Tankar kring SAAF/V och nästa utbrott av T Coronae Borealis
Etiketter: T CrB
- Detta ämne har 35 svar, 7 deltagare, och uppdaterades senast 24-10-07 09:43 av Hernán.
-
FörfattareInlägg
-
20 mars, 2024 kl. 21:41 #7924
Jag har ibland funderat på om och i så fall hur väl förberedda är vi på variabelsektionen inför nästa utbrott av T CrB. Nu när jag läser Gustavs artikel på Telescopium 1/24 känner jag mig manad att skriva några tankar här.
Vad är chansen att vi missar utbrottet om det skulle ske imorgon till exempel? Om jag tänker på mig som visuell observatör bunden till en plats och med syn på bara en del av himlen så är den chansen näst intill 100%. Men hur skulle det se ut för hela SAAF/V? Sannolikt bättre, hoppas jag, och undrar om vi kollektivt sett hat en någorlunda regelbunden och tätt övervakning av stjärnan.
Om man tittar på SVO så ser vi att det har funnits en inrapporterad observation per vecka för de senaste tre veckorna. Det är bra! Och det är klart att nu går vi sakta in i stjärnans säsong och det blir lättare. För min del ska jag se till att göra två observationer per natt, när tillfället ges. Är det för fräck att fråga fotometrister att fota lite oftare? En gång i veckan eller varannan kanske?
Ett nytt utbrott på T CrB blir årtiondets variabel-event. För många av oss kanske livets event. Och kanske händer inte förrän några år … men kanske blir det redan imorgon. Vi har molnen och den ljusa sommaren emot oss, men de förhindrar inte oss att göra vårt bästa.
Glöm inte att kika när kronan är uppe!
- Detta ämne redigerades för 8 månader sedan av Hernán.
-
21 mars, 2024 kl. 07:26 #7930
Hej!
Hernan, jag delar din oro. Och jag tänker att ett tillfälle som det här också borde vara något som kan dra fler till att göra observationer. Visst vore det jättekul om det inte bara var en handfull observatörer, utan kanske dubbelt så många? Mitt drömscenario är att vi fångar T CrB på väg upp och lyckas skapa en hel serie, både visuella och fotometriska (och spektroskopiska) observationer redan innan den nått maximum!
T CrB står högt på min prioriteringslista från nu och framåt.
Magnus
-
21 mars, 2024 kl. 09:49 #7931
-
21 mars, 2024 kl. 11:11 #7932
Hej,
En självklarhet, men ändå: om något skulle hända är det viktigt att snabbast möjligt rapportera till AAVSO:s databas och till SVO (samt förstås Nattmolnet och en massa andra kanaler). Och dessutom förtjänar det att påminnas om att även negativa observationer är användbara för att sätta tidsgränsen för ett eventuellt kommande utbrott. Fram med fältkikaren till frukost!
Tips om ni inte redan sett det: Brad Schaefer har gjort ett bra webinarium om T CrB.
/Gustav
-
21 mars, 2024 kl. 18:56 #7936
Tack för era svar.
@Magnus din drömscenario låter väldigt vackert, jag hoppas du får realisera det
@David fjärrteleskop i Spanien är verkligen en plus poäng
@Gustav ja förstås, rapportera snabbt på flera kanaler. Man kan också lägga till att prenumerera på AAVSO’s alert
/H.
-
21 mars, 2024 kl. 19:14 #7939
För min del sträcker sig säsongen för att kunna observera T CrB, även vid minimum, från mitten av juli till mitten av december. Detta med 8-tummare från balkongen. Övriga tider under året kan jag vid behov ta ut min ultralätta refraktor 8 cm f/5 på videostativ och se i andra väderstreck.
Ska försöka att bidra så gott jag kan men lovar inget.
-
29 mars, 2024 kl. 18:20 #7992
Två nya CBET i ämnet T CrB:
http://www.cbat.eps.harvard.edu/iau/cbet/005300/CBET005375.txt
http://www.cbat.eps.harvard.edu/iau/cbet/005300/CBET005374.txt
- Det här svaret redigerades för 7 månader av Hans Bengtsson.
- Det här svaret redigerades för 7 månader av Hans Bengtsson.
-
4 maj, 2024 kl. 23:45 #8173
Var just ute och skattade T CrB till 9,8 med 20×100 prismakikare. Visserligen första gången jag skattar denna stjärna, men skattningen är säker med jfr 94/99. Så här ljus har den inte varit sedan okt 2022 i SVO, och de senaste fyra dygnens skattningar av David och Gustav visar en uppåtgående trend. Värt att hålla ett öga på den nu kanske?
-
8 maj, 2024 kl. 07:41 #8211
Ny läsvärd bloggpost från AAVSO om stjärnan med ljuskurvor och spektra.
https://www.aavso.org/blog/T-CrB-jewel-in-the-crown
Magnituden var kvar på 9,8 natten som gick.
Johan
- Det här svaret redigerades för 6 månader av Johan Warell.
-
8 maj, 2024 kl. 18:09 #8217
Hej!
Och här är ett spektrum från igår. Ser ungefär ut som vanligt 🙂
C8, Lowspec, Asi183mm, exponering totalt 2,5 tim. R ca 2000.
Magnus
- Det här svaret redigerades för 6 månader av Magnus Larsson.
-
10 maj, 2024 kl. 10:58 #8238
För säkerhets skull lägger jag även i denna tråd in ett par kartor med magnituder för jämförelsestjärnor.
Attachments:
-
5 juni, 2024 kl. 14:55 #8494
Jag blev lite häpet när jag tog et kick på de senaste 10 dagarna av T CrB från AAVSO data. Det finns några visuella och en blå fotometrisk observation med relativt höga värden. Snart insåg jag att alla höga visuella observationer utom en är från samma observatör, dock inte den visuella observationen på 7,4. Så det hela kan kanske glömmas som en aberration.
Men dippet i det blåa på senaste dygnet eller så kan möjligen vara verkligt. Kanske en del av Schaefers “pre-eruption dip”?
I det gröna och röda verkar finnas några som har konsistent avvikande värden. Kanske någon kalibreringsproblem?
Va redo 🙂
-
7 juni, 2024 kl. 10:50 #8522
Det ska bli spännande att se vad som händer med T CrB!
Man kan säga att Schaefer stuckit ut hakan en del och varit modig när han angett 2024.4 plus minus 0.3 år som tid för utbrott. Vi får se om han får rätt. Felmarginalen han anger, bara några få månader, är verkligen mycket mycket liten för att gälla en rekurrent nova. Sådana utbrott är notoriskt svåra att förutse.
Jag ser det mera som drygt 50 procent chans för utbrott någon gång under åren 2024-2029.
-
7 juni, 2024 kl. 12:01 #8523
-
7 juni, 2024 kl. 16:52 #8524
Här håller jag med både Hans och Hernán.
/Gustav
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
Senaste inläggen
-
Titanpassager
svar av Johan Warell
-
Messier 17
tråd av zmannen
-
Utbrott hos V0632 Her?
svar av Magnus Larsson
-
Skywatcher EQ6-R-Pro