Studie av flarestjärnor
- This topic has 6 replies, 3 voices, and was last updated 25-03-11 18:05 by
Hans Bengtsson.
-
AuthorPosts
-
11 mars, 2025 at 10:54 #11338
Under fjärrteleskopsektionens möte i söndags dök ämnet flarestjärnor upp som hastigast och eftersom det verkade finnas ett visst intresse bifogar jag här lite information om det projekt som löper fram till åtminstone december 2026 och som uppmärksammats i AAVSO Observing Campaign #880.
Projektet drivs framför allt som ett amatörprojekt men med kontakter bland professionella forskare som kan komma att bidra i viss mån. Den intresserade uppmuntras att kontakta koordinatorn (kontaktuppgifter bland foruminläggen i länken nedan) och ansöka om att gå med i projektets groups.io-lista för att där ta del av det senaste som händer. Där finns även ett omfattande arkiv med vägledning kring datainsamling, analys, analysverktyg, inspelningar av tidigare möten med mera. Utöver inlägg som går ut till mailinglistan hålls möten två gånger per månad där information utbyts, deltagare ges möjlighet att visa vad de åstadkommit och frågor kan besvaras.
Jag själv försöker bidra med data som insamlats med hjälp av MWT och hoppas även kunna bidra till analysarbetet som sker med hjälp av bland annat Pythonkod som framtagits för syftet.
/David
SVO: DHE
AAVSO: HDAE -
11 mars, 2025 at 11:27 #11339
Kul och intressant projekt!
Hittills har det aldrig hänt att en svensk observatör fångat en flare på säkerställt vis. Men det kommer du att göra förr eller senare om du fortsätter följa AD Leo eller EV Lac.
På 60-talet rapporterade Gunnar Darsenius att Eric Alexandersson hade observerat en flare hos AD Leo. Jag ställer mig dock frågande till den rapporten. Stjärnan skulle ha ljusnat några få tiondelar under några minuter. Men jag har vid ett tillfälle för många år sedan övervakat AD Leo under en timme eller så, och vågar påstå att en så liten flare inte går att uppfatta visuellt eftersom stjärnan är röd. Den påstådda variationen föll tveklöst inom felmarginalen. Fotometri behövs.
Alexandersson bodde i Bohus norr om Göteborg, och om jag inte missminner mig så hade Ylva Hagman honom som lärare i skolan, eller i varje fall kände till honom.
Darsenius diagram som visar Alexanderssons obsar bifogas.
-
This reply was modified 13 hours ago by
Hans Bengtsson.
Attachments:
-
This reply was modified 13 hours ago by
-
11 mars, 2025 at 13:33 #11340
Jaså är det ingen som har det, det var ju kul!
Jag tror jag fångade minst en flare i B-bandet från AD Leo natten mellan 19:e och 20:e februari 2025 med hjälp av MWT. Det tog mig ganska många timmar och flera tidsserier av inaktivitet innan det dök upp något, men åtminstone den tydligaste av dem fick jag medhåll av projektledaren att det var en mindre flare.
I efteranalysen beräknade jag luminositeten i B vid maximum till 9×10^29 erg/s och energin under hela flaren i B, som varade omkring 20 minuter, till 10^31 erg. Ska gå igenom det igen senare, men siffrorna verkar inte orimliga när man tittar runt bland litteraturen tycker jag.
Obsarna finns även uppladdade till SVO.
/David
AAVSO: HDAEAttachments:
-
11 mars, 2025 at 15:01 #11345
Grattis!
Det måste man utan tvekan tolka som en liten flare hos AD Leo, med B-amplitud 0.05 magnituder. Utseendet på kurvan är precis det karakteristiska.
-
11 mars, 2025 at 15:29 #11347
Tack Hans! Jag har sett att AD Leo har haft många betydligt större flares senaste veckorna som vackert fångats av andra. En aktiv stjärna minst sagt.
/David
AAVSO: HDAE -
11 mars, 2025 at 16:20 #11348
Hej!
Jättekul!!
AD Leo är ju också mycket väl inom räckhåll för spektroskopi, både med MWT och med våra olika saker på hemmaplan! Du har inte funderat på att ta spektra med MWT på den? Jag skulle kunna tänka mig att ca 10-20 min exponering skulle kunna vara rimligt, och då kunde man ju få en serie där en flare kunde fångas.
Magnus
-
11 mars, 2025 at 18:05 #11352
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.
Senaste inläggen
-
Årets bild
svar av
AndreasH VBG
-
Solen Dopplergram
svar av
Hans Bengtsson
-
Platokratern på månen
tråd av