Variabelsäsongen 2022-2023
Etiketter: Variabla stjärnor
- Detta ämne har 8 svar, 2 deltagare, och uppdaterades senast 22-09-12 13:41 av Hernán.
-
FörfattareInlägg
-
21 augusti, 2022 kl. 13:40 #1142
-
1 september, 2022 kl. 14:19 #1243
OK!
Då gör vi väl en variabilistisk nystart med massor av nyheter och annan info i detta forum.
Bra att man själv kan välja svart text mot ljus bakgrund!
mvh
Hans Bengtsson
Edit:
Jag är helt ny i forumet (men har varit aktiv i andra fora) och ska försöka bli lite varm i kläderna och lära mig hur man gör. Testar med att bifoga två bilder som visar variabler som svenska amatörastronomer upptäckte under ett specialprojekt för några år sedan. Alla finns med i AAVSO VSX.
Edit 2:
Det gick ju lätt både att redigera egna inlägg och att bifoga bilder. Bra!
- Det här svaret redigerades för 2 år av Hans Bengtsson.
Attachments:
-
1 september, 2022 kl. 18:57 #1288
Hej Hans! Välkommen till Nattmolnet! Roligt att se dina inlägg här.
-
3 september, 2022 kl. 10:58 #1370
Ganska fin kväll här i Stockholm igår, åtminstone fram till lite över kl 23. Det bästa var att få se RU Pegasi i utbrott! Den verkar ha haft ett mini-utbrott i juli.
-
3 september, 2022 kl. 12:07 #1372
Roligt att du fick se RU Pegasi i utbrott! Det var den femte dvärgnova som upptäcktes, något som skedde visuellt från Berlin 1904, av Kasimir Graff (se porträtt).
Upptäckten meddelades i Astronomische Nachrichten, se klipp nedan.
Jag har förresten i bokhyllan 1922 års upplaga av Graffs berömda bok om astrofysik, inbunden. Ser med viss förvåning att paperback-versioner av den boken säljs ganska dyrt på nätet. Men de är kanske i bättre skick, har ingen aning.
Attachments:
-
3 september, 2022 kl. 15:14 #1386
Ja, mycket intressant! Och det kommer rätt i tiden eftersom RU Peg kanske uppmärksammas som säsongens variabel i något kommande nummer av Telescopium … 🙂
-
12 september, 2022 kl. 10:46 #1578
Man kan konstatera att RU Pegasis senaste utbrott är slut. Jag observerade den igår redan vid magnitud 12.5 (inte rapporterat än dock). Den verkar ha varit ett utbrott av den långa, utdragna sorten, men förmodligen ingen rekord i det avseende.
Attachments:
-
12 september, 2022 kl. 13:16 #1581
Precis som för SS Cyg brukar man indela utbrotten hos RU Peg i tre typer: korta, långa och anomala.
Både korta och långa utbrott har en hastighet i tilltagandet 1 mag per 1.5 dygn. Vid anomala utbrott går det bara hälften så snabbt: 1 mag per 3 dygn. Detta tycks ha varit ett anomalt utbrott.
-
12 september, 2022 kl. 13:41 #1582
Tack, Hans. Och apropo det så får vi snart läsa mer om RU Peg i nästa nummer av Telescopium 🙂
En annan sak. Jag gillar att då och då kolla lite på SVO och räkna antal “aktiva” observatörer. Det kanske säger nåt om den svenska variabilismens hälsostatus. Kanske.
Jag har kollat idag. Man kan konstatera att vi har i nuläge:
– 11 observatörer som rapporterade under denna säsong (efter sommar solståndet)
– 16 observatörer som rapporterade under 2022
– 17 observatörer som rapporterade under de senaste 365 dygn
Det är helt normala siffror men om jag minns rätt så var vi lite fler förra året.
Kom igen variabilister, glöm inte era stjärnor! 🙂
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
Senaste inläggen
-
Jupiter med Ganymedes
tråd av Hans H
-
Uranus och Neptunus
tråd av Hans H
-
Aktuell solaktivitet
svar av Hans Bengtsson
-
U Gem