Solsystemskavalkad
- This topic has 0 replies, 1 voice, and was last updated 25-02-01 19:31 by timokarhula.
-
AuthorPosts
-
1 februari, 2025 at 19:31 #11078
Jag har läst i pressen och hört i radion om planeterna som kan samtidigt ses på kvällen. Fick till och med en förfrågan att bli intervjuad i TV om denna planetuppradning. Tackade nej till denna pseudo-händelse. Jag har sett dessa planeter samtidigt många gånger förr, inklusive Merkurius som är för nära solen just nu. Å andra sidan noterar jag att de skenbart yttersta planeterna, Saturnus och Mars, låg inom en 123 graders sektor vilket är mindre än jag någonsin noterat tidigare.
Nu hade även månen kommit in i leken så ikväll observerade jag något sällsynt. Med 10×50-kikare såg jag månskäran med ett fint jordsken, den briljanta Venus och Neptunus i samma synfält. Neptunus var lite svår att se med 10×50 men enkel med 25×100.
Med 25×100 kikade jag på Saturnus. Såg en stjärna i närheten som visade sig vara en 8.7 magnitud orelaterad stjärna men med en närmare titt kunde jag se månen Titan. Normalt syns Saturnus ringar obehindrat med 25×100, men inte nu. Ringen är så pass tunn innan den vänder ringplanet mot jorden i slutet av mars. En kul grej, det påminde om min första observation av Saturnus på hösten 1978 då Saturnus vände ringarna mot jorden och jag kunde inte se ringen med min nya fina 6 cm stjärnkikare. 🙂
Jupiter uppvisade fyra månar. Callisto och Ganymedes låg mycket nära varandra med endast 13 bågsekunder inbördes avstånd.
Uranus låg sydväst om Plejaderna i Aries och Mars i en rät vinkel med Castor och Pollux.
Det blev 13 himlakroppar i solsystemet (inkl jorden 🙂 ) inom loppet av två minuter!
/Timo K
- This topic was modified 3 hours ago by timokarhula.
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.
Senaste inläggen
-
Solsystemskavalkad
tråd av timokarhula
-
Aktuell solaktivitet
svar av Hans Bengtsson
-
Variabler i M31
svar av Thomas Karlsson
-
Uppdateringar av SVO