November 2022
- Detta ämne har 20 svar, 5 deltagare, och uppdaterades senast 22-12-05 22:36 av Hans Bengtsson.
-
FörfattareInlägg
-
4 december, 2022 kl. 00:44 #2224
Jänkarna har bra SP och flera åker ut på helgerna i sina mobile homes och obsar i öknen och umgås, grillar och äter och dricker gott.
Man blir lätt avis på dom och de räds inte ta ut feta Dobbar och rädslan för problem.
-Man bor på fel plats / punkt.
Sverige är ett sk s-t land i detta, det är min personliga åsikt.Det är inget fel på ex stationärt och ex 10” men mitt obs är åka ut i naturen ett gäng med apertur plus 25”.
Attachments:
-
4 december, 2022 kl. 11:33 #2226
Holmberg-galaxernas upptäckare Erik Holmberg kan man lyssna till via länken nedan. Fungerar inte i min mobil, men i datorn har jag återupplevt föredraget några gånger.
(Det går inte att klicka på länken direkt, ser jag nu, men man hittar dit via SAAFs hemsida, där man väljer Multimedia)
Holmberg blev efter sin pensionering ordförande i Göteborgs Astronomiska Klubb, och det var alltid lika fascinerande att lyssna när han berättade om sina möten med andra berömda astronomer. Inte minst Edwin Hubble, som han inte var särskilt förtjust i som person. Man kände liksom historiens vingslag när man talade med Holmberg!
Jag minns att han vid ett tillfälle, med den vanliga lite torra humorn, sa att ”det är nog bara dom där galaxerna jag upptäckte som man kommer att minnas mig för. Och Holmberg-radien och Holmberg-magnituder.” Men egentligen visste han säkert att han skulle bli betraktad som en av 1900-talets stora pionjärer inom astronomin.
galleri.saaf.se:8080/gallery2/v/multimedia/erik2.mp3.html
- Det här svaret redigerades för 2 år sedan av Hans Bengtsson.
-
4 december, 2022 kl. 12:44 #2232
Jag blev givetvis inspirerad av Holmberg objekten själv och faint stuff.
Eftersom jag kom in i hobbyn relativt nyligen var ju eye candy naturligt det som gällde och då se dessa från mörka platser på resor med max optik man kunde ha portabelt, men med tiden las detta tänk ner mot större optik om mot faint stuff. Problematiken har varit om var ska man vara och 30” här funkar inte jättebra. Men visst mörkret och seeingen men det största problemet är ju vädret som ämnet var.
-Det finns också på tuben från Texas SP där Jim pratar om Holmberg mm.
- Det här svaret redigerades för 2 år sedan av Hakann.
-
5 december, 2022 kl. 17:11 #2246
Nu har soltidsdata för november 2022 kvalitetssäkrats och publicerats:
https://www.smhi.se/pd/klimat/pdf_stats/month/SMHI_vov_precipitation_sunshine_nov22.pdf
Inga nya novemberrekord (dvs bottenrekord) förutom för Nordkoster som dock är en ganska ny station vad gäller soltimmar.
-
5 december, 2022 kl. 20:07 #2247
Det var astrix för Falun Nov -22 men när jag ser på nära orter verkar det vara lika som åren innan.
Jag har bara sett moln här dock och inte en stjärna, men jag är inte ovän med jag är ute fel tillfällen sas.
-
5 december, 2022 kl. 22:36 #2249
Medelmolnigheten (06, 12 och 18 UTC) var i november över 90 % i Götalands inland, Svealands inland och södra Norrlands inland. Mellan 80 och 90 % längs kusterna. Och på en del ställen i norra Norrland 70-80 %.
Den stora molnmängden avspeglas förstås också i temperaturöverskott, inte bara vid jämförelse med den gamla kalla klimatologiska perioden 1961-1990, utan också vid jämförelse med den betydligt varmare nya standardperioden 1991-2020.
Attachments:
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
Senaste inläggen
-
Jupiter med Ganymedes
tråd av Hans H
-
Uranus och Neptunus
tråd av Hans H
-
Aktuell solaktivitet
svar av Hans Bengtsson
-
U Gem