M81 och M82
- This topic has 9 replies, 2 voices, and was last updated 25-01-07 11:07 by Hans Bengtsson.
-
AuthorPosts
-
5 januari, 2025 at 22:45 #10765
Objekt: M82
Objekttyp: Galax
Teleskop/objektiv: TS ONTC808
Montering: HEQ5 Pro
Kamera: Risingcam 26mp OSC, Poseidon 26 mp M
Plats: Lidköping
Mjukvara: NINA
Filter: L, R, G, B
Fotograf: Petter Åström
Datum (UT): 2022 till 2025-01-05
Tid (UT): 00:00
Exponeringstid: totalt 17 timmar
Kalibrering: bias, dark, flat
Bildbehandling: Pixinsight
Kameratemperatur: -10
Autoguidning: Ja
Pixelskala i bågsekunder: 1
Utrustning
TS ONTC808 20 cm (8 tum) newtonian
HEQ5 Pro (Rowan belt mod)
Risingcam 26 mp (IMX 571), kyld färgkamera.
Komakorrektor
Filter: Baader neodymium, Optolong L-Extreme, Noname Sii, Noname IR-pass, Noname IR-cut.
SVbony 60mm guidescope
ZWO ASI 224MC guide-/planetkamera- This topic was modified 1 day ago by Petter Åström.
Attachments:
-
6 januari, 2025 at 00:03 #10768
Snygg bild!
Den 27 december upptäcktes en trolig nova i M81. Magnitud 20.5, den är verkligen ljussvag, men jag tänkte att den kanske ändå skulle kunna finnas med på någon av dina allra senaste exponeringar. Jag kan inte se den på din bild, men ta gärna en titt på dina original.
Novan finns markerad på upptäckarnas bild. Jag har sedan roterat en del av din bild 90 grader så att klippet omfattar ungefär samma område.
https://www.astronomerstelegram.org/?read=16961
- This reply was modified 1 day ago by Hans Bengtsson.
Attachments:
-
6 januari, 2025 at 02:18 #10772
Superspännande!
Jag har data från 4e december och då kan jag se en ljusfläck – troligen dåligt upplöst stjärna – på den exakta punkten novan skulle vara.
Därefter har det varit mulet fram till natten mellan 4-5 januari. Dessvärre fotade jag med smalbandsfilter. Den datan är ganska brusig.
Bilden visar helt ofiltrerat till vänster och smablandsfilter (5 nm bandpass @ 656,3 nm) till höger.Edit:
Jag kikade på äldre data också för att se om vi eventuellt kan utesluta att det är ett nytt fenomen. Datan (UV7IR-block) från 20231016-18 ses nedan.
Utrustning
Komakorrektor
Filter: Baader neodymium, Optolong L-Extreme, Noname Sii, Noname IR-pass, Noname IR-cut.
SVbony 60mm guidescope
ZWO ASI 224MC guide-/planetkamera- This reply was modified 1 day ago by Petter Åström.
- This reply was modified 1 day ago by Petter Åström.
- This reply was modified 1 day ago by Petter Åström.
-
6 januari, 2025 at 12:45 #10776
Såvitt jag kan förstå har du tagit en förupptäcktsbild (pre-discovery image) av novan redan den 4 december 2024!
På klippet nedan har jag lagt in g’magnituder (Sloan, med max vid 4866 Å) för tre stjärnor nära novan. Magnituderna g’ är enligt Pan-STARRS (2016) 16.01, 19.63 och 20.48. Det känns som om novan vid tillfället låg kring magnitud 20.8 eller något sådant.
När novan upptäcktes hade den således varit nära max under några veckor. Viktig info! Jag har lagt in namnet i SVO:
PNV J09561933+6902349
(med mellanslag efter PNV)
Författarna till ATel-artikeln (se länk i mitt förra inlägg) borde få tillgång till din bild.
- This reply was modified 1 day ago by Hans Bengtsson.
Attachments:
-
6 januari, 2025 at 14:32 #10779
Ja det kan ju vara så att den fastnade på min bild! Det är ju ett vanligt fotomotiv så det borde ju finnas fler som kan ha fångat den.
Jag har mailat författaren och delat bilden med dem så får vi se om de kan nyttja den på något vis. Fantastiskt att det finns ett sådant här forum där dessa ting kan uppmärksammas!
Utrustning
Komakorrektor
SVbony 60mm guidescope
ZWO ASI 224MC guide-/planetkamera
-
6 januari, 2025 at 19:20 #10780
Perfekt att du skickat bilden till ATel-författaren!
Jag tycker definitivt att din bild visar novan, det är svårt att tolka på något annat vis. Objektet ser stjärnlikt ut och ligger på rätt ställe. Känner inte till något annat fall där en svensk amatörastronom fångat en nova i M81 (däremot supernova förstås, men det är ju en helt annan typ av stjärna än en nova).
Nattmolnet, och tidigare Astronet, är det forum som gäller när det handlar om ärenden av detta slag. Drivande inom svensk amatörastronomi.
-
6 januari, 2025 at 21:09 #10781
Jätteroligt!
Nu är det ju en ofiltrerad bild med över 5 timmar total exponering och den möjliga novan är mycket svagt urskiljbar så det är kanske inte så konstigt att det hör till ovanligheten.Jag fick just svaret:
“Yes, the probable nova is apparently visible there. It looks that it might be a slowly evolving nova.”Du har ju helt klart medhåll gällande bedömningen att den de facto syns.
Utrustning
Komakorrektor
SVbony 60mm guidescope
ZWO ASI 224MC guide-/planetkamera
-
-
6 januari, 2025 at 22:14 #10783
En bra sak vore om det går att mäta en magnitud för novan, kanske CV eller TG.
AAVSO har en sekvens för M81, se nedan. Kan den användas?
Eftersom stjärnan saknas i VSX, så måste man vid kartritningen skriva in rektascension och deklination. Och sedan har jag som rubrik på kartan valt att skriva in PNV-namnet. En karta som är gjord på det sättet, där stjärnnamnet är ”icke-operativt” och bara en rubrik, känner man igen på att den saknar uppgifter om max-mag osv längst uppe till vänster.
- This reply was modified 16 hours ago by Hans Bengtsson.
Attachments:
-
6 januari, 2025 at 22:48 #10789
Oj, här är jag ute på djupt vatten. Jag lägger upp bilden här matchad med kartan för bedömning av era vana ögon.
Jag försökte för övrigt lägga in novan för mätning i ASTAP men den är för svag jämfört med bakgrunden för att kunna registreras av programmet.
När jag blinkade kartan med min bild såg jag tydligt att ljusfläcken saknades i kartan. Det som förvånade mig mer var två stjärnor som till synes försvunnit (eller mörknat så mycket att jag inte kan se dem i min bild. Jag lägger här upp kartan med de stjärnorna markerade.
Utrustning
Komakorrektor
SVbony 60mm guidescope
ZWO ASI 224MC guide-/planetkamera- This reply was modified 16 hours ago by Petter Åström.
-
7 januari, 2025 at 11:07 #10795
AAVSO-bilden för detta område är hämtad från en POSS-rödbild som togs den 7 mars 1953. Alla rödbilderna från 50-talet innehåller otaliga artefakter, och de två objekt som du ringat in är sådana. Man kan veta det eftersom det i anslutning till rödbilden också togs en blåbild, och där finns inget spår av någonting på positionen.
Jag blinkade en massa POSS-bilder för 25 år sedan (upptäckte 79 nya variabler), men när jag försökte använda 50-talets rödbilder insåg jag snabbt att det då blinkade nästan överallt pga artefakterna. Däremot kom rödbilderna till god nytta när jag väl hade upptäckt en variabel genom blinkning av övriga bilder.
När det gäller magnitudbestämning av den troliga novan överlämnar jag med varm hand saken åt er som har praktisk erfarenhet av detta!
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.
Senaste inläggen
-
M81 och M82
svar av Hans Bengtsson
-
IC 410 Tadpole Nebula
tråd av Mårten Frosth
-
vdB15 i LRGBHa
tråd av Peter Folkesson
-
ugc 3580 i Giraffen