Teneriffa mot LaPalma
- Detta ämne har 14 svar, 4 deltagare, och uppdaterades senast 23-12-31 04:26 av Hakann.
-
FörfattareInlägg
-
26 december, 2023 kl. 23:01 #7069
Det blev ingen astro resa i år till Kanarieöarna, eller LaPalma då.
-Nymånen kom en bra bit före jul då jag vill åka.
Normalt sett åker ju jag till LaPalma och varit dit 6 gånger i December.
Läget passar mig kring jul för då är det lättare att åka iväg vs industrin för min del, men på dessa resor har jag inte kommit i otakt med månen, men så blev det i år.
LaPalma gillade jag direkt och innan har jag jämt fnyst åt semesterfriande Svenskar som åkt ner dit. Men det är otroligt vacker natur och färger och träden är så fina och calderan.
Sen är det är lungt där, men visst det finns det städer som Santa Cruz och LosLlanos men det är inte så stort och trafiken är lugn men givetvis är det rätt suspekta vägar så man måste se upp.
Få turister är det men givetvis Tyskar finns det ju fler än Palmeros numera..
Men jag har ju mest hållt till i Tijarafe på västsidan i mitten på ön.
Visst lite ensamt men det passar mig perfekt och det är nära till allt och jag kan ön utantill närapå.
Aldrig issues med parkeringar och med hyrt hus köper man frukost och gör egen mat, och vad är bättre än vakna upp på LaPalma och gå ut i shorts och dricka en kopp te när solen dykt upp.
Ofta tar det en stund på förmiddagen innan solen vänt runt mot väst, men jag är en ’sleepyhead’ och sen kvälls solen med ett glas vin – det är oslagbart.
Lägg på lite bra DS astro så vad kan bli bättre !
Men i år var ingen astro resa egentligen planerad utan jag tänkte vänta in nån sista minuten till nån av öarna men i år var det extremt dyrt och då menar jag Extremt.
Det verkar som världspriserna gått upp och vår valuta är mycket dålig så för USA och i Euro blir det dyrt.
Så LaPalma nu i år med krånglig resa och dyrt hus, nej men så hittade jag en Wing resa för 945 kr till Teneriffa och jag signade in.
När jag såg hotellpriserna tänkte jag att det blir nog hemma å jobba, men så sa nån kolla Airbnb.
Som jag fattade det hyr man ut sin lägenhet/hus när man är borta, så en lägenhet utanför Santa Cruz som jag ’tänkte’ en mindre stad ( La Laguna ) och jag såg fina trekk stigar uppe i Anaga skogen så priset var nån tusing för ’lägenheten’ och sen nån tusing för bilen.
Såg det fanns fina stränder norr ön och på övre väst sidan.
-Så det var planen.
Kom ner och Canarias visade sitt fina väder och en bra bit över 20C, mycket skönt alltså mot Svedala.
Eftersom bilen var billig så man får alltid här i livet vad man betalar för så en liten Fiat som knappt orkar på tvåan i dessa backar..
Tog mig uppåt från södra sidan ( det finns 2 flygplatser ( norr och söder ) och ofta landar man ju på syd, men första året jag åkte tog jag buss upp till norra och åkte Binter över. På den tiden kom man över till Teneriffa med Ryan air billigt.Nu ligger norra flygplatsen faktiskt i La Laguna.
Man störs lite till viss del av flyget men det funkar.
Men caset kom med detta sitter ihop till stora delar med Santa Cruz så detta är mycket folk som bor här och mycket ettrig trafik och metropol som storStockholm ( not my cup ot te ) och jag misstänker det bor över en halv million här och kanske upp mot 1 miljon med alla turister.
Den här ön har alldes för mycket folk så det är inte undra på man ser en enorm ljusbubbla från LaPalma !
Lägenheten visade sig vara ett rum och ägaren bodde där och hyrde ut 2 rum och ingen balkong är det heller ( men vad ska man se ut till, nästa höghus ? )
Så det är som bo i en bunker och mycket lyhört och ägaren är en pedant med tusen ’regler’.
Men man får ta lärdom givetvis.
Sen att bo i Las Americas bland turisterna och kolla in på Booking vilka hutlösa priser.
Nej inget mer Teneriffa för min del.
Igår var jag till Cosmos museet men det var stängt så jag åkte till San Andres beachen ( tydligen är det sand från Marocco där ) och tittade på fulla Engelsmän som såg ut som kräftor och åt pommes med öl..
Men skönt få lite sol på sig.
Idag åkte jag genom Anaga skogen och upp till en beach på norr sidan.
Enorma klyftor i naturen och mycket vackert. Åt på en resturang i slutet av vägen i Benijo.
Svårt göra sig förstådd – så jag sa ta in nåt – så jag fick bläckfisk. Det var mört kött men inget jag vill äta igen faktiskt.
Men enorm utsikt och ren meditation se ut över Atlanten och perfekt väder.
I morgon tänkte jag testa cosmos museet igen och sedan åka till Tiede och äta nåt i krokarna där och vänta in mörkret ( bara för att )
Jag antar Teneriffa kan ha bättre obs platser än på LaPalma men ljusföroreningarna lär vara enorma och inget jag kommer testa framledes.
-Ön har för mycket folk är min slutsats.
Tom LaPalma idag anser jag ha enorma problem med ljusföroreningar men det funkar och man kan nå SQM +21.9 vid ’cisternen’ det har jag själv sett ( lägre ner ca +21.6 ex på Athos )
-Men visst vi kan få 21.5 hemma med på vissa ställen men sällan det ’trycket’ och obset på LaPalma sviker sällan och det är ju sällan kallt och ingen drivis så det är en enorm skillnad från Svensk DS astro vilket jag i princip lagt av med ( trotts jag har 30” ) men tyvärr är det lite för högt upp ändå för smaka på den södra himmlen, men å andra sidan typ 5 timmars flyg ( om lite tur så direkt flyg kan finnas )
Så för min del gäller LaPalma, La Bonita, men om det är möjligt mera framledes får visa sig för nån gräns måste man dra ekonomiskt. -
26 december, 2023 kl. 23:14 #7070
Frukost upp mot Agana efter TF12’an och förorter till La Laguna nedanför.
Fiaten på väg neråt norra kusten.
Utsikten från matstället.
Attachments:
-
27 december, 2023 kl. 14:35 #7075
Du har aldrig funderat på Fuerteventura?
Jag har aldrig varit där, men jag vet att ön är känd för sina stjärnklara nätter. Astronomisk förening och ett litet observatorium finns också.
Attachments:
-
27 december, 2023 kl. 15:18 #7080
Nej dit har jag inte varit men en på LaPalma sa till mig innan som bott där att ön var inte astronomiskt bra ( kommer inte ihåg anledningen ) men det funkar nog bra ( det gäller ju ha tur med vädret.
Min plan idag är suga i sig lite sol, otroligt varmt här och jag har åkt kustvägen söder ut och mycket vackert – men det är på tok för mycket folk här.
Hittade i en vin försäljning efter vägen och hittade Malvasea vitt sött vin som de har på LaPalma ( gott till kaffe med lite choklad ) och sen en lokal druva på ett rött så priset 2 flarror blev 800 spänn, men lite kul ändå smutta på hemma sen.
Påstår urspårning är nära här på denna ö i det mesta. Men europer gillar ju värmen i från våra breddgrader.
Tänkte besöka beachen i Pourto de la cruz men parkeringar är en omöjlighet. Så dricker lite kaffe nu strax söder och man blir galen på all trafik och inga p platser. Jag har varit i USA mycket och LA osv men dessa kör alldeles för fort och är för stressiga, phuu !
Jag ska dra mig uppåt El Tiede lite senare och äta i nån mindre by sedan invänta mörkret även om månen står 20 grader upp kl 21. Återkommer med vad jag ser men nymåne och Lasse Hermansson har min SQM mätare just nu. Så inte mycket att mäta på nu men skattar det jag ser.
-
27 december, 2023 kl. 17:40 #7084
Ingen beach ( to busy ) men hittade en liten pärla där vattnet forsade in i en stenkista innan resan upp mot Tiede nu och vattnet var helt perfekt ( Charco La Laja )
-
27 december, 2023 kl. 20:38 #7085
Är brevid vulkanen nu ( kanske +2200 m ) och har en liggande Orion rakt framför mig i bilrutan så kan nästa se hästhuvudet…
Men precis nu kom månen upp som en lampa till vänster över en krater.Det är väldigt disigt ovanför horizonten, typist också för LaPalma den här tiden på året.
Jag hoppades se LaPalma när jag åkte upp men icke.
-Men va folk, de är överallt och även bussar ideligen och folk står ute och ser, så ser de på månen ?Men det finns en del bra platta och större områden lite här å där och jag åkte ju in från nordväst.
Där jag står är det nog ca +10 bilar just nu, och antar de tröttnar ur snart ( även om en bra astronomisk natt ) och en kom nyss in och han har alla lampor på även inv i bilen, så hade man släpat hit ett teleskop vore man skapligt imponerad.
Solen ligger nog ca 10 grader under men klockan är ca halv åtta, så det blir mörkare inom kort men månen tar väl udden ur det mesta.
Jag ger det 1 -2 timmar till max
- Det här svaret redigerades för 11 månader av Hakann.
-
27 december, 2023 kl. 23:54 #7088
När jag åkte tillbaka så passerade jag förbi flera bussar med semesterfirare på SP.
Jag stannade kort vid en men då ropades det från bussen att det var ’privat’ minsann men den som höll i det hela försökte rikta in en 6 eller 8 tum Skywatcher på Jupiter men första bäste man lyckades sen direkt fummla bort det hela. Jag vet hur det var på LaPalma en gång med liknande sällskap/teleskop på M1…
Men en intressant aspekt var åka på bergskammen strax under 2 tusen meter till La Laguna och vägen var riktigt bra så man slapp det mesta i kurvor men det var nära 5 mil. Men nu i mörket såg man tidsvis båda sidor av ön ( ibland samtidigt ) och man såg att det hela har i princip växt samman totalt. Visst har jag klagat på Tyskarna med deras totala brist av ljus förståelse i hemmen de köper och städerna på LaPalma som växer men detta är nåt helt annat. ( Och nu efter vulkanen ) på LaPalma sa dom till mig en helt ny väg ska byggas i calderan upp från LosLlanos och det kommer bebyggas up där ( antar både för mer Tyskar men framför allt Palmeros ) Gör dom det är det fågelvägen nån km från Roque sen är det över där med.
Jag tycker trotts månen att i zenit borde det ha varit bra mycket bättre vid Teide och jag kan min SQM mätare rätt bra numera, och detta var nog kring 19 och Plejaderna såg man knappt. Mja, jag tror det är över med astro här – med eller utan måne, men en gång i tiden var det nog ett rökar ställe !
-De här folken som är överallt är en pina, men det är förståligt varför folk gillar dessa ögrupper- Det här svaret redigerades för 11 månader av Hakann.
-
28 december, 2023 kl. 16:40 #7092
Hej Håkann
Jag har varit på Teneriffa drygt 10ggr och håller med om att det är mycket mer störande ljusföroreningar än på LaPalma (varit 5ggr). Jag har alltid bott i Puerto de la Cruz då jag uppskattar den gröna Ortava dalen. Där är även två fina stränder och en hel del för familjen att underhålla sig med.
Ska jag obsa så kör jag tf-21 upp till tf-24. Drygt 5km in på tf-24 så kan man köra in på en liten asfalterad väg som går söder om teleskopen och där är några ställen utanför området som går bra att stanna vid och observera i lugn o ro även med stort teleskop. Det finns även en grusväg som leder längre söderut in i platån men den har jag inte provat.
Torbjörn har också varit där och obsat några gånger men brukar utgå från Vilaflor och kör då på tf-21 och fortsätter sen en bra bit in på tf-38 tills han hittar en mörk plats.
Jag har varit en gång på Fuerteventura för att obsa och valde då att bo i Morro Jable på sydsidan som är mörkast. Där finns en liten grusväg som går till fyren (Faro punta de Jandia) längst ner i sydvästra hörnet. Man stannar lämpligen ca 5km innan fyren då denna stör mycket. Där är mörkt men MYCKET blåsigt (ön gör skäl för sitt namn). Körde runt en del för att hitta andra potentiella obs platser men hittade inga riktigt bra. Där finns tex Mirador Astronomico de Sicasumbre som är hyfsat mörkt men också blåsigt och lång väg att köra. Där finns ett litet observatorium i Tefia men det ligger inte lika mörkt.
Varit nyfiken på ön Boa Vista (Kap Verde). Där finns ett hotell som ligger helt ensamt på sydsidan (Riu Touareg). Tittar man på light pollution map så borde där vara mycket mörkt om man bar tar sig en liten bit från hotellet och med fin utsikt åt söder. Tänkte att det kunde vara ett lite bekvämare alternativ än Namibia öknen.
/Håkan
-
28 december, 2023 kl. 22:01 #7095
Hej Håkan !
Jag såg vägen du pratade om igår till teleskopen en bit ifrån vulkanen norrut och där blir man nog ifred, men om det hjälper till för bra DS astro idag vet jag inte, men enl Torbjörn sist var det rätt dåligt ( jag kan ha fel, så han kan kontra upp om han läser detta ) men jag är alltid impad av Torbjörns resor som ex ta sig upp dit natt efter natt och inte ha big app.
Jag skulle inte ta med nåt dit men vs familj/semester och visst funkar det då med astro och ett reseteleskop och det går ju direkt flyg och så är det ju så fint på ön osv men i min smak är det för mycket folk här.
Det var nog bättre för en 20-30 år sedan. Jag vill ha lung och ro, men det är ju personligt sas. Idag var jag lite ovan Puerto i Mesa Del Mar i en större sten bassäng och låg å plaskade och solade och få hade hittat dit ( skönt )
Men kontentan är LaPalma och med hyrt hus på väst sidan passar mig bäst både med och utan astro sas.
Ett case är Europas folk folk har fått det långt bättre ekonomiskt och de tvekar inte betala för sol här vinterid så priserna kommer bli långt högre och kronan lägre och det blir mer folk här framledes. Inte astronomiskt sett bra men astronomiskt dyrt.
Förutom på flyget har jag inte hört nån Svensk här just nu.
Ang Kap Verde kan det nog funka men en vän till mig hade med sig familjen dit och sa det var suspekta figurer överallt så han tyckte det var mycket obekvämt, så de höll sig intill hotellet.
I mitt fall handlar min astro om SP med feta dobbar och västra USA ( jag gillar umgås med Jänkarna och hur de obsar ex faint stuff and eye candy ) men nu bor man ju här och dollarn skenar. Så riktigt bra astro med WoW har uteblivit sedan Oregon SP 2019. Men hörde nu att Texas SP kostade USD 600 att ta sig in ( 7 tusen spänn ? )
-
29 december, 2023 kl. 11:13 #7110
Hej Håkan N!
Hoppas du har det skönt på Teneriffa. Nja jag tycker väl inte att det är direkt dåligt i närheten av observatorierna men det är en del påverkan från huvudstaden Santa Cruz och La Laguna där, en ljusbubbla. Man har däremot bra sikt österut. Det jag skrev var nog att det är mindre påverkan av ljusföroreningar vid en rastplats/utsiktpunkt som ligger norr om Vilaflor, längs väg TF 21. Utsiktsplatsen ligger alldeles innan man åker in i Calderaområdet och där har man bra sikt söderut.
Förutom amatörastronomi så kan jag rekommendera den fina botaniska trädgården i Puerto de la Cruz, en stor palmpark som heter Palmetum i Santa Cruz och ett intressant fjärilshus i Icod de los Vinos.
/Torbjörn 🙂
-
29 december, 2023 kl. 16:32 #7112
Torbjörn !
-Givetvis måste astro funka här ( oavsett hur många det bor här eller lampor de monterar upp ) för det är trotts allt en bit bort och högt.
Jag vet ju första året på LaPalma hur ’besviken’ jag var vs Oregon SP innan, men sett nu med tiden har LaPalma leverat ( hyffsat ) och första året var det nog bäst, men helt nöjd har jag väl aldrig varit. Men det ’blir’ astro och det är sällan kallt eller fuktigt så det är behållningen och sen är det ofta upp mot 21,6-21.9. Sen har jag väl aldrig gillar Hosinskis 16” Dobson eller teleskopen på Ahtos ( 16/20/25 ) men lärst mig mycket i dom på egen hand ( samt i min 60 mm Zeiss kikare ) så jag är väl aningen ej realist ( naiv kanske ) eller kräsen. Sen ärligt talat är jag väl ingen ’riktig’ ovservatör eller ens astronomiskt intresserad utan det är faint stuff och eye candå och inte minst tekniken. Då krävs det inc black och big app.
-Jag vet ju idag att hobbyn kan nyttjas i princip större delen av året i Sverige ( ev över 200 nätter ) så jag jar väl hamnat i nåt fack hur jag ser det sas. Sen är ju jag USA inriktad al’a John Dobson andan.
-Jag tror inte det blir så mycket ner world wide resor för min del framledes men hoppas på USA och givetvis LaPalma ( då jag har en plan vs 36” för men det är än bara ’fantasier’ att ha nåt där sedan ( hus/teleskop ) och bjuda in folk.
Idag blev det turist i Las Americas och beachen ( vattnet är gudomligt och 25 C ute ) så ingen klagan, och Canaris är bara för härligt vilket vilket många har insett.
Området ovanför Puerto är mycket vackert men igen, va mycket folk !
Vid nyår är man hemmavid men ärligt planerar jag en LaPalma resa redan nu.
-
29 december, 2023 kl. 16:39 #7113
Nu ser man LaPalma tydligt lite norr Las Americas.
Edit. Notering, kan det vara La Gomera ?
Men jag har ju sett Teneriffa/Teide från LaPalma.- Det här svaret redigerades för 11 månader av Hakann.
Attachments:
-
30 december, 2023 kl. 11:59 #7123
Håkan,
Du har rätt Ortavi dalen är en väldigt fin plats och vägen ner dit från norr en fröjd att avjuta. Kanske öns bästa, och mera avslappnat än nere i Las Americas och i Puerto de la cruze. Var ju nere i Las Americas igår, men ’just to much’. Men havet var outstanding. Lite varmare i syd noterade jag.
Sitter nu på ett kaffe i La Orotava med fräsk apelsinjuce, te och en Canaries macka.
Ska på 2 botaniska trägårdar idag per tips från Torbjörn, en nära här Marquesado de la quinta roja garden och en Jardina Botanica.Bra bonus är att se lite annat även på en astronomisk resa det hör ju till sas.
-
30 december, 2023 kl. 12:30 #7124
Hej Håkan N,
Det ser ut som La Gomera på bilderna. La Palma syns från Teides västsida och ön ser ut som en kamelrygg med två pucklar/toppar, den norra är högre än den södra.
Du verkar ha det rätt gött nere på Teneriffa, passa på och njut av ledigheten 🙂
Jodå astro funkar bra från Teneriffa om man inte förväntar sig himmel i absolut världsklass. När jag var där i maj uppmätte jag mörkret till 21,13 21,18 21,22 att jämföra med Hakos i Namibia i augusti där det var 21,73 21,53 21,52
På La Palma 2019 mätte jag 21,76 21,68 21,58 från Mirador de los Andenes och 21,84 (!) från södra delen av ön, alldeles norr on fyrarna.
Förmodligen är det solaktiviteten som gör att himlen är ljusare överallt just nu. När jag var på Teneriffa 2017 uppmätte jag mörker på som bäst 21,5 alltså nästan som Namibia i år.
Ha det så fint och Gott Nytt År!
Hälsar Torbjörn
-
31 december, 2023 kl. 04:26 #7126
Ja, det verkar vara en säkning på mörkret i världen ( av nån anledning ) Jag vet inte vad man ska ha för distans omkring sig från all form av ljus för betrakta det som bästa möjliga. Även i Chile är det ju större städer relativt kort borta fågelvägen om nu inte Atacama inräknat. Men man kanske inte kräver perfekt ända ner mot horizonten sas. Det jag ser som problemet är vad jag kallar ’mjölnar himmel’ och det räknas då in även i zenit eller att knappt nå SQM 21 rakt upp. Men problemet hemma som jag ser det är tillfällerna ( samt ofta andra issues som kalllt, blåsigt mm och det blir gärna grått däruppe av snön ) Så är man Ok med +21 och villig att åka på krokiga vägar samt ta med sig ett reseteleskop fungerar ju Teneriffa bra, men samtidigt då känns Athos ’lätt’ på LaPalma och då få lite mera app på köpet genom att inte släpa på nåt utan hyra teleskopet plus det är då nångra meter från hus/sängen. Men Ok LaPalma kan uppfattas som ’tråkigare’ men för en ren astro resa spelar väl det ingen roll. Men problemet är det finns sällan bra rese alternativ dit ( jag vill helst flyga direkt )
-Förra året på LaPalma blev det delstopp på GC i 6 timmar per in/ut resa och jag sa då att aldrig mer så. Iden med Canarias är kort resetid anser jag plus lugnet och naturen.
Men nu har jag gjort Teneriffa och det är en mycket vacker ö men tyvärr för mycket folk och trafik. Men jag var på flertalet beacher både norr, väster, söder och öster och åkte upp till Teide och åkte på bergs kammen hela vägen mot norr. Och åt och drack gott efter behov. Jag kommer nog återvända ( ej då astro ) men favoriten vara Otavia dalen, men beachen i Las Americas var riktigt bra ( men hela området där är ’just to much’ = ren cirkus ) Men igår var jag ju och kollade in beachen och badade i Pourto del la cruze men det var rätt tuff drag på vågorna och brant ner och där var det större stenar ( Playa Jardin )
Som jag beskrev var ju priserna galna nu i jul på ex Booking.com om hotell, men med flygstol med Ving från Norrköping en tid ingen ville åka på ( jag skulle ändå ner dit i ett annat ärende ) så med parkering där och hyra en liten bil ( Fiat Punto = liten å bra givetvis för ändsmålet men riktigt trött motor ) och hyra rum genom Airbnb ( cleant men inte önsvärt boende ) blev det med mat och bensin precis strax under 10 tusen kr eller 1.250 kr/dagen för 1 vecka ( med kanon väder och fina upplevelser )
Hade jag åkt till LaPalma med hyrt hus som flera gånger innan hade det minst blivit x3-4 mer och än mer givetvis med att hyra teleskop ( om då månen var nere )
Hade månen varit nere på denna resa hade jag dock varit Ok att haft med mig min 60 mm kikare 1 natt vid Teide, men roligt då vore haft + SQM 21.5.
-Idag är det hemresa så man får tacka Teneriffa för en bra vecka från kylan å snön hemma till budgetpris dessutom.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
Senaste inläggen
-
Jupiter med Ganymedes
tråd av Hans H
-
Uranus och Neptunus
tråd av Hans H
-
Aktuell solaktivitet
svar av Hans Bengtsson
-
U Gem