Solens Syd- och Nordpol
Hem › Observationer › Solen › Solens Syd- och Nordpol
- Detta ämne har 1 svar, 1 deltagare, och uppdaterades senast 25-07-28 22:30 av
PeterR.
-
FörfattareInlägg
-
-
28 juli, 2025 kl. 21:14 #12631

I mars i år tog sonden Solar Orbiter de första bilderna någonsin av solens sydpol. Det blev möjligt genom att tilta dess bana 15°.
Jag lyckades fotografera solen under 32 dagar i streck under maj och juni 2024 med endast ett undantag och nu har jag mappat polerna med dessa bilder.
Nackdelen är att från Jorden måste man vänta i ca 12 till 14 dagar innan man kan fotografera andra hälften av polerna eftersom Solen roterar på ca 25 dagar vid dess ekvator och 35 dagar vid polerna och under den tiden har ju även solytan förändrats en hel del.
Så jag har rendrerat polerna vild 2 tillfällen och lagt ihop dem men med en tunn skiljelinje för att markera ovanstående.Detta är troligtvis första fotografiska återgivningen någonsin av Solens Nordpol och den andra av Sydpolen eftersom NASA hann före med några månader 🤓
/*Peter R
OBS: Klicka på tummnagelbilden “Attachments” för att öppna upp bilden och zooma in för att få upp bilden i full storlek.
Länk till NASA-film:
Objekt: Solen
Objekttyp: Stjärna
Teleskop/objektiv: Lunt 60 med 50mm dubbelstacksmodul
Montering: iOptron EC-60
Kamera: Player One Ares-M
Plats: Kungsholmen, Stockholm
Mjukvara: AstroDMx_Capture
Fotograf: Peter R
Lokalförening: SAAF
Datum (UT): 2024-05-12 till 2024-05-31
Tid (UT): 12:00
Bildbehandling: AS4!, Winjupos, Photoshop
Autoguidning: Nej-
Detta ämne redigerades för 11 månader sedan av
PeterR.
-
Detta ämne redigerades för 11 månader sedan av
PeterR.
Attachments:
-
Detta ämne redigerades för 11 månader sedan av
-
28 juli, 2025 kl. 22:30 #12635
-
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
Senaste diskussionerna
-
Sommarastroöl i Malmö!
tråd av
Magnus Larsson
-
M33
svar av
Johan Warell
-
Solen i Ha 2026-06-21
svar av
Johan Warell
-
Bubbelnebulosan
tråd av
Petter Åström
-
M6 från Skåne
svar av
Johan Warell
-
Möjlig supernova i M51
tråd av
Hans Bengtsson
-
Merkurius och månskäran
tråd av
timokarhula
-
Sagittarius 2026
svar av
Olle Eriksson
-
Solen i Ha
svar av
PeterR
-
Månadens bild
svar av
Fredrik Silow
-
Alan Hale har avlidit.
svar av
timokarhula
-
Aktuell solaktivitet
svar av
Hans Bengtsson
Månadens bild i galleriet
Årets bild i galleriet
Senaste bilderna i forumet
Senaste nytt från SAAF-webben
- Gymnasieprojekt med fjärrteleskopet
- Nystart för SAAF:s fjärrteleskop!
- Årets bild på Nattmolnet 2025!
- Sagittariusträffen, 20–22 augusti på Öland
- Apertur nummer 1 2026!
- Variabelmöte 12/5 – öppet för alla, speciellt nyfikna astrofotografer
- Introduktionsmöte om bildbehandling i Siril, 26 mars
- Årsmöte i SAAF – 16 april 2026
- Vårhimlens pärlor – observationskafé med SAAF, 25 februari
- Leoträffen — ny observationsträff med SAAF, 10–11 april på Öland
Kalendariet
Antal unika dagsbesökare (unika IP)
Idag: 114 st
Senaste 7 dagarna: 3204 st
Senaste 30 dagarna: 10268 st
















