November 2022
- Detta ämne har 20 svar, 5 deltagare, och uppdaterades senast 22-12-05 22:36 av Hans Bengtsson.
-
FörfattareInlägg
-
30 november, 2022 kl. 00:58 #2184
November vädret var rätt uselt, men jag klagar ju jämt här uppa i Falun så jag kan ju tagit helt fel (?)
-
30 november, 2022 kl. 10:10 #2185
I mina anteckningar ser jag att jag vid tre tillfällen var ute och observerade. En snabbtitt mellan molnen den 10:e, förhållandena räckte antagligen inte för en ordentlig observationssittning, och sedan två kvällar i rad 12:e och 13:e november då det var en längre period av klart väder. I övrigt ingenting och då hade jag ambitionen att gå ut så fort det var en klar kväll. Kanske missade jag någon klar kväll då jag inte var hemma eller en klar morgon, men det känns inte så. Bor i Stockholmsområdet.
Nya tag, förr eller senare kommer de klara kvällarna!
/David
SVO: DHE
AAVSO: HDAE- Det här svaret redigerades för 1 år av davhei.
-
30 november, 2022 kl. 11:09 #2187
Ett bra ställe med översiktlig statistik är detta:
Välj ”Nederbörd och solsken” så får du månadsstatistik för soltimmarna.
Men det är kanske inte soltimmarna man i första hand är intresserad av som nattlig observatör?
Finessen är att soltimmarna ger en väldigt god statistisk bild även av molnigheten nattetid. Jag har i jobbet jämfört hundratusentals timvisa satellittolkningar av nattlig molnighet med uppmätta värden för solskenstid. Och överensstämmelsen var slående! I princip betyder många soltimmar även många klara nätter, även om det förstås vid enskilda tillfällen kan skilja sig åt.
-
1 december, 2022 kl. 00:54 #2193
Mitt problem är jag vill ha en säker bra natt ( om det ska bli av ) som är mörk och klar, men det behöver ju givetvis inte vara SQM 22 och seeing 5 av 5 och inte kallt.
Men är det SQM 21 och inte moln eller blåsigt och seeingen suger ju alltid här mer eller mindre så det får man ju ta och man får ta nån grad minus.
Jag obsar inte i månen och inte när det är för kallt och jag har ju sett när det blir kallt – blir det vad jag kallar ’mjölnar himel’, och vår himmel är rätt ’tråkig’ vintertid.
Så sommaren går ju bort och vintern går bort ( undantag kan göras ) så det är några tillfällen höst och vår.
Årets höst uteblev ju helt och det blev inte mycket av i våras heller. så beviskelsen i November var stor.Nu var jag medveten om detta då Joel Knorring berättade detta för mig redan då jag började 2015 och att max 200X fixar Sverige.
-Jag antar många inte håller med alls i detta, men visst finns det tillfällen sedan 2015 ( och visst kan man dra på lite på nåt objekt nån gång men det är sällan ) men sån är ju hobbyn för alla och det ’kommer’ ju nätter sas.Men det jag noterade på mina resor ( i den ’gamla’ världen ) då jag var borta över nymåne veckan gav de mer än det totala jag obssat hemma, så det är inte bra obs här.
Men det vill jag inte säga att det inte går bedriva hobbyn, men efter en månad som November undrar man… -
1 december, 2022 kl. 08:32 #2194
Glöm inte att ur en astronomisk synpunkt ligger Sverige inte så bra till i förhållande till den den globala vädercirkulations mönster.
De bästa platserna för astronomin i världen brukar ligga på låg (< 45°) latitud, relativt hög höjd, och gärna på antingen en ö eller västsidan av en kontinent inte långt bort från havet: Atacama, sydvästra USA eller nordvästra Mexiko, Hawaii, Namibia, Kanarieöarna.
-
1 december, 2022 kl. 12:02 #2195
November blev den molnigaste kalendermånaden sedan jag började föra nattlig molnighetsstatistik här i Bergslagen 1987. Endast en kväll var stjärnklar, lördagen den 12:e, men då störde förstås den ljusa månen. Det blev noll timmar observationstid för mig vilket inte hänt tidigare novembermånader. Hoppas man inte missar de ljusa supernovorna i NGC3810, NGC5631 och NGC4415 samt det kraftiga utbrottet hos 29P/Schwassmann-Wachmann innan det är för sent.
/Timo K
-
1 december, 2022 kl. 15:35 #2196
Även i Göteborg har november varit praktiskt taget helmulen dygnet runt.
Men sett över ett helt år brukar antalet möjliga obskvällar hålla sig ganska konstant. Vi hade i Göteborg ett pärlband av klara kvällar under sensommaren och tidiga hösten. Under tre månader, från 11 juli till 11 oktober, kunde jag observera variabler 36 kvällar. Och då missade jag förstås ändå en del kvällar som kunde ha använts.
Det handlar mycket om vilken typ av objekt man har på programmet. Svaga diffusa galaxer kräver förstås mycket goda förhållanden, och då minskar antalet kvällar radikalt. För visuella variabelobservationer duger det gott med fullmåne i kombination med stadsljus och drivande moln. Det påverkar inte noggrannheten i observationerna.
Vi har i Göteborg drygt 100 variabelkvällar per år, dvs ungefär två kvällar per vecka i snitt. När jag höll på som mest (tidigt 90-tal) använde jag 70-80 av dessa per år.
-
1 december, 2022 kl. 20:57 #2199
Av en märklig slump var månaden mars i år den mest stjärnklara som jag noterat med 27 klara kvällar (enligt mitt subjektiva sätt att räkna). Då räcker det att minst hälften av himlen är molnfri under ett par timmar och månsken spelar ingen roll.
/Timo K
-
1 december, 2022 kl. 20:57 #2200
Hej Hans.
Jo det är väldigt beroende på vilken typ av observering man vill utföra, men hundra nätter av 365 är extremt bra även från de bästa av ställerna på Jorden.
Joel sa till mig ett antal kvällar per år, och det är väl dit jag kommit själv med Dobson och djuprymd ( om man vill ha ut nåt av det ) men nu kanske jag är ‘för’ krävande, men jag har också fått åka ut norr Falun en bra bit eller till Uppsala för obs.
Så jag ser väl det som min obs är väl det resor det som gäller ( eller då gällde pga världsläget ) så därav la jag ner mina planer på ett seriös optik/teleskop vs vara portabelt. Det funkar helt enkelt inte ( insåg jag – men inget fel på iden.. )
Som Hern’an sa, här uppe är det lite sämre, och det ser jag på seeingen också förutom antal bra nätter, men jag har noterat seeing issue på LaPalma med ( men då är min erfarenhet December månad ) så det är väl inte undra på de större Dobbarna finns i västra södra USA där det är torrt, och många ställen finns det natur områden och det kan vara högre också och Jänkarna gillar vara i naturen på helgerna å campa och de har bra vägar och ofta bra drag grejjer och sen har de bra SP – så USA är alltid bäst som vanligt.
-
1 december, 2022 kl. 23:08 #2206
För variabelobservatörer är drygt 100 kvällar per år, som vi har i Göteborg, ett ganska lågt antal. De som obsar från t ex Provence har ca 300 obskvällar per år.
-
1 december, 2022 kl. 23:40 #2208
Man får sadla om till variabler, men inte ens variabler hade fixat denna November.
-
2 december, 2022 kl. 11:24 #2209
Det låter som en utmärkt idé om du vill få många fler obskvällar!
För den som försökt att visuellt observera variabler från svensk horisont har ju november inte varit mycket att hurra för.
Men inom variabelvärlden används också fjärrteleskop, det är resultaten som räknas (inte teleskopets geografiska placering), så november har trots allt gett 1913 svenska variabelobservationer fördelade på 24 olika datum. Det är bara 6 datum som blivit helt blanka.
-
2 december, 2022 kl. 22:37 #2210
På tal om fjärrteleskop så har jag ett botemedel. Min gamle vän från Västerås, Dr Christian Sasse, kanske kan bota er otålighet från all moln.
https://www.itelescope.net/masterclass-intense
/Timo K
-
3 december, 2022 kl. 23:44 #2212
Nu som inte hört ’storyn’ innan så jag var down under 2017 på Oz Sky och en dag tog vi en tur till teleskop parken i Siding Springs och gjorde turer i olika teleskop där och Sasses teleskops park för amatörer world wide som vill ex köpa material eller hyra in sitt eget teleskop där ( bra himmel och södra delen som är ju fantastisk )
Å vilka minnen från natt 1 med binon och en tandläkare från Colorado hade precis kommit ut i mörkret med sin bino å wow, vad är detta… Eta Carinea och alla cluster hopar ( WOW ) och med 30” där ( SQM ca 21.9 tyvärr fuktigt efter kl 02 ) och flera 18 tummare och Zambuto 12” osv så var det en magisk vecka.
Men väl i teleskops parken kom det upp en vit Porsche cab och han visade oss iden osv men han sa ganska direkt ; ’är du från Sverige’.
-Jo sa jag ; känner du Timo sa han… jodå sa jag och han berättade hur han kom igång med detta ( pga Timo bla )Där nere hade jag nog min high light på Jewel box i min fantastiska 60 mm Zeiss kikare och färgerna i den med Zeiss optik kan inte beskrivas !
Inte nog..
Här i Falun fanns Hans Lundström som hade sina teleskop bara nån km från mig…(?) och vi hade lite kontakt men han var svag i cancer och vi kom aldrig iväg och i Mariestad sa han vi skulle obsa ihop sen men han försvann strax efter det.
Sen i Mariestad 1-2 år sensre såldes det foton från dödsboet ( std plåtar från när de kartlade himlen med hjälp av Siding Springs ) som han kommit över och jag köpte fotot från Jewel box ( sitter på väggen )
Världen är i lband liten så nu hjälper Timo mig när tillfälle ges.
Attachments:
-
4 december, 2022 kl. 00:09 #2214
En till sak som hände innan jag kom ner till Oz Sky i Australien var att jag var på Stellafane 2016 och där hängde jag med Howie Glatter och obsade med ’the Doc’ från PA. ( en rolig snubbe ) han hade en SDM 22” Dobson med Kennedy f/4 optik och han berättade om Oz Sky och Lowrey med 48’an.
Jag kom till Oz och året med eclipsen i USA kom jag ihop med John från LA ( från Riverside klubben ) som kände Jim å vi obsade innan OSP i södra Oregon.
Jim var så impad av Zeissen på passande objekt och jag kan säga, dessa nätter var det Mörkt !
-Jim var salig och sa ; ”Jet Black” !Vi hade 25” Dob där ( Debbies ) en krutgumma som sparng upp för stegen som en katt vid nära 70 bast. Hon köpte den första Obsession 20 tummaren.
Sen lärde jag känna Jim vid flera ställen men sen kom ju nya tiden in och allt stoppades. Så än har jag inte varit i Texas på 48” och nu kommer Jim ha sin 36’a i Chile.
Hur kom man då ihop med Jim.
Jo jag hade en Dal Forno Romano med mig ( 300 € ) som jag hade signerad av Romano själv på plats i Verona och Jim är finsmakare å bjöd på nån dyr special wiskey i låg upplaga, men iden var ju att Pensack skulle få den flarran av mig på OSP men han blen förkyld inför eclipsen så jag fick hans biljetter med mat å dush osv.Bilder med ;
Amarone frän vin.
Jag med Zeissen på OSP inför eclipsen.
Debbie, John, Jim och Paul ( väldigt erfaren visual observstör )
Jim förevisar om DS, och hans favoriter var ’Holmberg’ och han kunde inte säga ’Holmberg’ så han skickade fram mig att berätta hur det uttalas. ( han sa ’Holmburger’… )
Att Debbie kom igång med astronomin, jo hon hade familj och barn i San Diego och det blev till skilsmässa, så en natt vandrade hon ute och tittade upp och ringde direkt sen till en klubb och köpte en egen 20 tummare. Hon höll ut på OSP tills det ljusnade.
Men hon hade många år i ryggen då i hobbyn, så ganska fantastiskt.- Det här svaret redigerades för 1 år av Hakann.
- Det här svaret redigerades för 1 år av Hakann.
Attachments:
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
Senaste inläggen
-
Titanpassager
svar av Johan Warell
-
Messier 17
tråd av zmannen
-
Utbrott hos V0632 Her?
svar av Magnus Larsson
-
Skywatcher EQ6-R-Pro