Fotometriska men ofiltrerade mätningar
- Detta ämne har 9 svar, 3 deltagare, och uppdaterades senast 24-12-07 21:31 av Petter Åström.
-
FörfattareInlägg
-
5 december, 2024 kl. 21:44 #10458
Jag köpte just en monokamera och har börjat fota lite med den. Av praktiska skäl har jag ännu inget filter monterat. Jag har inget IR/UV-block på kameran ännu.
Jag undrar kort sagt om det är meningsfullt att rapportera variabelmätningar som gjorts helt ofiltrerade på detta viset?
Jag förstår om ex IR-starka objekt lätt störs ut av de synliga våglängderna, men exempelvis YSO och andra variabler kanske ändå är relevant? Datan ser ju helt klart ren och fin ut.
Utrustning
TS ONTC808 20 cm (8 tum) newtonian
HEQ5 Pro (Rowan belt mod)
Risingcam 26 mp (IMX 571), kyld färgkamera.
Komakorrektor
Filter: Baader neodymium, Optolong L-Extreme, Noname Sii, Noname IR-pass, Noname IR-cut.
SVbony 60mm guidescope
ZWO ASI 224MC guide-/planetkamera -
6 december, 2024 kl. 16:03 #10462
Hej!
Hrm. Bra fråga. Jag har Clear-filter. Det är ju “full transmission”:
Så fotometriskt borde det ju inte vara nån skillnad? Med MWT använder jag Lum, det stoppar väl IR och UV….?
Saken är ju att med C är man mest intresserad av variation (perioder) och mindre av exakta magnituder. C innebär att man får mer ljus och kan ha kortare exp-tider och därmed bättre fånga korta perioder.
Tänker du tidsserier eller hur tänker du med YSOs? Jag använder C i huvudsak till CVs, just nu mest IPs.
Magnus
-
6 december, 2024 kl. 16:05 #10463
Tack för svar!
Ja det är tidsserier. Eftersom jag fotar samma mål ofta timmar i sträck så blir det ju data som jag gärna skulle vilja använda om det finns ett intresse av det.
Utrustning
Komakorrektor
Filter: Baader neodymium, Optolong L-Extreme, Noname Sii, Noname IR-pass, Noname IR-cut.
SVbony 60mm guidescope
ZWO ASI 224MC guide-/planetkamera
-
-
6 december, 2024 kl. 16:11 #10464
Kanon!
Kanske CVs är mer spännande för tidsserier än YSOs – men det beror väl på om du vill använda bilderna också för annat – YSOs är ju ofta positionernade i vackra nebulosor…
Hur tänker du processa dem? Det finns inga referens-magnituder för C, men man brukar använda V.
Magnus
-
7 december, 2024 kl. 02:01 #10474
Tacksam för svar.
Menar du processa variabeldatan? Eller tänker du bilderna som sådana? Bilderna jag samlat in använder jag som luminans även om det kräver lite övning märker jag. Nedan är färgdata från min gamla kamera men efterbearbetad med datan från monokameran som ju håller bättre kvalitet. Om du tänker på variabeldatan så har jag först kalibrerat den med bias och flats, därefter har jag kört den igenom ASTAP och då kunnat få ett diagram enligt nedan. Där benämns datan CV som du ju också nämner – även om jag inte vet vad det är. Jag har ju ett V-filter också som jag nu kommer få nytta av men det kan ju bli svårt att använda datan för fotografering.Edit: Jag har försökt att lägga till de här mätningarna med tidigare mätningar i ASTAP men av någon anledning stämmer den inte in i perioden med de andra.
Jag testkör bara än så länge, men naturligtvis passade jag på att se vad monokameran presterar på några kända mål, däribland NGC 133 och då är ju såklart NSV01161 lite spännande.
Utrustning
Komakorrektor
SVbony 60mm guidescope
ZWO ASI 224MC guide-/planetkamera- Det här svaret redigerades för 4 dagar av Petter Åström.
-
-
7 december, 2024 kl. 08:02 #10476
Hej!
Spännande. Ja, ASTAP kan processa tidsserier – det var det jag menade. Jag använder numera i stort sett enbart Tonny Vannmunsters nya program Phoranso som både kalibrerar och mäter och producerar rapporter, men det är inte gratis.
CV är ju lite dubbelt här. Det kan både betyda kataklysmisk variabel (som dvärgnova och intermediat polars) och den där mätningstypen, C-filter mätt med V-band-magnituder (för att skilja från CR, bilder tagna med C men mätta med R-band-magnituder).
Kul att du fortsätter följa NSV01161! Har du kunnat se några kortare variationer där, med nån identifierbar period? Jag är lite osäker på stjärnans fysik, men nog antas det vara en skiva av material runt den som skulle kunna variera?
Magnus
-
7 december, 2024 kl. 12:50 #10487
Petter:
Verkligen roligt att du skaffat monokamera! Det är ju det bästa för fotometri.
Förr var jag lite tveksam till om CV-data kunde betraktas som samma sak som V-data, men efter att ha sett serier från Magnus med båda typerna inlagda i samma diagram, så kan jag inte se någon egentlig skillnad. Det känns som vi för praktiska ändamål kan säga att CV = V. Och det görs ju också i SVO, där CV går in i V-diagrammen.
Dock: stjärnorna får inte vara för röda. Mätningar av miror och andra röda variabler kräver bra fotometriska filter.
NSV01161 är ju ett ungt stellärt objekt (YSO), och sådana gör som dom vill. Ibland periodiska variationer, ibland inte. Just den stjärnan är närmast unik genom att den varierar så väldigt mycket på kort tid, något som inte tycks ha uppmärksammats innan du gjorde dina första mätningar.
Och precis som Magnus skriver, så kan CV betyda två helt olika saker: dels en typ av fotometri, dels kataklysmisk variabel. Ungefär som VSP kan betyda Variable Star Plotter eller Värmland Star Party för att ta ett annat exempel på dubbeltydighet!
Bifogar aktuellt fasdiagram för NSV01161. Det ser tämligen kaotiskt ut. Inget fel på obsarna, det är stjärnan som är opålitlig.
- Det här svaret redigerades för 4 dagar av Hans Bengtsson.
- Det här svaret redigerades för 4 dagar av Hans Bengtsson.
Attachments:
-
7 december, 2024 kl. 21:31 #10498
När jag lägger in rätt period så sammanfaller CV mätningen väldigt väl med tidigare data, se nedan. Det gör mig lite bekvämare i användandet av sådan data.
Utrustning
Komakorrektor
SVbony 60mm guidescope
ZWO ASI 224MC guide-/planetkamera
-
7 december, 2024 kl. 13:04 #10489
Alltså…. på tal om VSP….
Skulle det inte vara väldigt roligt med en session på VSP (Värmland Star Party) där du, Petter, berättar om ditt fynd här och din väg in i variabelträsket, och vi tillsammans pratar om vad det här är för stjärna?
Magnus
-
7 december, 2024 kl. 17:43 #10494
en session på VSP (Värmland Star Party) där du, Petter, berättar om ditt fynd här och din väg in i variabelträsket, och vi tillsammans pratar om vad det här är för stjärna?
Tack, jag är hedrad, men här får jag nog avböja 🙂
Utrustning
Komakorrektor
SVbony 60mm guidescope
ZWO ASI 224MC guide-/planetkamera- Det här svaret redigerades för 4 dagar av Petter Åström.
-
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
Senaste inläggen
-
Månadens bild
svar av Fredrik Silow
-
Geminiderna 2024
tråd av Hans Bengtsson
-
Jupiter med nya stormen i SEB
svar av PeterR
-
ngc 1169 och “grannar”