Period för RY Tau
- Detta ämne har 3 svar, 2 deltagare, och uppdaterades senast 23-11-26 19:55 av Hans Bengtsson.
-
FörfattareInlägg
-
26 november, 2023 kl. 08:13 #6812
Jag har gjort ett par fotometriska V-observationer av T Tauri-stjärnan RY Tau på sistone och när jag kontrollerade ljuskurvan på AAVSO för de senaste veckorna tycker jag mig se en sinuskurva med en period på ungefär 3d och en amplitud kring 0,2 magnituder. Datapunkterna har kommit från flera olika observatörer.
Tyckte det var intressant då jag förväntade mig en mer oregelbunden kurva orsakad av proplyden eller omgivande gasmoln. En sökning i litteraturen gav en artikel (G.V. Zajtseva april 2010) som visserligen talar om en kort period kopplad till stjärnans rotation men den är dubbelt så lång, närmare 7,5d.
Är det rimligt att det som ser ut som en regelbundenhet är verklig eller bör det hänföras till brus? Om det är en verklig effekt, vad skulle kunna orsaka den?
/David
SVO: DHE
AAVSO: HDAEAttachments:
-
26 november, 2023 kl. 15:09 #6814
Hittade en artikel (se länk) där det hänvisas till en studie från 2005 som ger rotationsperiod 5.60 dygn. Kanske kan ibland även halva rotationsperioden ge en signal?
https://arxiv.org/pdf/1301.2493.pdf
PS:
Dina uxor-data från i morse har i vanlig ordning vidarebefordrats till Amanda.
- Det här svaret redigerades för 12 månader sedan av Hans Bengtsson.
-
26 november, 2023 kl. 16:01 #6816
Tack Hans. Komplexa system med mycket som kan påverka ljuskurvan.
Hittade den relativt färska mnras-artikeln i länken nedan (Petrov et al 2021) där de skriver att deras tidsserier av RY Tau visserligen inte hittade några variationer som gick att knyta till stjärnans rotation kring sin egen axel, men de menar också att stjärnans egenskaper gav en beräknad period på… tre dagar!
Vore ju spännande om aavso-kurvan stödjer den beräkningen men det verkar vara så många effekter som grumlar mätningar av rotationsperioden att man förmodligen skulle behöva spektroskopisk data för att kunna göra analysen.
https://arxiv.org/pdf/2104.00433.pdf
/David
SVO: DHE
AAVSO: HDAE -
26 november, 2023 kl. 19:55 #6817
Där hittade du ju en modern och utförlig specialartikel om RY Tau.
Ingen lätt stjärna att förstå sig på. Nya uttryck för mig var ”flip-flop oscillations” och ”non-propeller regime”. Inget jag kan minnas att jag fick lära mig särskilt mycket om i skolan …
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
Senaste inläggen
-
Titanpassager
svar av Johan Warell
-
Messier 17
tråd av zmannen
-
Utbrott hos V0632 Her?
svar av Magnus Larsson
-
Skywatcher EQ6-R-Pro