• Hem
  • SAAF
  • Bildgalleriet
  • Kalendariet
  • Registrera användare
  • Logga in
Skip to content
  • Hem
  • SAAF
  • Bildgalleriet
  • Kalendariet
  • Registrera användare
  • Logga in

  • Hem
  • SAAF
  • Bildgalleriet
  • Kalendariet
  • Registrera användare
  • Logga in

Krabbnebulosans expansionshastighet

Hem › Astrofotografering › Övrigt astrofoto › Krabbnebulosans expansionshastighet

  • Detta ämne har 4 svar, 4 deltagare, och uppdaterades senast 24-02-28 20:19 av Håkan Barregård.
Visar 4 svarstrådar
  • Författare
    Inlägg
    • 28 februari, 2024 kl. 09:38 #7640
      Hans H
      Deltagare

        Jag tog ett spektrum från Krabbnebulosan för att om möjligt försöka få en uppskattning av dess expansionshastighet.

        Min tanke var att försöka påvisa dopplerskift vid den starkaste OIII-våglängden 5007 Å.

        Vädret var ogynnsamt med en hel del dis som förvärrade ljusföroreningarna i Malmö. Med lång exponeringstid gick det dock att urskilja OIII-linjen.

        Bilden visar slutresultatet när ljusföroreningarna subtraherats bort.

        Linjen blir elipsformad på grund av att gaserna i supernovarestens skal expanderar med hög fart.

        Vi ser dopplerskift mot rött från bakre skalet (som rör sig från oss) och skift mot blått från det främre skalet (som rör sig mot oss). Övre och nedre delarna har litet eller inget dopplerskift eftersom skalet här rör sig vinkelrätt ut sett från vår synaxel.

        En enkel mätning på råbilden ger att dopplerskiftet mellan linjerna centralt är av storleksordningen 46 Å.

        Expansionshastigheten blir då ½ x (300 000 x 46)/5007 = 1380 km/s vilket stämmer bra med den gängse uppskattningen på 1500 km/s.

        Bild 2 nedan visar spaltens läge över M1 under exponeringen.

         

        Objekt: M1 Krabbnebulsan
        Objekttyp: Supernovarest
        Teleskop/objektiv: TEC 110 FL
        Montering: AP Mach2 GTO
        Kamera: ASI 294MM
        Ytterligare utrustning: UVEX spektrograf
        Plats: Malmö Bortle 8
        Mjukvara: MaximDL
        Fotograf: Hans H
        Datum (UT): 2024-02-26
        Tid (UT): 20:00:00
        Exponeringstid: 6 x 15 min
        Bildbehandling: CCDStack2, PS CC
        Bin: 2×2
        Kameratemperatur: -15
        Autoguidning: Ja
        Väder: Lätt dis
        Måne: 95%

        • Detta ämne redigerades för 2 år av Hans H.
        Attachments:
        1. M1-Spektra-2024-02-26.jpg

        2. Spaltens-lage-over-Krabbnebulosan.jpg

        avatar
      • 28 februari, 2024 kl. 10:22 #7644
        Magnus Larsson
        Deltagare

          Kul!!

          Och du har skaffat dig en UVEX – hur kommer det sig? Så nu har du två spektrografer? Malmö börjar bli spektrograf-tätt 🙂 Tyvärr molntätt också.

          Magnus


          C11, C8, Skywatcher ED100 Pro
          Celestron CGE-Pro, Losmandy G11, Celestron AVX
          QHY268m, QHY183, ASI183, ASI294

        • 28 februari, 2024 kl. 11:21 #7645
          Thomas Karlsson
          Deltagare

            Verkligen ett ambitiöst och imponerade arbete. Du har ju tidigare dokumenterat Krabbans expansion visuellt och nu även spektroskopiskt.

          • 28 februari, 2024 kl. 12:41 #7646
            Hans H
            Deltagare

              Tack för kommentarer 🙂.

              Magnus: Jag har haft ögonen på UVEX -spektrografen ett bra tag. När den nu förra året slutligen kom i en fjärrstyrd, motoriserad version kunde jag inte motstå. Framför allt gör den det lätt att byta mellan olika gitter, finns från 150 till 1800 linjer/mm.  Den är temperaturstabil, kalibreringen glider inte nämnvärt. Kalibreringen är linjär, räcker i princip med två kalibreringslinjer för nöjaktigt resultat. Guidenheten tillsammans med ASI 174 ger ett stort synfält som är lätt att ”platesolva” när man letar efter svaga objekt. Man kan fjärrstyra gittervinkel, fokus samt kalibrerings- och flatfältslampa.

              (Min SX-spektrograf har jag sålt.)

              /Hans

            • 28 februari, 2024 kl. 20:19 #7651
              Håkan Barregård
              Deltagare

                Mycket trevlig demonstration av vad man kan göra men en spektrograf. Visar också att det kan vara nackdel att ha riktigt smala smalbandsfilter. Ett 3nm (30Å) smalbandsfilter kommer att dämpa en hel del av ljuset från de delar av nebulosan som rör sig snabbast från/mot oss.

                /Hans

                 

            • Författare
              Inlägg
            Visar 4 svarstrådar
            • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
            Logga in

            Log in / Register

            Senaste diskussionerna

            • Sommarastroöl i Malmö!
              tråd av Magnus Larsson
            • M33
              svar av Johan Warell
            • Solen i Ha 2026-06-21
              svar av Johan Warell
            • Bubbelnebulosan
              tråd av Petter Åström
            • Dubbeltrojan ockulterar stjärna i Auriga
              tråd av Hans Bengtsson
            • M6 från Skåne
              svar av Johan Warell
            • Konjunktion Månen-Venus 2026-06-17
              svar av Fredrik Silow
            • Möjlig supernova i M51
              tråd av Hans Bengtsson
            • Merkurius och månskäran
              tråd av timokarhula
            • Sagittarius 2026
              svar av Olle Eriksson
            • Solen i Ha
              svar av PeterR
            • NGC4725, NGC4712, NGC4747 m fl
              svar av Fredrik Silow
            • Månadens bild
              svar av Fredrik Silow
            • Transient (mag 14) i Bootes
              svar av Hans Bengtsson
            • Venus och Jupiter i konjunktion
              svar av PeterR
            • Alan Hale har avlidit.
              svar av timokarhula
            • Ett omaka par på majhimlen
              svar av Johan Warell
            • Medförfattare till PANORAMA Atlas Deep-Sky
              svar av Johan Warell
            • Aktuell solaktivitet
              svar av Hans Bengtsson
            • Transient (mag 12) i Andromeda
              svar av Hans Bengtsson

            Månadens bild i galleriet

            NGC4725 (Peter Folkesson)

            Årets bild i galleriet

            IC434, Barnard 33 (Lars Anmark)

            Senaste bilderna i forumet

            NGC 7635, C11 (Petter Åström)

            Solen (Peter R)
            Screenshot

            Månen – Venus (Peter R)


            RSS Senaste nytt från SAAF-webben

            • Gymnasieprojekt med fjärrteleskopet
            • Nystart för SAAF:s fjärrteleskop!
            • Årets bild på Nattmolnet 2025!
            • Sagittariusträffen, 20–22 augusti på Öland
            • Apertur nummer 1 2026!
            • Variabelmöte 12/5 – öppet för alla, speciellt nyfikna astrofotografer
            • Introduktionsmöte om bildbehandling i Siril, 26 mars
            • Årsmöte i SAAF – 16 april 2026
            • Vårhimlens pärlor – observationskafé med SAAF, 25 februari
            • Leoträffen — ny observationsträff med SAAF, 10–11 april på Öland

            Kalendariet

            Sagittarius 2026
            Sagittarius 2026
            20 aug 26
            Degerhamn
            Träff under stjärnorna 2026
            Träff under stjärnorna 2026
            4 sep 26
            Mariestad

            Antal unika dagsbesökare (unika IP)

            Idag: 85 st 

            Senaste 7 dagarna: 3175 st 

            Senaste 30 dagarna: 10239 st 

            Logga in

            Copyright Nattmolnet 2026 | Theme by ThemeinProgress | Proudly powered by WordPress