UXOR-säsongen 2023-2024: UX Ori, BF Ori, CQ Tau
Hem › Observationer › Variabla stjärnor › UXOR-säsongen 2023-2024: UX Ori, BF Ori, CQ Tau
Etiketter: UXOR
- Detta ämne har 69 svar, 6 deltagare, och uppdaterades senast 25-03-03 16:38 av
Hans Bengtsson.
-
FörfattareInlägg
-
-
25 september, 2023 kl. 14:35 #6207
Den nya UXOR-säsongen är på ingång, och vi startar en ny tråd för den sakens skull.
Perioden är:
1 oktober 2023 – 31 mars 2024.
Stjärnor:
UX Ori, BF Ori, CQ Tau.
(således inte RR Tau denna gång)
I första hand är det V-mätningar som efterfrågas, men det går också bra med CV eller TG eller visuella skattningar.
Som tidigare gäller att observationer (helst så snabbt som möjligt) läggs in i SVO. Där kollar jag minst en gång per dygn, och vidarebefordrar resultat/ljuskurvor till Amanda på NOT.
Det vore enormt roligt om vi kan få samma goda resultat som förra gången!
Ge gärna kommentarer i denna tråd så länge det gäller de tre aktuella stjärnorna och den säsong som nu startas.
-
Detta ämne redigerades för 2 år av
Hans Bengtsson.
-
Hans Bengtsson.
-
Hans Bengtsson.
-
Hans Bengtsson.
Attachments:
-
-
25 september, 2023 kl. 15:56 #6226
-
26 september, 2023 kl. 06:46 #6227
Kul! Jag obsar för tillfället med AAVSO Bright Star Monitor (BSM).
/Gustav
-
26 september, 2023 kl. 15:08 #6231
Nu har säsongens första uxor-rapport levererats till Amanda, se bilder nedan.
För att göra allt så enkelt och tydligt som möjligt kommer jag så långt lämpligt att använda mig av standardmönstret med senaste 30 dygnen, magnitudintervall 9.0-12.0 (edit: nej, det blir 8.0-13.0) och visuella våglängder (medelvärden 0.1 dygn). Data för andra våglängder (BRI), har jag meddelat, kan ges vid behov.
Så nu kör vi igång!
-
Det här svaret redigerades för 2 år av
Hans Bengtsson.
Attachments:
-
-
29 september, 2023 kl. 14:37 #6251
Det är alltid roligt att gräva i variablernas upptäcktshistoria. Här är i korta drag vad som gäller för de tre aktuella uxorerna.
Variabiliteten hos BF Ori upptäcktes av Henrietta Leavitt år 1904, på Harvard-plåtar. Samma berömda astronom upptäckte på liknande vis UX Ori år 1907. Noterbart är att den först upptäckta av dem fick ett ”senare” GCVS-namn än den som upptäcktes tre år senare.
CQ Tau upptäcktes 1946 av N. M. Artjukhina, som felaktigt klassade stjärnan som en förmörkelsevariabel av typ W UMa. Hoffmeister gjorde 1949 en oberoende upptäckt på Sonneberg-plåtar, och han hamnade mera rätt vad gäller klassning (RW Aur-liknande).
Vem var Artjukhina (flera olika engelskspråkiga varianter finns på namnet)? Hon arbetade vid Sternberg-institutet i Moskva åtminstone åren 1946-73 och använde Moskva-plåtarna för att studera stjärnors egenrörelser och annat. Bland kollegerna kan nämnas den kände variabelforskaren Kholopov. Men det är svårt att hitta biografiska data för N.M. Artjukhina. Jag vet inte ens vilka förnamn N.M. står för. Och inga årtal för födelse och död har hittats, inte heller någon bild.
Detta är en sak som är gemensam för många kvinnliga forskare från gamla tider: man finner efternamnet men inte mycket mer.
Klippet nedan är från GuL.
-
Hans Bengtsson.
-
Hans Bengtsson.
-
Hans Bengtsson.
Attachments:
-
-
29 september, 2023 kl. 15:49 #6256
Natalia Michailovna Artiuchina (1918-2006)
Finns en hel del om henne på ryska sidor.
Examen inom astronomi från Moskvauniversitetet 1941 där hon sedan arbetade som forskare vid dåvarande institutionen för studier av variabla stjärnor.
Gjorde även betydande arbete kring fördelningen av stjärnor i öppna och klotformiga stjärnhopar som bekräftade Shapley och Trumplers forskning kring stjärnhoparnas halo eller koronastruktur. Hon studerade även dessa tillsammans med sin andra make, Pavel Nikolajevitj Cholopov som du nämnde, och tillsammans publicerade de en rad artiklar i bland annat The Astronomical Journal.
/David
SVO: DHE
AAVSO: HDAE -
29 september, 2023 kl. 16:53 #6259
Imponerande att du lyckades hitta detta! Hur gjorde du? Jag får ingen träff när jag googlar på den stavningsvariant du ger. Använde du kyrilliska alfabetet vid googling? Eller på något annat sätt? Vore bra att veta, det har hänt mig tidigare att jag misslyckats med liknande försök på ryska astronomer. Tänkte att jag skulle skicka ett mejl till Sternberg och fråga om henne men det behöver jag inte göra nu!
Hittade också flera artiklar hon skrivit tillsammans med Kholopov och tänkte att de möjligen var gifta, men visste inte.
-
29 september, 2023 kl. 17:26 #6261
Jag googlade namnet skrivet med kyrilliska alfabetet.
När man gör det är det bra att först bekräfta ryska stavningen av namnet på något sätt, t.ex. genom att titta på hur andra personer med samma namn stavar. Wiki visar ofta ryska namn både med latinska och kyrilliska alfabeten. När man söker efter namnen är det dock lätt hänt att blanda engelsk och svensk transliterering vilket kan ge problem i sökningen, det är bra om man kan vara konsekvent.
De ryska resultaten kan man sen köra genom google translate. Att förstå lite grann, kanske bara att kunna ljuda orden hjälper mycket för att sålla bland träffarna.
Googles översättning till engelska tycker jag för övrigt fungerar bättre grammatiskt än den till svenska.
/David
29 september, 2023 kl. 17:30 #6262
Nu hittade jag henne också, genom att gå via kyrilliska alfabetet. Även en bild, se nedan.
http://sm.evg-rumjantsev.ru/astronomers/artyukhina-nataliya-mikhajlovna.html
-
Hans Bengtsson.
-
Hans Bengtsson.
-
-
1 oktober, 2023 kl. 06:30 #6292
-
1 oktober, 2023 kl. 13:34 #6293
Extremt bra gjort! Vi har nu full koll på de tre uxorerna redan från den officiella säsongens start trots fullmånen.
Skickade just rapport till Amanda, se diagram nedan.
Attachments:
-
4 oktober, 2023 kl. 13:15 #6323
En tämligen stark måne lyser för närvarande ganska nära de tre uxorerna, vilket betyder svårigheter med att få färska data. Men det ändras förstås snabbt till det bättre!
Under tiden kan vi ägna några minuter åt att läsa om begreppet ToO, dvs Target of Opportunity. Förutom de förutbestämda tiderna som ett team har bokat, kan i all hast tid erhållas när något oförutsett och intressant händer: ToO. Detta är mycket viktigt inte minst när det gäller uxorer, och Amanda fixade sådan tid vid flera tillfällen när det senast begav sig, med våra rapporter som grund för bokningarna.
https://www.gemini.edu/observing/phase-i/too
Edit:
Amanda berättar att hon i natt (4-5 oktober) ska försöka få ett spektrum av UX Ori, den har blivit något svagare den senaste veckan.
-
Hans Bengtsson.
-
Hans Bengtsson.
-
Hans Bengtsson.
-
-
8 oktober, 2023 kl. 03:19 #6364
Blåsig natt men hittade skydd på husets läsida så det gick bra ändå.
Skattade uxorerna visuellt och fick följande resultat:
CQ Tau 9,8
UX Ori 10,7
BF Ori 10,3
Observationerna gjorda mellan 0020 och 0050 UT den 8 oktober.
/David
8 oktober, 2023 kl. 10:51 #6369
-
9 oktober, 2023 kl. 21:12 #6395
CQ Tau är den första av uxorerna som är på väg mot ett minimum. Tyvärr är det ”spansk tid” vid teleskopet nu i natt 9-10 oktober och även natten därefter, så det finns ingen tillgång till uxor-tid. Kanske natten 11-12 oktober kan bli bra för stjärnan, vi får se.
-
12 oktober, 2023 kl. 15:38 #6430
-
12 oktober, 2023 kl. 16:41 #6432
-
13 oktober, 2023 kl. 06:04 #6438
Skattade uxorerna visuellt i morse och fick följande resultat:
UX Ori 10,9
BF Ori 10,1
CQ Tau 10,7
Observationerna gjorda mellan 0250 och 0314 UT den 13 oktober.
Tunna moln drev in från väst när jag observerade i Orion så jag upplevde något större osäkerhet, men kändes ändå ok.
Avslutade med att kasta ett öga på Jupiter där röda fläcken skymtade på västra kanten och Ganymedes skuggpassage syntes på södra halvklotet.
/David
13 oktober, 2023 kl. 09:33 #6443
Bra jobbat!
Amanda berättade tidigt i morse att hon fick ett spektrum av CQ Tau natten 11-12 oktober, under minimet vid visuell mag 11.0. Detta får sägas vara den ungefärliga mag man kan förvänta sig av CQ Tau vid ett minimum, den brukar inte bli svagare än så (någon enstaka gång kanske 11.5).
-
Hans Bengtsson.
-
Hans Bengtsson.
-
-
13 oktober, 2023 kl. 09:40 #6445
Tack för info Hans, kul att NOT är igång med projektet!
/David
14 oktober, 2023 kl. 13:45 #6465
Ytterligare uppföljning har idag skickats till Amanda.
Vi ser i SVO-diagrammet nedan att vi fick utomordentligt fin BVI-fotometri för CQ Tau under minimet, gjord av Gustav Holmberg, och David Heinonens visuella skattning passar också in mycket bra.
Attachments:
-
15 oktober, 2023 kl. 11:36 #6471
UX Ori har ett pågågende minimum, den har minskat ungefär 0.9 mag under de senaste veckorna.
/Gustav
Attachments:
-
15 oktober, 2023 kl. 13:42 #6473
Javisst är det så. Det gradvisa långsamma avtagandet hos UX Ori har nu fått högre hastighet, visar dina senaste mätningar.
Jag mejlade för en stund sedan Amanda med nya diagram och påpekade särskilt beteendet hos UX Ori.
Troligen har hon fått även ett andra spektrum för CQ Tau, det har jag dock inte fått bekräftat ännu.
Edit:
Det blev ett nytt spektrum av CQ Tau. Och som en direkt följd av vår rapport om UX Ori kommer hon att försöka erhålla spektrum för den stjärnan nu i natt (15-16 oktober). Hon tackar förresten SAAF extra mycket för den saken, vilket härmed framföres.
-
Hans Bengtsson.
-
Hans Bengtsson.
-
-
16 oktober, 2023 kl. 06:01 #6479
Skattade uxorerna visuellt i morse och fick följande resultat:
UX Ori 11,3
BF Ori 10,3
CQ Tau 10,7
Observationerna gjorda mellan 0320 och 0340 UT den 16 oktober.
Enligt AAVSO nådde UX Ori ett minimum kring 11,9 den 15 oktober 0830 UT men verkade ha ljusnat något när jag gjorde min observation i morse.
/David
AAVSO: HDAE-
davhei.
-
-
16 oktober, 2023 kl. 14:48 #6481
Stämmer bra att UX Ori hamnade i ett fullskaligt minimum morgonen den 15 oktober. Data från hrr Holmberg och Hambsch är helt samstämmiga. Men det tycks alltså ha varit mycket kortvarigt.
Tyvärr yppades ingen möjlighet för NOT-folket att ta något spektrum. Men ordinarie uxor-nätter kommer flera stycken denna vecka, bland annat nu i natt (16-17 oktober).
(uttrycket med ”hrr” är hur Gunnar Darsenius skulle ha benämnt observatörerna i Variabelbulletinen på 60-talet!)
Edit:
Märningarna som Hambsch gjorde av UX Ori nu på morgonen 16 oktober bekräftar helt Davids visuella skattning. Stjärnan har snabbt börjat stiga igen.
-
Hans Bengtsson.
-
Hans Bengtsson.
Attachments:
-
-
18 oktober, 2023 kl. 15:38 #6509
Enligt mätningarna av UX Ori på morgonen 17 oktober avtog ljusstyrkan en hel del på mycket kort tid, se klipp från AAVSO. Är ett nytt rejält minimum på gång?
Med tanke på hur väldigt snabbt ljusväxlingarna tycks kunna ske, skulle det vara synnerligen intressant med en regelrätt tidsserie över några timmar. Något som kan fixas med Oria-teleskopet? Bara som en tanke.
Amanda ska försöka få ett spektrum av UX Ori i natt, vi håller tummarna.
Attachments:
-
20 oktober, 2023 kl. 19:03 #6523
Vi bestämde oss för att bortse från Hambsch-mätningarna av UX Ori morgonen 17 oktober. De såg allmänt knepiga ut. Inget ultrakort minimum den morgonen, alltså.
De tre diagram som jag sänt idag till Amanda bifogas.
Attachments:
-
21 oktober, 2023 kl. 10:34 #6529
Hej!
Hrm. Underligt med Josh Hambsch-mätningarna – han är en väldigt erfaren och mycket aktiv variabilist, ju. Men: förra omgången fick vi också några snabba växlingar. Jag kommunicerade med en man i USA som ett tag fick för sig att följa CQ Tau men det blev bara en enda kort dipp av det. Så det kanske ändå är en rimlig mätning men inte ett sånt minimum som vi är ute efter…?
Magnus
C11, C8, Skywatcher ED100 Pro
Celestron CGE-Pro, Losmandy G11, Celestron AVX
QHY268m, QHY183, ASI183, ASI294 -
21 oktober, 2023 kl. 12:20 #6530
Även om RR Tauri inte står på programmet den här säsongen kan man ändå notera ett ganska kraftigt minimum hos stjärnan de senaste dagarna.
/Gustav
Attachments:
-
21 oktober, 2023 kl. 15:05 #6532
Magnus:
Hambsch-mätningarna av UX Ori brukar vara mycket bra, och överensstämma med Gustavs mätningar, vilket är det bästa betyg man kan få. Men morgonen 17 oktober tror jag Hambsch-värdena ligger en smula off, och även morgonen den 18 oktober ser R-mätningen konstig ut. Dock har vi förstås fortsatt fullt förtroende för Hambsch, som det brukar heta inom politiken …
Gustav:
Så snart jag ser att det kommit in nya mätningar från dig så skickar jag alltid uppdaterade kurvor till Amanda. Den här gången kunde jag inte motstå frestelsen att bifoga även RR Tau, men bad samtidigt om ursäkt för att jag gjorde det. 🙂
-
27 oktober, 2023 kl. 17:12 #6542
-
1 november, 2023 kl. 16:00 #6588
UX Ori befinner sig just nu i ett ganska djupt minimum. Har meddelat Amanda.
Både Gustavs BVI-mätningar och ASASSN-data visar minimet, se bifogade diagram.
-
4 november, 2023 kl. 09:58 #6602
Den första månaden i UXOR-säsongen har inneburit mycket kontinuerliga ljuskurvor från SAAF:s sida för de tre aktuella stjärnorna.
Observatörer har varit Gustav Holmberg (BVI-fotometri) och David Heinonen (visuella skattningar).
Se diagram från vår databas SVO nedan.
Attachments:
-
4 november, 2023 kl. 19:55 #6606
Har tyvärr inte gjort några observationer senaste veckorna pga vädret och prognosen kommande tio dagar ser inte lovande ut.
/David
12 november, 2023 kl. 12:17 #6661
Natten den 8-9 november fick Amanda ett utomordentligt fint spektrum av CQ Tau, som visar att stoft då rusade mot stjärnan med 60 km/s. V-magnituden vid tillfället var 10.65, vilket inte är speciellt djupt, men det är uppenbart att detta spektrum var mycket värdefullt för projektet. Tipset (denna gång med ASASSN-data som grund) fick hon som vanligt från SAAF/V.
-
16 november, 2023 kl. 16:15 #6724
-
17 november, 2023 kl. 08:59 #6726
Har laddat upp V-fotometri av uxorerna baserat på bilder tagna i morse, 0500 UT 17 november 2023 med MWT i Oria:
UX Ori 11,5
BF Ori 10,5
CQ Tau 9,4
UX Ori verkar vara på nedgång och ser intressant ut.
/David
AAVSO: HDAE-
davhei.
-
17 november, 2023 kl. 12:50 #6729
-
19 november, 2023 kl. 05:56 #6743
Ja jag väntar på data från teleskop i Texas via AAVSOnet men den kommer endast sporadiskt. Senaste gången var för två veckor sedan, kanske väderdrivet där med eller så är det något annat som spökar.
Försökte få bilder i morse med MWT men luftfuktigheten var tyvärr för hög.
/David
AAVSO: HDAE
-
-
23 november, 2023 kl. 16:34 #6798
Det blev mycket bra i morse!
Vi har hållit Amanda kontinuerligt uppdaterad vad gäller den intressanta utvecklingen hos UX Ori, och nu kunde hon efter en del molniga nätter ta ett spektrum med stjärnan i minimum. Detta i samma veva som David gjorde fotometri med MWT (jag såg obsarna i AAVSO eftersom SVO tillfälligt låg nere).
Amanda beskriver Davids data som ”very timely and important”.
Det är svårt att tänka sig ett bättre sätt att använda ett teleskop som är döpt efter Margareta Westlund än just detta sätt. Margareta var hela tiden mån om att samarbeta med professionella forskare när det gäller variabler.
Här är en länk till en artikel om spektrografen som används:
https://www.not.iac.es/instruments/fies/devel/telting2014FIES.pdf
Uppdatering:
Nya data från David morgonen den 24 november visar att minimet för UX Ori fortfarande pågår. Detta är ett relativt långdraget ”fading event”. Jag har givetvis meddelat de nya obsarna till Amanda.
-
Hans Bengtsson.
-
Hans Bengtsson.
-
Hans Bengtsson.
-
Hans Bengtsson.
-
-
16 december, 2023 kl. 20:38 #6951
En liten uppdatering av denna tråd.
Fina data från SAAF kommer in var och varannan dag, och jag håller Amanda uppdaterad regelbundet. Hon har också lyckats ta flera bra spektra.
Nedan ser ni de diagram som jag skickat idag.
Attachments:
-
25 december, 2023 kl. 18:28 #7031
En liten, grynig bild över området runt BF Ori. Slog ihop den lilla tid jag hade och kommer fortsätta samla tid för detta är ett ganska dynamiskt område av vad jag kan se.
Utrustning
TS ONTC808 20 cm (8 tum) newtonian
HEQ5 Pro (Rowan belt mod)
Risingcam 26 mp (IMX 571), kyld färgkamera.
Komakorrektor
Filter: Baader neodymium, Optolong L-Extreme, Noname Sii, Noname IR-pass, Noname IR-cut.
SVbony 60mm guidescope
ZWO ASI 224MC guide-/planetkameraAttachments:
-
5 januari, 2024 kl. 01:05 #7145
Området runt Bf Ori i IR av ren nyfikenhet.
Utrustning
TS ONTC808 20 cm (8 tum) newtonian
HEQ5 Pro (Rowan belt mod)
Risingcam 26 mp (IMX 571), kyld färgkamera.
Komakorrektor
Filter: Baader neodymium, Optolong L-Extreme, Noname Sii, Noname IR-pass, Noname IR-cut.
SVbony 60mm guidescope
ZWO ASI 224MC guide-/planetkamera-
Det här svaret redigerades för 2 år sedan av
Petter Åström.
Attachments:
-
Det här svaret redigerades för 2 år sedan av
-
5 januari, 2024 kl. 20:44 #7153
-
9 januari, 2024 kl. 18:33 #7204
En lista har nu publicerats med alla 110 artiklarna under 2023 som helt eller delvis bygger på NOT-forskning.
För att hitta uxor-artikeln så klickar ni på 2023 och går ner till artikel nr 42.
-
16 januari, 2024 kl. 13:32 #7289
BF Ori och CQ Tau håller sig lugna och ljusa, men UX Ori har ganska långsamt avtagit till ett regelrätt minimum. Med hjälp av data från SVO, AAVSO och ASASSN har Amanda hållits underrättad om läget, och både 11 januari och 14 januari kunde spektra erhållas. Nästa försök till spektrum blir 17 januari.
-
16 januari, 2024 kl. 18:11 #7297
Hej!
CQ Tau har (väl?) haft en lite dipp. Här är ett spektrum från den 11/1 när den var på mag 10 visuellt. Röda flanken på Ha-linjen är svagare.
Magnus

16 januari, 2024 kl. 19:59 #7301
-
19 januari, 2024 kl. 14:02 #7320
Det blev ett bra spektrum av UX Ori även den 17 januari! Nu handlar mycket om att få nya data (spektroskopi och fotometri) för att täcka stjärnans tilltagande efter minimet. Sedan finns det nog gott underlag för en artikel om UX Ori i MNRAS som uppföljning till artikeln om RR Tau.
-
6 februari, 2024 kl. 20:53 #7524
En liten uppdatering när det gäller de tre uxorerna, se bifogade klipp.
Prototypen UX Ori har efter en något ljusare period åter avtagit. Vilket förstås är bra. Som vanligt hålls NOT-folket underrättat.
Attachments:
-
8 februari, 2024 kl. 11:01 #7540
UX Ori är nu svagare än vid något annat dokumenterat tillfälle sedan jan-feb 2021. Om vädret tillåter kommer Amanda att försöka erhålla ett spektrum i morgon fredag. Vi håller tummarna!
De senaste SAAF-obsarna (V-magnitud):
2024 Feb 06, 22:58 UTC: V = 11.905 (Karlsson)
2024 Feb 07, 21:19 UTC: V = 12.034 (Heinonen)
-
15 februari, 2024 kl. 14:14 #7570
-
24 februari, 2024 kl. 11:38 #7615
Det har blivit några bra spektra av BF Ori vilket är mycket glädjande!
CQ Tau är planerad för 28 och 29 februari, så om vi kan leverera fotometri då vore det förstås perfekt. I det fallet är det faktiskt bara bra om stjärnan är ljusstark, meddelar Amanda.
Jag har förresten bett Josch Hambsch att bidra med obsar för BF Ori och CQ Tau. Han har nu fixat så att båda dessa ligger med i det ordinarie programmet.
-
Det här svaret redigerades för 1 år av
Hans Bengtsson.
-
-
27 februari, 2024 kl. 22:57 #7629
Hej!
Det har varit väldigt molnigt här, men jag lyckas få en V-mag på CQ Tau igår, ca 9,4. Och så här såg Ha-linjen ut (StarEx,R ca 14000, 2,5 h exp, C11).

Magnus
QHY268m, QHY183, ASI183, ASI294-
Magnus Larsson.
-
-
28 februari, 2024 kl. 06:53 #7631
Intressant Magnus. Hur ska man tolka profilen?
Man ser ju en tydlig Ha emission och eventuellt en rödförskjuten absorption som i så fall skulle kunna innebära en omvänd P Cyg-profil? Grov skattning av hastigheten för infallande materia baserat på en skillnad mellan emissionstopp och absorptionsdal om 2-4Å ger 100-200 km/s.
Länkade artikelns fig 1 (diagram 2) visar liknande profiler för Ha men för UX Ori.
Vad tror du?
https://iopscience.iop.org/article/10.1086/309526/pdf
/David
28 februari, 2024 kl. 07:59 #7632
Hej!
Ja, hur man ska tolka det här är väl den stora frågan. Jag skulle inte lägga så mycket vikt vid våglängdsförskjutning här – jag litar inte så mycket på kalibreringen. Det här är verkligen en lärprocess, att ta spektra av så pass svaga objekt och med ofta ganska dåliga förhållanden. Ingen gång har jag med CQ Tau kunnat använda de telluriska linjerna (H2O-linjer från atmosfären) för mer noggrann kalibrering, för det är för lågt SNR och därmed svårt att identifera dessa linjer. Dessutom är de underligt nog ganska svaga här hos mig – vilket jag inte förstår för här är ju fuktigt….
Formen på Ha-linjen varier på de här UX-orna, precis som de diskuterar i den där artikeln. Och i den här serien kan vi se hur en mer blå-förskjuten absorptionsdal dyker upp då och då – den är, vad jag förstår, observerad också av andra men det är för mig väldig oklart vad den består av (utskjuten och därmed relativt kraftigt blå-förskjuten gas?). Det primära fenomenet här är ju gas/stoft-skivan som snurrar runt stjärnan – och som därmed inte borde ha nån större radial hastighet, åtminstone inte i absorption (om vi antar att emissionen är från stjärnan och absorptionen från den omgivande gasen). I bilden nedan är vissa kurvor lite utjämnade, andra inte, men det faktum att det ibland är riktigt låg SNR framgår av bruset….

Magnus
Magnus Larsson.
-
Magnus Larsson.
-
Magnus Larsson.
Attachments:
-
-
28 februari, 2024 kl. 09:15 #7637
Magnus,
Blåförskjutna dalen du menar är alltså den som syns i kurvan från den 3 feb?
Ja vore roligt att förstå mer!
/David
28 februari, 2024 kl. 09:23 #7638
Hej!
Ja och den syns väl den 15/1 också – det spektrum som är med på den där bilden jag postade är kanske lite för mycket utslätat för att det ska framgå. Amanda skickade mig den här jämförelsen med deras, från den 14/1 till den 23/1. Det är ett dynamiskt system det här!!

Amanda berättar också att denna absorptionsdal fanns på deras spektrum den 30/1 också. Så från den 23/1 till den 30/1 så dök den upp (eller ner) och sen försvann den igen.
Cliffhanger 🙂
Magnus Larsson.
-
-
9 mars, 2024 kl. 17:57 #7786
CQ Tau har blivit ljussvagare. Amanda ska försöka få ett spektrum ikväll 9 mars. Alla obsar av stjärnan är förstås mycket välkomna!
Edit:
Det blev tyvärr inget spektrum den 9 mars. Nytt försök ikväll den 10 mars!
-
Hans Bengtsson.
-
-
28 mars, 2024 kl. 20:34 #7990
Hej!
Jag fortsätter att ta spektra av CQ Tau. Här är en serie från nu i mars:

Det är spännande, tycker jag, hur den där extra absorptions-dippen försvinner, och nu de senaste dagarna är den röda sidans emission plötsligt starkare. Det rör på sig hos den här stjärnan. Allt är taget med min StarEx på en C11, med en QHY183-kamera. Den översta exponeringstid bara 15 min (de två översta är låg SNR på grund av moln) – lite kul att det går att få SÅ mkt data på bara 15 min av en ganska svag stjärna! Frågan om vad fysiken bakom dessa rörelser är får vi återkomma till. Kanske ytterligare ett webinar om UXOR?
Magnus
5 maj, 2024 kl. 11:20 #8177
En artikel om UX Ori i MNRAS är påbörjad, och stjärnan har fått väldigt fin följning med 54 tagna spektra.
Jag kommer nu att sammanställa fotometriska data från SVO/AAVSO/ASASSN och skicka till Amanda. Tror jag har detta klart inom några veckor.
-
5 maj, 2024 kl. 12:15 #8180
Vad roligt! Grattis. Jag kunde tyvärr inte vara med och bidra den gångna säsongen. Jag hoppas det finns liknande initiativ till nästa höst/vinter och att vädret och livet samarbetar då 🙂
Grattis alla som bidrog och lycka till med artikeln.
/H.
-
5 maj, 2024 kl. 12:40 #8181
Ja det blev väldigt bra. Som jag förstått saken blir Grinin huvudförfattare även denna gång, men jag hoppas att SAAF-observatörer kommer med på ett hörn även nu som medförfattare.
Gissningsvis kommer artikeln någon gång under 2025, det är ett stort och extremt kvalificerat analysarbete som Grinin har framför sig.
-
5 maj, 2024 kl. 20:36 #8182
Roligt att höra Hans!
Har du någon uppfattning om i vilken utsträckning metod och modeller från arbetet med RR Tau går att återanvända för UX Ori?
/David
6 maj, 2024 kl. 14:41 #8184
David:
Jag vet inte hur Grinin gör när han analyserar, bara att han använder modelleringsprogram som anpassas till individuella stjärnor.
Varje variabel är ju unik, och två variabler som placeras i samma klass kan ha vitt skilda egenskaper även om de har några viktiga som är gemensamma. Det är nog enklare med fåglar, där en gråsparv är just en gråsparv! För variabler blir klassifikationen ibland en smula godtycklig eftersom de kan befinna sig i gråzoner.
-
6 augusti, 2024 kl. 12:43 #9091
Alla SAAF-observatörer som bidragit med observationer av UX Ori bör nu via mejl ha fått en inbjudan från Amanda att stå som medförfattare.
Artikeln om RR Tau publicerades som bekant i MNRAS, när det gäller UX Ori blir det Astronomy & Astrophysics. Hoppas det går minst lika bra!
https://research.com/journals-rankings/physics/astronomy-and-astrophysicsa
-
6 augusti, 2024 kl. 14:36 #9092
Vet du @Hans om de planerar ny datafångst under kommande säsong där amatör stöd ska behövas?
-
6 augusti, 2024 kl. 15:03 #9093
Hernán:
Än så länge tror jag att ansökningarna om teleskoptid har godkänts bara till september 2024. Vad som godkänns under säsongen 2024-25 kommer säkerligen att synas via länken nedan.
Så jag vågar inte säga något säkert. Men om det blir fler UXOR-säsonger (gällande BF Ori och CQ Tau, förmodar jag i så fall) så verkar det mycket sannolikt att SAAF deltar även i dessa, eftersom konceptet hittills varit så framgångsrikt.
Alltså får vi avvakta lite till.
-
7 januari, 2025 kl. 22:02 #10806
-
3 mars, 2025 kl. 16:38 #11265
-
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
Senaste diskussionerna
-
NGC 3147
tråd av
Gabriel Wiklund
-
Messier 33
tråd av
robin
-
MU Cam
svar av
Magnus Larsson
-
Konstigt fenomen
svar av
Dennis Akbari
-
240 P/NEAT och fragment 240P-B
tråd av
Hans H
-
Månadens bild
svar av
Fredrik Silow
-
Sh2-132
tråd av
Christian Kardach
-
50 Bortglömda Miror
svar av
Thomas Karlsson
-
3I/ATLAS, 28 december
tråd av
Johan Warell
-
3I/Atlas 20 minuter mono
svar av
Johan Warell
-
24P/Schaumasse
tråd av
Johan Warell
-
3I/ATLAS
svar av
Johan Warell
Månadens bild i galleriet
Årets bild i galleriet
Senaste bilderna i forumet
Senaste nytt från SAAF-webben
- Årets första variabelmöte 12 mars – välkommen alla SAAF-medlemmar
- Värmland Star Party 2026
- Apertur blir SAAF:s nya medlemstidskrift!
- Telescopium nummer 4 2025 snart ute – 93:e och sista numret!
- Observationsbeställningar – nytt sätt att ta bilder med fjärrteleskopet
- Telescopium nr 3 2025 ute snart!
- Årsmöte 2025
- Telescopium nr 2 2025 ute snart!
- Telescopium nr 1 2025 ute snart!
- Telescopium nr 4 2024 ute snart!
Kalendariet
Antal unika dagsbesökare (unika IP)
Idag: 14 st
Senaste 7 dagarna: 257 st
Senaste 30 dagarna: 10604 st