Bolid över Västmanland 15 januari 2024
- Detta ämne har 8 svar, 3 deltagare, och uppdaterades senast 24-01-19 16:19 av Hans Bengtsson.
-
FörfattareInlägg
-
15 januari, 2024 kl. 22:27 #7257
Finns det någon här som såg, eller ännu hellre fotograferade, den bolid som uppträdde över Västmanland (kanske Surahammar/Hallstahammar?) ikväll den 15 januari klockan 19:46:30 SNT?
Boliden fångades av meteorkamerorna i Uppsala, Borlänge och Hoberg (Ludvika kommun), och syntes även i exempelvis Hyltebruk. Verkar som om meteoroiden trängde ganska långt ner i atmosfären, kanske så långt att den påbörjade en mörk bana?
- Detta ämne redigerades för 10 månader av Hans Bengtsson.
-
16 januari, 2024 kl. 10:33 #7279
Västerås Allsky7 kamera har fångat en fin video. Jag har skickat frågan till Håkan Svedholm i Borås, som ingår i samma nätverk om han har också sett den.
Jim Gage
AMS136
<p style=”text-align: center;”></p>
Attachments:
-
16 januari, 2024 kl. 11:28 #7281
Jag kollade lite grovt bilderna från Uppsala, Borlänge och Hoberg och kom till följande mycket preliminära resultat:
Start:
67 km höjd, long 16.02 E, lat 59.75 N.
Flash:
43 km höjd, long 16.12 E, lat 59.72 N.
Slut:
35 km höjd, long 16.21 E, lat 59.71 N.
Det finns förstås möjlighet att göra mera noggranna beräkningar, inte minst baserat på resultat från VARF. Men Surahammar borde komma ganska nära verkligheten, tycker jag.
Från VARF-filmen tog jag ett skärmklipp som tycks visa flera separata element nere till vänster om bolidens flash (om dessa element inte är lens flares?).
- Det här svaret redigerades för 10 månader av Hans Bengtsson.
Attachments:
-
16 januari, 2024 kl. 13:27 #7287
Boliden verkar ha flugit ganska exakt rakt över mitt hus. Jag tittade på Rapport och noterade ingen flash utomhus i motsats till Fjärdhundrameteoriten den 7 november 2020 klockan 22:27. Då lystes hela landskapet upp för ett kort ögonblick trots att det var mulet.
/Timo K
- Det här svaret redigerades för 10 månader av timokarhula.
-
16 januari, 2024 kl. 15:30 #7292
Jag ska be nätverket om lite hjälp med data reduceringen, det finns nämligen tre separata rapporter från samma event, men alla med samma kamera. Som Hans påpekade, det kan vara fragment i bilden, tillsammans med största meteoren.
//Jim
-
16 januari, 2024 kl. 16:00 #7293
Det vore bra om alla kända filmer kunde användas vid en samordnad analys. En sådan skulle ge en god bild av händelsen. VARF + Uppsala + Borlänge + Hoberg + eventuella andra bilder. I det här fallet finns ovanligt fint källmaterial.
Troligen hann meteoroiden disintegrera pga ablationen innan en mörk bana hade påbörjats. Med andra ord blev det nog ingen meteorit, men det var förmodligen inte så mycket som skilde.
En meteoroid blir meteorit i samma ögonblick ablationen upphör, den behöver tekniskt sett inte ha nått marken, enligt IAU:s definitioner. Men eftersom en meteorit inte lyser, så har den distinktionen ingen större praktisk betydelse. Det har aldrig hänt att en meteorit fotograferats i flygande tillstånd, utan bara medan den ännu var en meteoroid.
-
19 januari, 2024 kl. 13:24 #7318
Det finns nu data från det svenska övervakningsnätet som i stort bekräftar de ungefärliga beräkningar som jag gjorde. Det är fortfarande Surahammar som gäller, över denna ort upplöstes kroppen på 30-35 km höjd. Sannolikt nådde ingenting marken.
https://www.astro.uu.se/~meteor/triangulations/data/meteor_2024-01-15T18:46:18.875/
-
19 januari, 2024 kl. 14:08 #7321
När snön smält ska jag leta efter meteoriter på min tomt (i Virsbo i Surahammars kommun).
/Timo K
-
19 januari, 2024 kl. 16:19 #7322
Denna bolid skulle egentligen kunna vara ett intressant ämne för ett gymnasiearbete. Det gäller i så fall att studera de individuella rutorna i VARF-filmen och bestämma rektascension och deklination för de olika delarna av spåret, samt utnyttja bilderna från Hoberg, Uppsala och Borlänge.
Stenen föll ju nästan vinkelrätt ner mot marken över Surahammar, bara lite lätt från nordväst ner mot sydost. Så longitud och latitud för flashen och slutlysandet borde kunna bestämmas på en kilometer när eller bättre.
Den tredimensionella geometrin kan man fixa utan att behöva räkna själv:
Som tumregel brukar man säga att det bara är kroppar som lyser närmare marken än ca 30 km som är aktuella när det gäller meteoriter, så troligen förintades denna meteoroid strax före den kritiska höjden.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
Senaste inläggen
-
Titanpassager
svar av Torbjörn Holmqvist
-
Messier 17
tråd av zmannen
-
Utbrott hos V0632 Her?
svar av Magnus Larsson
-
Skywatcher EQ6-R-Pro