Uxor-projektet
- Detta ämne har 22 svar, 5 deltagare, och uppdaterades senast 23-09-22 21:12 av Hans Bengtsson.
-
FörfattareInlägg
-
19 augusti, 2023 kl. 19:33 #5670
De fem T Tau-stjärnor med UX Ori-lika variationer i IC 348 som Grinin speciellt har studerat finns alla i GCVS. Nedan ges kartor 5×5 bågminuter. Även många andra variabler finns i hopen.
Nederst finns en översiktskarta 30×30 bågminuter över området, med fyra jämförelsestjärnor.
- Det här svaret redigerades för 1 år av Hans Bengtsson.
- Det här svaret redigerades för 1 år av Hans Bengtsson.
Attachments:
-
19 augusti, 2023 kl. 20:13 #5681
Tack Hans!
/David
SVO: DHE
AAVSO: HDAE -
19 augusti, 2023 kl. 21:00 #5682
Hej!
Kul att du gillade det! 🙂
Jag fastnade också lite för Vladmirs inlägg, och tänker som du, att de här stjärnorna är nog värda at kollas upp och följas! Det var ju väldigt märkliga och spännande ljuskurvor han visade.
Spännande också att du tittar på AAVSOs fjärrteleskop – jag har inte alls förstått hur det funkar. Har du förstått hur mkt man kan använda dem och till vad? (men borde du inte kunna bidra med obsar också med ditt eget, hemifrån? :))
Magnus
-
19 augusti, 2023 kl. 21:28 #5683
Hemifrån är jag visuell observatör och har vare sig utrustning eller kunskap om astrofoto, tror inte jag har motivationen att börja heller. Ännu, ska jag kanske säga.
Men jag deltog nyligen i ett AAVSO-webinar där de bland annat uppmuntrade medlemmar att utnyttja nätverket. Man lämnar in observationsförslag till tidsallokeringskommitten (TAC) och de överlämnar efter godkännande uppdraget till ett av fjärrteleskopen med lämplig utrustning och placering.
Färdigkalibrerade och platesolvade bilder skickas till konto i webapplikationen VPhot där beställaren gör fotometrin och laddar upp resultaten i databaserna.
Förslagen man skickar till TAC behöver inte vara mer avancerade än att man är intresserad av ett visst objekt, men kan man motivera det på ett sätt som visar på vetenskaplig nytta verkar det inte alls svårt att få godkänt. En förutsättning är dock att det inte redan finns pågående liknande uppdrag i nätverket.
Uppdrag kan löpa under lång tid, har sett exempel på ett år, och med bilder tagna t.ex. varje natt i olika band om man så önskar. Däremot verkar TAC ofta modifiera förslagen vad gäller kadens och filter. Detta för att maximera nyttan som de ser det.
Har gått igenom några tutorials av VPhot och väntar nu på att första bilderna ska levereras så jag kan börja jobba med dem och se hur det verkar. Ska bli intressant.
Så mycket moln som det varit tänkte jag att jag borde utnyttja väderläget på andra platser än hemifrån.
/David
SVO: DHE
AAVSO: HDAE- Det här svaret redigerades för 1 år av davhei.
-
20 augusti, 2023 kl. 15:05 #5692
-
21 augusti, 2023 kl. 19:51 #5772
Fick precis veta att uxor-artikeln nu hamnat på arXiv. Underbart! Det innebär att den är fritt tillgänglig på nätet för alla, utan login eller dylikt.
https://arxiv.org/pdf/2308.09688.pdf
-
22 september, 2023 kl. 21:12 #6188
Kollade för skojs skull hur MNRAS rankas bland världens journaler inom astronomi och astrofysik. Den ligger tvåa, bara ett litet snäpp efter Astronomy & Astrophysics! Långt före exempelvis Nature Astronomy och Astrophysical Journal.
Efter artikeln om uxorer kanske MNRAS har avancerat till första plats? 🙂
Attachments:
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
Senaste inläggen
-
Titanpassager
svar av Johan Warell
-
Messier 17
tråd av zmannen
-
Utbrott hos V0632 Her?
svar av Magnus Larsson
-
Skywatcher EQ6-R-Pro