Hjälp med bilder på Jupiter till gymnasiearbetet
- Detta ämne har 3 svar, 3 deltagare, och uppdaterades senast 23-12-31 10:51 av PeterR.
-
FörfattareInlägg
-
28 december, 2023 kl. 18:45 #7093
Hej astronomer!
Vi skulle behöva hjälp med några bilder på Jupiter med månar, kanske kan och vill någon hjälpa till???
Min son ska göra sitt gymnasiearbete på att förklara och beräkna några av Jupiters månars omloppsbana. Vi har dock kört fast med bilder till arbetet pga ett krånglande skol-teleskop, och nu en mulen natthimmel!
Är det någon som kan hjälpa med att ta några fotografier fram till 10 januari så att Leo har underlag till sitt arbete? Tre bilder med en eller två dagar mellan varje skulle vara perfekt! Uppgiften är att visa att han förstår matematiken/fysiken, inte egentligen att ta egna bilder.
Eller tips på andra sätt?
mvh Dan och Leo Åkhagen i Uppsala
-
28 december, 2023 kl. 21:18 #7094
Observationer av Jupiters måne Io har fått stor betydelse i astronomins historia eftersom Ole Römer utförde sådana för att visa att ljuset har ändlig hastighet. Detta skedde redan 1676, vilket måste sägas var väldigt tidigt med tanke på det då rådande allmänna kunskapsläget inom astronomin. Och Römers resultat hamnade också i ungefär rätt härad.
Med ett litet teleskop borde det gå bra att upprepa Römers arbete. Bara som ett förslag.
http://public.gettysburg.edu/~marschal/clea/roemerlab.html
-
31 december, 2023 kl. 10:50 #7129
Hej Dan och Leo,
Jag vet inte hur väderprognosen ser ut för resten av landet men här i Stockholm verkar det knappast bli några klara nätter med fotomöjligheter fram till 10 januari.
En möjlig lösning är att använda sig av något planetarieprogram för att simulera Jupiters månars positioner vid valfria tidpunkter. De är absolut exakta och fungerar troligtvis lika bra för ändamålet om ni inte kan få in verkliga foton.
Jag har tagit fram en simulering av Jupiter med mitt program StarryNightPro. Den första bilden visar en vy med norr uppåt (alltså inte teleskopvy) för ikväll kl. 21:00 UT (kl. 22:00 svensk vintertid). Bild 2 är densamma med etiketter på månarnas namn och bild 3 visar dessutom månarnas omloppsbanor. Öppna bilderna i ett nytt fönster så visas de i originalstorlek.
Om det fungerar för ändamålet och ni inte har tillgång till ett bra planetarieprogram så hjälper jag gärna till att ta fram bilderna åt er.
Här är lite tilläggsinfo om Jupiters 4 Galileiska månar: De har alla en låst rotation till Jupiter dvs liksom vår egen måne som alltid visar samma sida mot Jorden med lite avvikelser på grund av librationerna.
Ett annat intressant faktum är att de 3 innersta av de 4 månarna, Ganymede, Europa och Io är låsta i en 4:2:1 banresonans https://sv.wikipedia.org/wiki/Galileiska_m%C3%A5nar#/media/Fil:Galilean_moon_Laplace_resonance_animation.gif
/*Peter R
Sektionsledare / Solsystemssektionen
-
31 december, 2023 kl. 10:51 #7130
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
Senaste inläggen
-
Messier 17
tråd av zmannen
-
Utbrott hos V0632 Her?
svar av Magnus Larsson
-
Skywatcher EQ6-R-Pro
tråd av Jan Clasenius
-
V1144 Ori