Saturnus vid oppositionen 2025
Hem › Astrofotografering › Planetfoto › Saturnus vid oppositionen 2025
- Detta ämne har 3 svar, 2 deltagare, och uppdaterades senast 25-09-23 14:04 av
Thomas Karlsson.
-
FörfattareInlägg
-
-
23 september, 2025 kl. 09:29 #13167

Saturnus fotograferad några timmar efter oppositionen.
Under RGB-upptagningen var det stark turbulens och en molnfront tvingade till ett långt avbrott. När den hade passerat ökade turbulensen ytterligare.
Med IR filtret blev bilden betydligt stabilare och mot slutet förbättrades förhållandena något och jag kunde njuta av en fantastisk visuell upplevelse som avslutning på kvällen.Nu är Seeliger-effekten som störst då ringen tillfälligt ökar i ljusstyrka och den är som starkast i IR vilket syns tydligt i bilderna. Förklaringen är att storleken på partiklarna i ringen avgör hur mycket ljus som reflekteras i olika våglängder.
Ett kul sammanträffande är att Saturnus opposition inträffade i år ca ett dygn innan vår egen höstdagsjämning den 22 september.
Objekt: Saturnus
Objekttyp: Planet
Teleskop/objektiv: Celestron C9,25 EdgeHD
Montering: iOptron EC 60
Kamera: Asi 462 MC
Ytterligare utrustning: ADC Pierro-Astro, 2xBarlow
Plats: KLungsholmen, Stockholm
Mjukvara: FireCapture
Filter: L, Astronomik ProPlanet 742 IR
Fotograf: Peter R
Lokalförening: SAAF
Datum (UT): 2025-09-22
Tid (UT): 20:45 – 21:45 UT
Exponeringstid: Olika
Bildbehandling: AS4!, Photoshop
Autoguidning: Nej
Bildens orientering: Syd upp-
Detta ämne redigerades för 9 månader av
PeterR. Anledning: Rättatt till felaktighet i texten som uppmärksammades av Thomas Karlsson
Attachments:
-
Detta ämne redigerades för 9 månader av
-
23 september, 2025 kl. 10:29 #13169
Peter, vad menar du med opposition? För mig är det då solen, jorden och Saturnus ligger i linje med varann. Då är det inte 14.5 år utan lite drygt ett år mellan tillfällena.
-
23 september, 2025 kl. 13:10 #13170
Självklart har du rätt, det är passagen genom ringplanet som inträffar var 14,5:e år och inget annat.
Det är inte bra att skriva efter en lång obsnatt följt av för lite sömn och jag ska rätta till det i texten ovan.
Denna gång sammanföll det med opositionen vilket borde vara ett väldigt sällsynt sammanträffande.
-
23 september, 2025 kl. 14:04 #13172
Det var det jag misstänkte, men blev lite osäker.
-
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
Senaste diskussionerna
-
Sommarastroöl i Malmö!
tråd av
Magnus Larsson
-
M33
svar av
Johan Warell
-
Solen i Ha 2026-06-21
svar av
Johan Warell
-
Bubbelnebulosan
tråd av
Petter Åström
-
M6 från Skåne
svar av
Johan Warell
-
Möjlig supernova i M51
tråd av
Hans Bengtsson
-
Merkurius och månskäran
tråd av
timokarhula
-
Sagittarius 2026
svar av
Olle Eriksson
-
Solen i Ha
svar av
PeterR
-
Månadens bild
svar av
Fredrik Silow
-
Alan Hale har avlidit.
svar av
timokarhula
-
Aktuell solaktivitet
svar av
Hans Bengtsson
Månadens bild i galleriet
Årets bild i galleriet
Senaste bilderna i forumet
Senaste nytt från SAAF-webben
- Gymnasieprojekt med fjärrteleskopet
- Nystart för SAAF:s fjärrteleskop!
- Årets bild på Nattmolnet 2025!
- Sagittariusträffen, 20–22 augusti på Öland
- Apertur nummer 1 2026!
- Variabelmöte 12/5 – öppet för alla, speciellt nyfikna astrofotografer
- Introduktionsmöte om bildbehandling i Siril, 26 mars
- Årsmöte i SAAF – 16 april 2026
- Vårhimlens pärlor – observationskafé med SAAF, 25 februari
- Leoträffen — ny observationsträff med SAAF, 10–11 april på Öland
Kalendariet
Antal unika dagsbesökare (unika IP)
Idag: 108 st
Senaste 7 dagarna: 3198 st
Senaste 30 dagarna: 10262 st















