Spektroskopi
Hem › Allmän amatörastronomi › Övrig astronomi › Spektroskopi
- Detta ämne har 2 svar, 2 deltagare, och uppdaterades senast 25-09-28 20:37 av
LasseH.
-
FörfattareInlägg
-
-
27 september, 2025 kl. 22:40 #13205
Nu har vi kommit igång med en helt ny verksamhet på Sandvretens ObservatoriumObjekt: Testspektrum av Kochab
Objekttyp: Stjärna
Teleskop/objektiv: OGS 41 cm f/9 RC
Montering: OGS 75 gaffel
Kamera: ZWO ASI 174 MM
Ytterligare utrustning: Baaders DADOS spaltspektrograf, spalt 25 my, gitter 200 linjer/mm
Plats: Sandvretens Observatorium
Mjukvara: Maxim DL, Rspec
Fotograf: Lars Hermansson, Grzegorz Duszanowicz
Lokalförening: Uppsala AmatörAstronomer (UAA)
Datum (UT): 2025-09-25
Tid (UT): 21:37 (starttid)
Exponeringstid: 60×60 sek
Kalibrering: dark
Bildbehandling: Kalibrering för våglängd och instrumentrespons
Bin: 1×1, bildskala 1,3 Å/pix
Kameratemperatur: 7 C
Autoguidning: Ja-
Detta ämne redigerades för 9 månader sedan av
LasseH.
Attachments:
-
Detta ämne redigerades för 9 månader sedan av
-
28 september, 2025 kl. 15:42 #13213
Hej!
Kul! Snyggt spektrum! Jag hittar faktiskt inte speciellt många spektra av just detta objekt i databaserna hos BAA eller AAVSO – hur kommer det sig att ni valde just en K-typ-stjärna? Jag ser en skarp och väldigt fin NA-linje vid 5890 (egentligen är det väl två linjer, 5990 och 5896 Å?) och Ha-linjen – men har ni klurat ut vad linjen vid ca 6495 Å är för nåt?
Ni har rätt rejäl exponeringstid också – 60 min totalt. Jag skulle tänkt mig att nån minut borde räcka för ett så starkt objekt med lågupplöst spektrum. Har det att göra med att det var svårt att guida på stjärnan? (antar att det inte är helt enkelt med MDL – själv använder jag PHD2 för spektroskopi).
Anyways: väldigt kul!!
Magnus
C11, C8, Skywatcher ED100 Pro
Celestron CGE-Pro, Losmandy G11, Celestron AVX
QHY268m, QHY183, ASI183, ASI294 -
28 september, 2025 kl. 20:37 #13216
Vi valde Kochab för att det är en av AAVSO:s standardstjärnor. Vi har precis skickat in obsen som gesällprov till AAVSO. Det krävs för att kunna delta i AAVSO:s kampanjer.
Ja, 60 s räckte gott för denna andramagnitudsstjärna men eftersom det är gesällprovet drog vi på lite extra och stackade 60 bilder för att minimera bruset. Ingen stor skillnad egentligen. Guidningen fungerar bra.
6495 Å vet vi inte vad det kan vara men misstänker tellurisk.
-
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
Senaste diskussionerna
-
Sommarastroöl i Malmö!
tråd av
Magnus Larsson
-
M33
svar av
Johan Warell
-
Solen i Ha 2026-06-21
svar av
Johan Warell
-
Bubbelnebulosan
tråd av
Petter Åström
-
M6 från Skåne
svar av
Johan Warell
-
Möjlig supernova i M51
tråd av
Hans Bengtsson
-
Merkurius och månskäran
tråd av
timokarhula
-
Sagittarius 2026
svar av
Olle Eriksson
-
Solen i Ha
svar av
PeterR
-
Månadens bild
svar av
Fredrik Silow
-
Alan Hale har avlidit.
svar av
timokarhula
-
Aktuell solaktivitet
svar av
Hans Bengtsson
Månadens bild i galleriet
Årets bild i galleriet
Senaste bilderna i forumet
Senaste nytt från SAAF-webben
- Gymnasieprojekt med fjärrteleskopet
- Nystart för SAAF:s fjärrteleskop!
- Årets bild på Nattmolnet 2025!
- Sagittariusträffen, 20–22 augusti på Öland
- Apertur nummer 1 2026!
- Variabelmöte 12/5 – öppet för alla, speciellt nyfikna astrofotografer
- Introduktionsmöte om bildbehandling i Siril, 26 mars
- Årsmöte i SAAF – 16 april 2026
- Vårhimlens pärlor – observationskafé med SAAF, 25 februari
- Leoträffen — ny observationsträff med SAAF, 10–11 april på Öland
Kalendariet
Antal unika dagsbesökare (unika IP)
Idag: 87 st
Senaste 7 dagarna: 3177 st
Senaste 30 dagarna: 10241 st















