanlandning.
/Håkan
-
19 maj, 2023 kl. 13:24 #4774
En notis lite från ämnet ang LaPalma. Ovasett hur man ser det är LaPalma en bättre förutsättning men som i Torbjörns fall med familj, solresa, semester och eget teleskop vs enkelheten och priset är Teneriffa perfekt.
-Håkan ; Jag ringde Solresor sist men de skulle framledes bara ha paketresor med flyg/hotell ( direkt ) ner dit. Givetvis kan saker ändras.
Jag har ju varit på LaPalma i 3 och 2 och 1 vecka, och summeringen jag tycker räcker är 1 vecka perfekt att ladda batterier och astro ( nån natt ) man behöver inte ‘tokobsa’, men det bygger på resan ska ha rätt pris och direktflyg, sen sist hade jag tänk testa om det gick åka buss, men iden var bra men det fungerar helt enkelt inte. på ön.
För er som läst mina referenser om LaPalma ( man kan läsa dom från två sidor ) men i regel är det mycket behaglig obs och ofta levererar det under en fullmåne vecka och det går ju hyra teleskop ( även okular mm ) men mot väster är det alltid oklart och svårt se söderut nära oavsett vad man är på ön och berget skymmer på nåt sätt hela tiden, och vintertid finns inga objekt vi inte har här. Sen förvänta er inget typ ‘kanon’. Ön är för ljus numera men givetvis kan det bli bra så det räcker !
-Vill han ha bättre himmel anser jag resan bör gå nån annans stans även om vädret rår ingen på oavsett vad man åker, men mörkret kan finnas bättre ( vad är bättre än mörker ) Sen det här med klarhet på toppen ( mindre turbelenser ) har jag aldrig riktigt noterat, men jag är sällan ute efter planeterna ( men sist hade vi en natt mycket bra på planeterna på Athos, det ligger fel till ang turbulenser dock ) men toppen ( Roique ) är svår att obsa från av mängder med skäl.
-
19 maj, 2023 kl. 15:18 #4776
Det såg fint ut igår med så jag stoppade utrusningen i bilen och körde den dryga timmen till obsplatsen och satte igång strax efter 22 lokal tid.
Den här kvällen obsade jag vad jag hade bedömt var de svåraste sydliga Herschel 2500-objekten på mina listor. Den bedömningen var riktig: Av 18 av dessa objekt som jag letade efter hittade jag bara två: NGC 3667 och NGC 4050!
Framåt småtimmarna hade jag slut på H2500-objekt så jag gick över till att obsa lite annat kul som jag hade plockat ihop från diverse listor och böcker. Bland annat den ljusstarka planeterära nebulosan NGC 6153 som bildar en slags romb med tre ganska ljusa stjärnor, den vackra öppna stjärnhopen NGC 5822, den öppna stjärnhopen NGC 6322 och den ljussvaga klotformiga stjärnhopen Palomar 8.
När det snart skulle böra ljusna försökte jag obsa den klotformiga stjärnhopen NGC 7492 i Aquarius utan att lyckas. Jag gjorde även ett försök på galaxen NGC 7284 och såg faktiskt något ljussvagt och diffust men den ligger tätt tillsammans med galaxen NGC 7285 och jag lyckades inte separera dem eller ens se en antydan till annat än ett “något” så det kan knappast räknas som en observation 😀
Efter det packade jag ihop vid 06 lokal tid och körde tillbaka till Puerto de la Cruz. Det började ljusa medan jag körde genom kraterlandskapet Las Canadas och det var oerhört vackert. Dessutom såg jag Jupiter i öster som var på väg upp.
Det blev en lång natt men det var det verkligen värt!
/Torbjörn 🙂
-
19 maj, 2023 kl. 15:29 #4777
-
21 maj, 2023 kl. 21:27 #4800
Jag gjorde en ren chansning igår kväll trots mindre bra prognoser och körde upp till observationsplatsen men jag märkte snart att det inte var värt besväret. Det låg ett kraftigt dis som gick högt upp på himlen.
Antenngalaxerna i Corvus syntes inte, Omega Centauri såg väldigt urblekt ut och M4 var bara en svag ljusfläck så jag tröttnade snart och körde “hem” igen. Det var inte värt att trötta ut sig för.
Jag följer väderprognoserna på Meteoblue och Mountain Weather och hoppas på bättre tur en annan dag 🙂
/Torbjörn
-
23 maj, 2023 kl. 17:43 #4821
Torbjörn,
Har du träffat några andra visuella snubbar där eller hört mer om läget förvärras eller vilken del på året det anses bäst.
-Låter inte kul med mjölnarhimmel, ljuset som strålar upp och dis.
Man vill ju inc black och ett wow !
Men astro på SQM 21 nån timmer per natt utan att skallra ur tänderna och fukt är bättre än inget.
Det brukar mycket sällan vara fukt på LaPalma i alla fall och jag antar det är lika på Teneriffa.
Det jag hört om ( sällan på vintern där men kan bli även då ) är ju caliman.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
Senaste inläggen
-
Titanpassager
svar av Torbjörn Holmqvist
-
Messier 17
tråd av zmannen
-
Utbrott hos V0632 Her?
svar av Magnus Larsson
-
Skywatcher EQ6-R-Pro