Rapport från Teneriffa 2023
- Detta ämne har 17 svar, 4 deltagare, och uppdaterades senast 23-05-25 15:04 av Torbjörn Holmqvist.
-
FörfattareInlägg
-
24 maj, 2023 kl. 12:26 #4826
Hej Håkan!
Nej jag har inte pratat med några andra observatörer här på Teneriffa men jag kan tänka mig att förhållandena varierar. Jag åkte upp inatt igen och eftersom moln/dimma vällde upp vid kanterna av calderan så ställde jag mig vid en parkering tvärs över vägen från linbanestationen på Teide. Det funkade faktiskt, inga störande moln där. Det vanliga stället var det rena dimman vid igår. Det kan ju vara en erfarenhet: Att det eventuellt kan gå att obsa från mitten av calderan även om molnen går högt.
SQM-L var 21.44 inatt när månen hade gått ner och det var det bästa värdet jag uppmätte den här gången.
Jag ägnade mig åt att obsa favoritobjekt igår: Omega Centauri, NGC 5128 Hamburgargalaxen, diverse Messierobjekt mm. Jättefint. Obsade M6/M7 och M24 med min lilla 8×21-kikare.
Kallt var det däremot, ca 7 grader där jag var och jag passerade ett ställe där det var 1.5 grader.
En riktigt lyckad kväll får jag säga 😀 Jag är mycket nöjd med min resa som har varit toppen på många sätt.
Jag har klarat mig från calima den här gången. Det finns bra prognoser på https://dust.aemet.es/
/Torbjörn
-
25 maj, 2023 kl. 13:35 #4842
Hej Torbjörn, kul att läsa om din Teneriffaresa! 21,2 är inte särskilt mörkt och ungefär samma som hos mig hemma i Skåne. Senast när vi var där tillsammans var det definitivt mörkare.
Hann du med att se supernovan i M101?
Johan
-
25 maj, 2023 kl. 15:04 #4846
Hej Johan!
Det har varit en väldigt trevlig resa. Jo det var nog mörkare när vi var här. 21.2 är ungefär som Orust. Sista natten var däremot bättre när jag var ute och tittade på “favoriter”. SQM-L 21.44.
Nej jag missade supernovan faktiskt…men jag hittade 34 st H2500-objekt söder om – 10 grader 😀
/Torbjörn
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
Senaste inläggen
-
Titanpassager
svar av Torbjörn Holmqvist
-
Messier 17
tråd av zmannen
-
Utbrott hos V0632 Her?
svar av Magnus Larsson
-
Skywatcher EQ6-R-Pro