Månen nära Plejaderna
Hem › Observationer › Planeter och månar › Månen nära Plejaderna
- Detta ämne har 2 svar, 2 deltagare, och uppdaterades senast 25-10-11 02:10 av
PeterR.
-
FörfattareInlägg
-
-
10 oktober, 2025 kl. 02:10 #13318

I morgon bitti ockulterar månen Plejaderna och jag ville fånga närmandet redan nu ikväll men molnen verkade fördärva möjligheterna.
I stället blev det en spännande, färggrann och ständigt föränderlig inramning.
Plejaderna lyste igenom molnen till vänster i bilden.
/*Peter RObjekt: Månen och Plejaderna
Objekttyp: Naturlig satellit
Teleskop/objektiv: Tamron 150-600 på 150mm
Montering: Sirui fotostativ
Kamera: Canon Eos5D Mk4
Plats: Kungsholmen, Stockholm
Fotograf: Peter R
Datum (UT): 2025-10-09 UT
Tid (UT): 23:28 UT
Bildbehandling: Photoshop
Autoguidning: NejAttachments:
-
10 oktober, 2025 kl. 10:48 #13320
Väldigt vacker bild!
Rent meteorologiskt så ser vi stratocumulusmoln. När månen lyser genom vattendropparna i molnet uppstår diffraktion, vilket skapar en krans (även kallad korona).
Kransen har en inre del som heter aureola, det är den som syns på bilden. Närmast månen är aureolan blåaktig, lite längre ut gulaktig, och avslutningen sker med karakteristisk rödbrunaktig färg.
Utanför aureolan ser man ibland kransens yttre del, som även den avslutas med rödbrunt, dock inte med lika påtaglig färg som hos aureolan.
Hur stor en krans blir beror på dropparnas storlek. Mindre droppar betyder större krans.
Fenomenet månkrans är mycket vanligt under dygnen kring fullmåne. Det ska kanske också påpekas att krans inte har någon koppling till halo.
-
Det här svaret redigerades för 8 månader av
Hans Bengtsson.
-
Det här svaret redigerades för 8 månader av
-
11 oktober, 2025 kl. 02:10 #13327
Tack för infon och förklaringarna.
Första gången jag såg och fotograferade en korona var runt solen den 13 juli 2009 i Paris och den var väldigt speciell för det verkar vara en front som precis passerar framför solen och delar den i två halvorn med olika storlekar på vattendropparna.
Les Cowley http://www.atoptics.org.uk/droplets/cordrsz.htm gjorde mätningar i min originalbild och räknade ut storleken på dropparna. Jag tror att han kom fram till 23 μm (0.023 mm) om jag minns rätt.
/*Peter R
Attachments:
-
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
Senaste diskussionerna
-
Sommarastroöl i Malmö!
tråd av
Magnus Larsson
-
M33
svar av
Johan Warell
-
Solen i Ha 2026-06-21
svar av
Johan Warell
-
Bubbelnebulosan
tråd av
Petter Åström
-
M6 från Skåne
svar av
Johan Warell
-
Möjlig supernova i M51
tråd av
Hans Bengtsson
-
Merkurius och månskäran
tråd av
timokarhula
-
Sagittarius 2026
svar av
Olle Eriksson
-
Solen i Ha
svar av
PeterR
-
Månadens bild
svar av
Fredrik Silow
-
Alan Hale har avlidit.
svar av
timokarhula
-
Aktuell solaktivitet
svar av
Hans Bengtsson
Månadens bild i galleriet
Årets bild i galleriet
Senaste bilderna i forumet
Senaste nytt från SAAF-webben
- Gymnasieprojekt med fjärrteleskopet
- Nystart för SAAF:s fjärrteleskop!
- Årets bild på Nattmolnet 2025!
- Sagittariusträffen, 20–22 augusti på Öland
- Apertur nummer 1 2026!
- Variabelmöte 12/5 – öppet för alla, speciellt nyfikna astrofotografer
- Introduktionsmöte om bildbehandling i Siril, 26 mars
- Årsmöte i SAAF – 16 april 2026
- Vårhimlens pärlor – observationskafé med SAAF, 25 februari
- Leoträffen — ny observationsträff med SAAF, 10–11 april på Öland
Kalendariet
Antal unika dagsbesökare (unika IP)
Idag: 98 st
Senaste 7 dagarna: 3188 st
Senaste 30 dagarna: 10252 st
















