Några av mina första försök till planetfoton
Forum › Astrofotografering › Nybörjarfoto › Några av mina första försök till planetfoton
- Denna tråd har 0 svar, 1 deltagare, och uppdaterades senast 22-10-08 13:55 av
Hampus Österbom.
-
FörfattareInlägg
-
8 oktober, 2022 kl. 13:55 #1815
Hej! fick upp ögonen för den fantastiska hobbyn att ta astrofoton för några månader sedan. Strossat runt på forumet titt som tätt men aldrig lagt upp något. Det är fantastiska bilder vissa här producerar och mitt mål är att någon gång i framtiden kunna skapa lika fantastiska bilder som alla er :). Är fortfarande väldigt “ny” till det hela och försöker fortfarande lära mig så alla tips uppskattas!. Tänkte att jag kunde dela med mig av vad jag har lyckats ta än så länge på min korta resa även om det inte är några mästerskap.
Teleskop: Star Discovery P150i
Kamera: Orion Starshoot USB planetkamera (till Saturnus bilden samt bilden på Jupiter där man ser IO & Ganyemede), uppgraderade sen till en ZWO ASI120MM-S som jag använde för att ta den bild på Jupiter som ligger överst.
Plats: Varberg
Datum: 2022-10-03 (den övre Jupiter bilden), 2022-08-09 (bilden på Saturnus samt Jupiter med 2 synliga månar)
Program: Jag använder Firecapture till att spela in sedan Autostakkert & Registax & Photoshop
Har även en fråga till er lite mer kunniga, när jag uppgraderade till ZWO kameran så spelar den in i monokrom vilket är fine men jag är väldigt osäker på hur jag ska fixa till i efterhand för att få färgerna att se bra ut samt naturliga. Den övre bilden på Jupiter är mitt bästa försök på att försöka få Jupiter att se så bra ut som möjligt genom att fixa färgena efteråt men tycker ändå det kanske ser lite konstigt ut?. Om någon har något tips på hur jag ska gå tillväga för att förbättra detta eller något annat tips så uppskattas det jättemycket :).
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på denna tråd.
Senaste inläggen
-
NGC891
tråd av
Petter Åström
-
Geminiderna 2023
tråd av
Hans Bengtsson
-
Detalj ur Orions svärd
tråd av