Svar till: Tankar kring en gammal svensk solförmörkelse
Hem › Observationer › Förmörkelser och ockultationer › Tankar kring en gammal svensk solförmörkelse › Svar till: Tankar kring en gammal svensk solförmörkelse
En sak som Nordenmark inte berör i sin text är hur deltagarna i STF-resan tog sig till Stora Sjöfallet. Men rimligen åkte de först tåg till Boden, den linjen hade öppnats 1894, och därifrån båt på Luleälven (Sjöfallsleden). Och STF hade 1890 byggt ett hus som hette Sjöfallsstugan där jag förmodar att åtminstone en del av resenärerna kunde övernatta.
Nordenmark beklagar att de saknade riktigt goda instrument, och man förstår ju att det hade varit svårt att frakta stor och tung utrustning. Men de hade helt perfekt väder! Detta till skillnad mot de statligt finansierade expeditionerna, inklusive den svenska, som utan undantag satsade på Vadsö där det blev totalmulet. Att alla ägg lades i samma korg berodde förstås på att Vadsö kunde nås via fartyg, och därmed kunde stora instrument fraktas dit.
Möjligen var Nordenmark den ende yrkesastronom i hela världen som såg totaliteten på ett vettigt sätt?
Hela historien med Bruce har egentligen en massa kuriösa detaljer. Det skulle räcka till en långfilm, tror jag!
– Bruce den äldre var så populär som föredragshållare inom astronomi att han bland åhörarna kunde räkna både drottning Victoria av England och kejsar Vilhelm II av Tyskland. Lär ha varit så enligt samtida källor, men man kan undra var dessa föredrag i så fall hölls.
– Bruce den yngre blev av med 200 av sina målningar i samband med en fartygsförlisning utanför den kanadensiska kusten.
– Konstnärshemmet Brucebo blev omskrivet i pressen år 2008 i samband med ett skottdrama där en känd tv-producent var inblandad. Jag minns att jag då tyckte att stavningen kändes väldigt engelsk, och lade därför namnet på minnet. Men det var först igår som jag insåg att det fanns koppling till astronomi!
Bara för att nämna något. Överraskande mycket finns att hämta på nätet när det gäller Bruce den äldre och yngre.
Senaste diskussionerna
-
Nova Tau 2026
svar av
Hans Bengtsson
-
Perseiderna 2026
tråd av
Hans Bengtsson
-
10P/Tempel 2
tråd av
Johan Warell
-
Silverstråksgalaxen
tråd av
Petter Åström
-
Sagittarius 2026
svar av
Olle Eriksson
-
Venus i UV-IR 2026-08-04
tråd av
PeterR
-
Venus nergång
tråd av
PeterR
Månadens bild i galleriet
Årets bild i galleriet
Senaste nytt från SAAF-webben
- Partiell solförmörkelse och Perseider 12 augusti 2026!
- Dags att anmäla sig till Sagittarius 2026!
- Gymnasieprojekt med fjärrteleskopet
- Nystart för SAAF:s fjärrteleskop!
- Årets bild på Nattmolnet 2025!
- Sagittariusträffen, 20–22 augusti på Öland
- Apertur nummer 1 2026!
- Variabelmöte 12/5 – öppet för alla, speciellt nyfikna astrofotografer
- Introduktionsmöte om bildbehandling i Siril, 26 mars
- Årsmöte i SAAF – 16 april 2026
Kalendariet
Antal unika dagsbesökare (unika IP)
Idag: 18 st
Senaste 7 dagarna: 1208 st