Svar till: Danjonmåne och Jupiter
Hem › Astrofotografering › Planetfoto › Danjonmåne och Jupiter › Svar till: Danjonmåne och Jupiter
Tack Timo,
Jag kollade upp mot södra Europa och när solen gick ner den 14 juli så stod Jupiter på en höjd av lite drygt 2° medans i södra Europa var höjden lite drygt 6° och så är det väl med det mesta att Sverige är inte den bästa platsen för dessa extrema observationer. Dina danjonmåne observationer är enastående även med internationnella mått mätt.
Jag har fångat 2 danjonmånar dagtid, den ena på ca 21 timmar 2012 och med DSLR men den är nog inte optimal jämfört med moderna monokameror.
Beträffande Jupiter så var det här försöket vid ca 11° från solen troligtvis nära gränsen för det är inte bara frågan om att centrera planeten och få till bästa fokus utan det stora problemet är att AutoStakkert inte kan detektera planetkanten under denna kontrastnivå och misslyckas med stackningen. Vid en elongation på 25 -40° från solen får man däremot faktiskt fram intressanta ytstrukturer vilket gör det relevant.
I förrgår var Venus ett enkelt mål efter solnedgången och jag kunde följa planeten i en tubkikare ända ner till horisonten under stark turbulens och refraktion.
/*Peter R
Senaste diskussionerna
-
Nova Tau 2026
svar av
Hans Bengtsson
-
Perseiderna 2026
tråd av
Hans Bengtsson
-
10P/Tempel 2
tråd av
Johan Warell
-
Silverstråksgalaxen
tråd av
Petter Åström
-
Sagittarius 2026
svar av
Olle Eriksson
-
Venus i UV-IR 2026-08-04
tråd av
PeterR
-
Venus nergång
tråd av
PeterR
Månadens bild i galleriet
Årets bild i galleriet
Senaste nytt från SAAF-webben
- Partiell solförmörkelse och Perseider 12 augusti 2026!
- Dags att anmäla sig till Sagittarius 2026!
- Gymnasieprojekt med fjärrteleskopet
- Nystart för SAAF:s fjärrteleskop!
- Årets bild på Nattmolnet 2025!
- Sagittariusträffen, 20–22 augusti på Öland
- Apertur nummer 1 2026!
- Variabelmöte 12/5 – öppet för alla, speciellt nyfikna astrofotografer
- Introduktionsmöte om bildbehandling i Siril, 26 mars
- Årsmöte i SAAF – 16 april 2026
Kalendariet
Antal unika dagsbesökare (unika IP)
Idag: 16 st
Senaste 7 dagarna: 1206 st